Thalassa hade vågat sig ut ur det underjordiska templet och hade torkat efter bara ett par minuter. Neró, den lilla blå draken som hon träffat, satt tryckt på hennes vänstra axel. När Thalassa hade kommit upp till ytan igen så hade hon inte haft så mycket val när det gällde åt vilket håll hon skulle gå. Nästan runt hela ingången till templet så hade det inte funnits något annat än stora stup där vatten hade runnit ner i stora vatten fall. Det fanns därför bara ett hål som hon kunde ha gått åt och det var på den stigen som hon gick på.
Tillslut så kom Thalassa fram till en stor vägkorsning. Förutom stigen som hon befann sig på så fanns det fyra andra stigar att välja på och hon hade ingen aning om vilken stig som hon skulle välja.
Thalassa stod och tvekade en lång stund tills Neró började bete sig oroligt där han satt på hennes axel. Han började trampa runt och göra en del ynkliga läten som var helt omöjliga att förklara.
"Neró vad är det?" Frågade Thalassa.
Det var då hon kunde höra fotsteg som närmade sig på stigen till höger om henne. Stegen och Neró bestämde sig tillslut för att ta sig ner till marken där han sedan ställde sig i mitten utav vägkorsningen.
"Neró!" Fräste Thalassa oroligt.
Nu hörde Thalassa liknande ljud som Neró gjorde men det kom från den andra stigen. Thalassa försökte se efter vem det var som kom och vad som gjorde ljudet, men hon kunde inte se då stigen på ljust det stället var undanskymt av buskar, hon kunde därför inte se från stället som hon befann sig på. Hon stod därför osäkert kvar, väntade på att hon skulle se.
"Chamiló, sluta med det där" Fräste en kvinnlig röst.
Det dröjde inte länge fören en röd drake kom springande från stigen. Den röda draken som tydligen hette Chamiló sprang fram till Neró och det såg nästan ut som om de båda drakarna kände varandra då dem började leka med varandra. Thalassa tvekade en stund innan hon gick hela vägen ut på stigen som hon befann sig på. Nu när hon stod precis vid vägkorsningen så kunde hon se på tjejen som hon hört prata.
De båda flickornas ögon mötte varandra. Thalassas blåa och den andras gröna. Thalassa studerade tjejen hennes röda hår, hennes gröna ögon och hennes kläder. Av någon anledning så kände hon igen henne, men hon kunde inte minnas varifrån. Tjejen framför henne hade till och med ett likadant födelsemärke som hon hade. De studerade varandra i tystnad, det ända som hördes var drakarna som lekte, tills den rödhåriga tjejen bröt tystnaden.
"Vad glor du på?" Frågade hon nästan argsint.
Thalassa blev ställd och visste inte vad hon skulle svara. Den rödhåriga tjejen öppnade munnen för att fortsätta att prata men hon stoppade sig själv när det hördes fler fotsteg och fler drakläten. Denna gång så kom det från två håll och det närmade sig snabbt.
"Fýsi!" Ropade en mansröst precis innan en grön drake kom springande. Den slöt upp med Neró och Chamiló och de började genast leka.
"Kataída!" Ropade sedan en annan mansröst och efter det kom en vit drake som genast började leka med de andra drakarna.
Strax där efter dök två pojkar upp, en med brunt hår och gröna ögon och den andra med blont hår och bruna ögon. Även denna gång kände Thalassa igen dem, men påg rund av minnesförlusten som hon vaknat upp med så kunde hon inte komma ihåg varifrån.
De fyra alverna studerade varandra utan att säga någonting. Pojkarna hade långärmade skjortor på sig men Thalassa var ändå säker på att dem hade precis likadana födelsemärken som hon och den rödhåriga tjejen hade. De fyra drakarna som tydligt kände igen varandra verkade ha saknat de andra för ni lekte dem alla hejvilt med varandra. Förutom ljudet från de lekande drakarna så var det fortfarande tyst mellan dem fyra alverna. Ingen utav dem verkade veta vad de skulle säga. Den utav killarna som hade blont hår var den första som öppnade munnen för att prata.
"Är det bara jag som får en deja vu känsla?" Frågade han med ett litet lekfullt leende.
Den rödhåriga tjejen fnös och la armarna i kors över bröstet men hon sa ingenting. Den brunhåriga killen var därför nästa att prata.
"Nej det är du inte ensam om" Sa han.
Thalassa samlade därefter mod till sig för att säga någonting hon med
"Jag gissar att jag inte är den ända som vaknat upp med minnesförlust och bara kan komma ihåg mitt namn?" Sa hon.
De båda pojkarna nickade.
"Jag heter Aeró och det är Kataída" Sa den blonda killen och pekade på en vita draken.
"Jag är Chóma och det där är Fýsi" Sa den brunhåriga killen och nickade mot den gröna draken.
"Jag heter Thalassa och det där är Neró" Sa Thalassa och pekade sedan på Neró.
Alla vände sig sedan mot den rödhåriga tjejen då hon var den enda som inte presenterat sig. Thalassa kunde höra en stor suck från henne innan hon tyckte att den rödhåriga tjejen mjuknade upp lite. Hon slutade att ha armarna i kors och såg nästan genast mycket snällare ut.
"Jag heter Fotía och det där är Chamiló" Sa hon och pekade på den röda draken. Det var då Thalassa märkte att drakarna hade slutat att leka med varandra och nu satt och tittade på dem. Som om de försökte lyssna på vad de pratade om.
"Det är trevligt att träffa er...igen" Sa Thalassa lite osäkert.
Hon visste inte om de faktiskt hade träffat varandra tidigare. Det hon sa fick i alla fall Aéro att skratta lite grann och de andra log mot henne. Det fanns nu en stig som ingen utav de fyra hade kommit ifrån och hon gissade på att det var den vägen som var den rätta vägen. Hon skulle just fråga om de skulle gå och om de andra nu skulle gå med varandra men hon han inte fören hon kände hur någon ställde sig lutad mot hennes ben. Thalassa tittade ner och såg på Neró med ett litet leende. Hon lyfte upp honom och han satte sig bekvämt på hennes axel igen. När Thalassa såg upp på de andra så märkte hon att även de hade gjort samma sak.
"Ska vi gå?" Frågade Chóma gjorde en gest mot den tomma stigen. Han väntade inte på svar utan började bara gå, Thalassa och de andra följde efter.
YOU ARE READING
The Guardians
FantasyLandet Ewithá har sedan tidernas begynnelse förlitat sig på Väktarna och deras krafter. Väktarna har tillsammans med sina drakar använt sig utav dem fyra elementen för att hjälpa och beskydda invånarna. Men tiderna har förändrats och varken Väktare...