1

18 1 1
                                    

'Tina?'

Tina mengalih pandangan nya ke arah Nadia.

'Kau okey tak ni? Dari pagi tadi kau asyik tenung handphone kau tu. Kau tunggu siapa?', tanya Nadia bertubi-tubi.

'Tak de lah, aku boring jer ni. Tak tau nak buat apa.'

'Look,i'm your friend Tina. We've been friends for 18 years. I know you very well. Please,if you have problems,anything disturbs you,tell me.', rayu Nadia.

'What's wrong with you? Tiba-tiba nak speaking London dengan aku. Dah, tak de apa2. Kalau nak tau,aku ni dah lapar. Ha,cepat. Bawak aku pergi makan.'

'Surprise!Kiriman dari rumah.', jerit Wani terus menyapa Tina dan Nadia.

'Apa tu?'

'Kau ni Nadia,macam la tak tau. Kawan kau tu,Tina kan sakit kalau hari cerah macam ni. By the way, Tina. Kau sakit apa?'

'Haah,baru nak tanya soalan yang sama dengan Wani. Patutlah tadi murung semacam je. Kau sakit ape Tina? Kronik sangat ke sampai tak boleh bagi tahu kitorang?'

'Amboi,korang berdua ni. Dah macam wartawan melodi dah aku tengok. Bertubi-tubi soalan. Tak de lah kronik sangat Nadia. Demam biasa je. Just kena ambik ubat dengan teratur.'

'Tapi,ubat kau ni lain macam. Macam darah dah aku tengok.', Wani memerhati air yang dikirim oleh ibu Tina yang lalu dirampas oleh Tina.

'Wani! Aku dah cakap jangan buka bungkusan yang dikirim oleh parents aku.',marah Tina. Dia pun terus meninggalkan kawan-kawannya dan menguncikan diri di dalam bilik.

POV Tina

Aku terus masuk dan kunci bilik aku. Meninggalkan kawan-kawan aku dengan seribu pertanyaan. Ya, memang benar. Apabila cuaca panas,aku akan terkurung di rumah,nampak pucat ,seakan tidak sihat. Namun,apabila cuaca hujan,aku sangat suka untuk keluar ke mana pun aku mahu. Selama 18 tahun aku hairan dengan kehidupan ku sendiri. Akhirnya,semua persoalan itu telah mama jawab dalam surat yang dia kirim.

Kepada anakandaku Tina,

Apa khabarmu di sana,nak? Mama harap keadaan Tina baik hendaknya. Bagaimana pelajaran? Tina ada teman tidak di sana? Ok,mama tau. Tina tak suka mama tanya soalan ni. Sebab mama tau jawapan Tina mesti macam ni kan 'Tina boleh lakukan semuanya seorang diri'.

Tina,hari ni genap la umur Tina 18 tahun. Mama fikir Tina berhak tau asal-usul Tina. Mama percaya Tina banyak mengalami situasi aneh dalam diri Tina.

Wahai anakku,susahnya mama hendak mengungkapkan ini. Namun,Tina kena tahu juga. Sebenarnya, Tina bukan lah seperti manusia lain. Tina tidak sama dengan kawan-kawan Tina. Tina ialah keturunan 'mayat hidup' di mana Tina perlukan darah untuk hidup. Kiriman minuman setiap minggu dari ibu sebenarnya untuk memastikan Tina mendapat bekalan darah secukupnya.

Ingin mama cerita sepenuhnya dalam surat ini. Tapi,mama tak nak menanggung risiko. Jika Tina nak tau lagi,minggu ni baliklah dan mama akan cerita semuanya kepada Tina.

Sampai sini sahaja coretan mama.

Sayang,
mama❤

Aku lipat kembali surat itu sambil menikmati 'minuman' yang dikirim mama. Apa yang mama maksudkan 'mayat hidup'? tak kan vampire? Aku ingatkan itu mitos. Huh,tak da jalan lain. Aku kena balik dan minta mama ceritakan segalanya.

Tiba-tiba,ada batu ketulan kecil masuk di tingkap. Aku tahu ni mesti kerja Ammar.Aku jenguk ke tingkap.

'Hey,birthday girl! Happy birthday,sayang.'

'Aku tak sayang kau. Haha. By the way,thanks babe'

'Takde hal. Malam nih,ready at 8. I'll fetch you for dinner.Birthday dinner and of course it's on me'

'Alright. See you tonight.'

Itulah Ammar. Dialah satu-satunya sahabat aku yang faham aku sangat-sangat. Situasi aneh aku dia je tau. Ya,bagi aku dia sahabat. Tapi,bagi Wani dan Nadia Ammar adalah 'crush' aku.

Aku pun capai tuala dan ke bilik air.

'Tina...'

Nadia terkejut melihatku seolah-olah ternampak hantu.

'Apehal?'

'

Mulut kau ada ...... DARAH!!'

*sorry for late post and short section. will update soon. keep vote and comment*

You've reached the end of published parts.

⏰ Last updated: Aug 01, 2016 ⏰

Add this story to your Library to get notified about new parts!

C.R.U.S.HWhere stories live. Discover now