Makwe Peribadi

65 1 0
                                    

Bab 1
Tepat jam 9pagi Hana telah keluar dari rumah,perasaan debar gementar menguasai diri apabila dia berdiri dihadapan lif pejabat untuk memulakn hari pertama berkerja sebagai setiausaha kepada Tuan Hazim Hamzan.

'Agak-agak boss aku ni jenis yang macam mana..?'. Itu lah soalan yang mengganggu fikiran Hana apabila dipanggil bossnya.
'Cik NurHana Aulia saya ada tugas untuk awak hari ni dan saya nak awak siapkan secepat mungkin..tugas awak ialah susun atur jadual saye dan semua temujanji saya dengan teratur.' terkebir-kebir Hana apabila mendengar suara Tuan hazim yang lantang dan jelas. 'Ada apa-apa lagi yang tuan nak saya siapkan',perasaan takut dikawal dihadapan Tuan Hazim walaupun hampir berpeluh dia dibuatnya.

'Hana nak akak tolong tak?' seorang pekerja yang dikenali sebagai kak amni menawarkan diri untuk membantunya. 'Eh! Xpelah kak saya boleh buat sikit je ni..' perbualan mereka diteruskan,'akak Tuan Hazim tu jenis yang macam mana? Saya nampak dia macam terlalu tegas,takut saya dibuatnya..'
Kak Amni menjawab soalan Hana sambil bergurau 'Tuan Hazim tu okey jelah..dia tu baik hensem pula tu..kalau akak ni single dah lama akak try dia tu' Hana tersenyum apabila mendengar gurauan kak Amni.

'Eh! Perempuan apa masalah kau? Apa lagi yang kau nak? Tak cukup ke dengan apa yang kau dah buat selama ni. Berhenti ganggu aku jangan sampai aku yang ganggu hidup kau.'
Hana terdengar perbualan Tuan Hazim ketika hendak memasuki ruang pejabat bossnya,dengan berani Hana menyerahkan jadual kerja kepada bossnya. Muka Tuan Hazim berubah apabila melihat Hana tersenyum seolah-olah tidak mendengar apa-apa.

Waktu berkerja telah tamat,Hana berdiri di tepi station bas sambil menunggu bas untuk pulang. Tuan hazim terlihat Hana lalu menghantar Hana pulang."Tuan aku ni bisu ke diam je dari tadi dah macam mayat hidup pun ada gaya dia dia ni"bisik hati Hana apabila merasakan diri dia tidak wujud disitu.

'Mana Hazim!!!' datang seorang perempuan berambut perang ke pejabat mencari Tuan Hazim.
'Maaf la cik Tuan belum sampai lagi. Mungkin pagi ni dia pergi jumpa dengan klien dulu,kalau cik nak saya boleh atur temujanji cik dengan dia.' 'kau ni sape,kenapa sibuk sangat?' 'maaf cik saya PA Tuan Hazim,Tuan Hazim ada pesan apa-apa hal boleh jumpa saya untuk buat temujanji' jawan Hana dengan tenang. Tanpa meneruskan kata-kata perempuan itu terus keluar dari pejabat.

'Tuan harini Tuan ada temujanji dengan Dato' Muaz pada jam 3petang.' Tuan Hazim hanya menganguk tetapi muka Hazim berubah apabila mendengar cerita Hana mengenai perempuan berambut perang yang datang awal pagi tadi. 'Jangan benarkan perempuan tu masuk ke ruang kerja saya dan suruh dia balik setiap kali dia datang' pesan Hazim kepada Hana.'Hana petang esok awak ikut saya pergi site ada hal yang perlu disaipkan kat sana nanti' laju Hana menjawab 'baik Tuan.'

Keesokan harinya tepat jam 9pagi dah terpacak Tuan Hazim kat depan rumah Hana. Ketika dalam pejalanan Hana seolah-olah bercakap dengan pokok, 'Tuan ni memang tak suke cakap banyak ye..kenapa Tuan selalu diam?' Hana mula bertanya tetapi diendahkan Tuan Hazim.
'Tuan mesti nanti anak-anak tuan tak cakap banyak macam tuan, lagipun saya rasa macam pokok je tuan ni diam dari tadi tapi kalau tuan ni pokok macam mana boleh bawa kereta..' dengan selambar Hazim menjawab ' dan saya pulak rasa macam ada burung murai je kat dalam kereta ni banyak betul dia cakap dari tadi radio aktif ke burung ni tak diam dari tadi' Hana menjeling ke arah Hakim seolah-olah tidak berpuas hati. 'Jeling pulak nanti saya korek mata keluar baru tahu' Hazim terus bergurau 'nah! Korek lah nanti tak pasal-pasal tuan dapat gelaran PA cun mata buta..hahaha...' "cantik jugak PA aku ni bila dia ketawa,boleh cair kalau macam ni hari-hari.."bisik hati Hakim.

Sebaik sahaja pulang dari site Hana dan Hazim berhenti makan di restauran melayu. 'Hai Hazim u buat ap kat sini..kenapa tak ajak i nak datang sini..' Tiba-tiba datang seorang perempuan menyapa Tuan Hakim. "Macam mana pulak perempuan ni boleh ada kat sini" bisik hati Hana. 'Kau kalau tak kacau aku boleh tak..menyemak je..' wajah Hazim berubah apabila disapa oleh Ranita iaitu bekas tunangnya.
'Kenapa u ni..i tanye je..tu pun nak marah..i kan sayang u..jangan la macam ni..' Ranita bersuara manja walaupun dia malu kerana Hazim memarahinya dihadapan Hana.
'Lebih baik kau pergi dari sini..hilang selere aku tengok muka kau ni..' Suara Hazim semakin meninggi manakala Hana hanya mampu berdiam diri. 'Kalau tu yang u nak i pergi u..but u kene ingat just i dalam hidup u'. Ranita meninggal kan mereka dengan perasaan marah dan malu.

Setelah tiba dirumah Hana menyiapkan tugas yang tertangguh tetapi dia masih memikirkan kejadian di restauran siang tadi. Manakala Hakim pula masih bingung memikirkan sikap ibunya yang menginginkan seorang menantu atas alasan ingin menimbang cucu kerana telah lanjut usia. Nurhana Aulia nama yang bermain difikirannya."boleh ke dia jadi isteri aku dia tu jenis yang cakap banyak sama macam mummy" Hazim mula bercakap seorang diri. Bayang wajah bersih Hana bermain dimata Hazim sehingga dia boleh tertidur.

Bieyla_nabilaWhere stories live. Discover now