Bab 2
Jelingan mata Tuan Hazim semakin tajam memandang tepat wajah Hana seperti nya dia sedang merancang sesuatu. Pandangnya dilarikan apabila kak amni menyapa Hazim 'kenapa Tuan pandang Hana dari tadi macam ada something wrong je..' kak Amni bertanya tetapi Tuan Hakim hanya tersenyum.'Hana malam ni temankan saya makan malam' Hazim mengajak Hana malam di rumahnya dengan sengaja untuk kenalkan dengan mummy dan daddynya.
'Kenapa pulak saya yang kene ikut Tuan yang lain kan ad..lagi pun kita nak makan kat mana? saya nak pakai baju apa?' soalan diberikan kepada Hazim,dengan selambar Hakim menjawab ' kita makan malam kat rumah saya..pakai je baju apa pun jangan baju tidur sudah nanti tak jadi pulak nak makan..boleh hilang selere makan kalau tengok awak pakai baju tidur' Hazim tersenyum sinis sambil melihat Hana yang terdiam menahan malu bila Hazim menyebut perkataan baju tidur. 'Takkan la saya nak pakai baju tidur pulak nanti apa pulak orang kate" jawab Hana.Jarum jam sudah menunjukkan jam 8malam. Ruang tamu rumah Hazim sunyi seolah-olah tidak berpenghuni sehingga lah Dato dan Datin muncul dihadapan Hazim dan Hana. Hana bersalaman dengan ibu Hazim dengan sopan ramah. 'Ini ke calon isteri Hazim..cantik nya pandai Hazim pilih' kata-kata yang keluar dari bibir ibu Hazim membuat Hana terkejut dan terkaku. "Kenapa pulak Ibu dia ni cakap macam tu..malu la aku,nanti tak pasl-pasal Tuan ingat aku ni suka dengan dia" Hana jadi bingung memikiran kata-kata ibu Hazim.
Sebaik sahaja selesai makan malam Hazim menghantar Hana pulang. Tanpa segan silu Hana terus bertanya mengenai apa yang dikatakan oleh ibunya. 'Sekarang awak kene jadi makwe peribadi saya..tak susah pun Just belakon depan mummy and daddy je' muka Hana berubah apabila mendengar kata Hazim. 'What!! Tuan ni dah kenapa suruh saya buat macam tu..saya ni nak jadi PA Tuan bukan makwe tuan' Hana bersuara agak tegang. 'Banyak cakap la pulak burung murai ni..saya cuma nak naikkan pangkat awak je jadi makwe peribadi saye bukan susah pun' jawab Hazim tanpa pedulikan jawapan Hana.
Hana hanya mampu mengikut arahan tuannya itu. Ranita berjumpa dengan ibu Hazim dan Datin turut menceritakan mengenai hubungan Hazim dan Hana. Ranita menahan kemarahan dan menaruh dendam terhadap Hazim dan Hana.