Munții Himalaya-Asia

184 4 0
                                    

Himalaya (Hindi हिमालय, himālaya, hima = zăpadă și alaya = loc, locuință) este cel mai înalt sistem muntos de pe Pământ, situat în Asia Centrală între câmpia Indo-Gangetică (la sud) și Podișul Tibet (la nord). Himalaya formează o barieră naturală, în special climatică, între deșerturile muntoase ale Asiei Centrale și zonele tropicale ale Asiei de Sud.

Himalaya partea muntoasă și de podiș este regiunea de unde izvorăsc fluviile cele mai mari din sudul Asiei ca: Fluviul Galben,ce curge până în apropierea Pekinului vărsându-se în Marea Chinei,Yangtze cu vărsarea în mare la Shanghai,Irawaddy,ce curge prin Burma,Mekong, ce traversează Laos,si Kambonska,până în regiunea orașului Hồ-Chí-Minh din sudul Vietnamului. La fel fluviul Ind ce străbate Pakistanul de la nord la sud, și-n în estul Pakistanului fluviul deja amintit Brahmaputra. Fluviile deja amintite curg aproape paralel.Gangele însă izvorăște din Munții Garhwal situați la sud-vest de Himalaya.

Statele pe teritoriul cărora se află masivul sunt: Nepal și Bhutan, care cuprind versanții de sud, apoi, la nordul lor, podișul Tibet din provincia chinezăcu același nume, în fine India și Pakistan, care cuprind porțiuni din partea sudică, respectiv sud-vestică.

Superlative ale lumiiUnde poveștirile trăiesc. Descoperă acum