BAB 4.AWEKS

2.2K 30 6
                                    

NAMJA BAB 4- AWEKS  Di sebuah Syarikat elektronik besar

Oops! This image does not follow our content guidelines. To continue publishing, please remove it or upload a different image.

NAMJA BAB 4- AWEKS

Di sebuah Syarikat elektronik besar... Lohong Hitam Enterprise.
Tengku akan cuba nasibnya interview disyarikat itu. Harap2 dia diterima dengan berbekalkan sijil Diploma nya..

Di Reception...

Tengku: Cik..saya datang sini.. nak mintak kerja.. boleh saja berjumpa bos?
Syasya: *kikis kuku* Ha? Nak keje? Bos? jap...

Syasya merupakan kerani di syarikat tersbut.. Hobi dia mengilatkan kuku.. dia merupakan janda yang baru kahwin 1 tahun..sebab pakwe dia seorang gay.. so dia fail cerai..dan kini dia solo solohun. Nak carik teman hidup yang lebih waras dan tak suka jubur lelaki..
Syasya menekan telefon nya yang disambung kan terus ke bilik Bos besar...
''Bos, ade satu mamat hensem ni, dia nak Interview..''

'' Bagi dia masuk'' respond Bos tersebut..kedengaran suara wanita..

Dalam hati Tengku ade sedikit lega sebab bos perempuan.. tapi orang kata bos perempuan ni cerewet dan otak tak bertul..apa2 pun Tebgku cuba je la, mana tau boleh buat awek..tu pun kalau dia belum kahwin lagi..
Syasya menunjukkan Tengku jalan kebilik Bos.. Tengku berjalan dan sampai dipintu yang tertulis besar CEO Miss Seofiena Marzary.
Tengku: Pergh sedap nama ...
Tok Tok... Tengku mengetuk pintu bilik itu dengan sopan..

''Masuk'' respond suara itu membuat kan darah tengku mengalir laju macam air banjir Ulu Bendul..

Tengku dengan perlahan membuka pintu bilik itu... Bilik itu sangat cantik dan menarik..sususnan warne merah pink ..Sofa so Good yang cantik, dan rak rak serta buku2 tersusun rapi.. disebelah rak terdapat satu meja besar dan duduk seorang wanita memakai kot biru cair...

Sofie: Interview ke?
Tengku: Yer saya...
Sofie: Duduk lah...

Tengku duduk dengan sopan..

Sofie: Bagi sijil ...
Tengku: Sijil? Ha ade2..

Sofie mengambil sijil2 Tengku dan membelek... dan meletakkan sijil tengku dimeja nya..

Sofie: Saya taknak carik orang dalam engeenier elektrik..
Tengku: Habis? sijil saya tu? .saya? takdapat kerja?

Nada suara Tengku seperti beserah sahaja ..

Sofie: Tak... hehe.. saya nak carik PA .. Lelaki..
Tengku: PA?
Sofie: Yep.. dont worry lah.. saya tak kahwin lagi..

Muka Tengku kembali segar..Ingin dai meraung menjerit YES!! sekuat mungkin..mengenang kan baru je kenal Bos cantik ni.. dia terpaksa behave dan bajet cool..

Tengku: Maksud Bos? saya jadi PA bos?
Sofie: Yer lah.. asal? awak tak nak ke?
Tengku: Eh nak. nak.. tapi saya taktau jadi PA..
Sofie: Nanti saya ajar lah.. nah amik sijil ni simpan..

Tengku lntas mengambil semua sijil dan menyimpan ke dalam beg..
Sofie: Awak balik dulu.. besok pukul 8 pagi.. jemput saya dekat Mid Valley.. jangan lambat..
Tengku: Ok Ok.. Bos.!

........................................................................................
Dikedai Jamu Jannah Jelita...
Jannah dan rakan kerja nya.. Bella.. sedang menyusun produk Jamu yang baru sampai... kotak2 jamu disusun rapi kedalam rak.. sambil itu mereka duk bergosip2..

Bella: Hg ni.. akhir monyok ja.. ada masalah ka?
Jannah: Ada lah.. ngn Jim tu lah..
Bella: Lah awat?
Jannah: Perangai gay dia tak habis2 lagi.. taktau ka aku ni awek dia.. kata tak sayang kang dia sayang kita lak.. buat muka comel.. benci aku..

Jannah mengoyak plastik selotip dengan ganas. sambil memuncungkan bibir nya..

Bella: Lahh.. dah tau dia tu gay.. yg hang gi kapel ngn dia buat apa? Clash lah..
Jannah: Amboi Bella.. sedap nya mulot hang suh aku clash ngn dia.. kalau aku clash ngn dia.. tak memasai aku kena kick dari kedai ni.. dah la ni kedai dia.. habih aku nak duk mana?

Bella: Betui gak tu.. tak tepikir lak aku..

Bella terpandang diluar kedai. kereta Honda 'Servik' Jim berhenti betul2 dihadapan kedainya..

Bella: Ha tu... Doktor Jantung hang da sampai.. aku pi blakang dulu..
Jannah: Hish ..time2 ni dia nak datang..

KLING TING! bunyi loceng apabila Jim menolak pintu kedai..

Jim yg segak memakai baju kemeja fit terus duduk dikerusi sebelah Jannah

Jim: Banyak kerja?
Jannah: Banyak ah..
Jim: Asal ni? badmood
Jannah: Tak ah.. Suka ... *senyum tak ikhlas*
Jim: Da la Jannah.. aq tau la hang badmood ka suka..
Jannah: Dah tu... tanya lagi..
Jim: Saja je.. tak lunch?
Jannah: Maleh.. puasa la..
Jim: Harini rabu..
Jannah: Tak lapaq..
Jim: Jom la aku belanja.. gulai ikan sembilang..
Jannah: Tak suka..
Jim: Nasik padang?
Jannah: Tak nak..
Jim: Jom la..
Jannah: Ajak Bella..
Jim: Aku nak ajak kau..
Jannah: Malaih banyak keja ni..

Jim malas melayan dia terus menarik tangan Jannah bangun ...

Jannah: Apa ni.. ei..
Jim: Jom makan.. sebelum aku dukung kau..
Jannah: Ei suka taw ugut... jap lah..
Jim: Ha cepat... nak manja2 lak..

.................................................................................
Sebuah Studio Filem yang besar, set seperti bahagian dalam rumah direka catik dan lengkap dengan cahaya dan lampu yang banyak

Chinta: Aih! mana Aniep?! dah pukul brapa dah ni?

Chinta merupakan seorang pengarah Filem ... Dia sangat berjaya dan bijak memilih pelakon pelakon yang berbakat... tapi kali ni dia agak bengang pelakon utama Filem terbaru nya '' Keropok Lekor'' tidak sampai2..

Chinta: wey cepat call aniep! Amiris tunggu lama dah tu. ei budak nih...

Amiris merupakan pelakon wanita terbaik mengipas2 leher nya akibat menunggu Aniep..

Amiris: Kak ... mana ANiep ni.. cair mekap ni...
Mizan: Sabar lah.. datang lah tu..
Amiris: Eish.. sapa manager dia? call Reen!
Mizan: Takyah.. da sampai..

Reen dan Aniep masuk kedlaam set penggambaran

Reen: Niep niep.. aku dahc akap siap cepat.. kalau si Chinta tu marah kau aku dengaq ja..
Aniep: Diam lah.. takyah nak kusutkan otak aku ni..

Chinta: Ha! sampai pun! asal lambat ni! lambat dah ni.. cepat mekap! pakai baju tu..mulakan scene ni cepat!

Aniep lantas menukar baju nya...

Reen merupakan manager Aniep..duduk dikerusi hadapan Aniep...

Reen: Niep niep... kalo populority kau jatuh sbb attitude ko kat tempat keje.. mmg teruk kau...
Aniep: Populority aku akan selamat kalau takde org yg hebohkan..
Reen: Ha dah tu... Kau boleh jadi baik sikit kan..
Aniep: So what..
Reen: Ko ni mmg degil kan.. jangan sampai kluar kat Newspaper
''Hanif Jebat Pelakon degil'' nak?
Aniep: Diam lah reen..

Aniep terus membaca scrip dengan pantas..

''Cepat! masuk! kamera ready! woi! cepat ah! apa kau terkial2 kila lagi! lighting tu betulkan sikit sengettt!!'' Pengarah berleter ddengan menggunakan pembesar suara..

Kali ni Aniep kena buat Babak menyelamatkan Amiris dari askar Tolo-Tolo.. askar Tolo2 yg meletakkan sependa dimuka memegang sudip ready menjalankan wataknya...

''Action!!''

Aniep: Woi!! Askar biadap berani kau mencurik mee kari ibu ku Wan Maimunah!

''CUT!!!''

Chinta: Mee Kari kepala kau! ei capang ni.. Mee Hailam! Mee Hailam!! *hentak kaki kat lantai*

Aniep mengangguk...

Chinta: Ok.. teruskan.. ACTION!!......

Aniep teruskan melakukan babak nya...kini dia melakukan dengan betul...

''Cut!! ''

Chinta: Woi Amiris.. kau ni geti belakon ke tak? dah askar tu tangkap kau..buat lah takut! aduyai..tu pun nak kena ajar ke! batu!

Aniep: Ntah ko ni..
Miris: Diam lah kau...

................................................................................

Di sebuah Saloon..

Fahmi: Aku nak rabut cantik macam Jimin..
Zharif: Banyak lah kau.
Fahmi: Alaa.. buat lah...
Zharif: Aku tak boleh gerak bnyak ni.. bontot aku ni pedih lagi
Fahmi: Bubuh la minyak gamat..
Zharif: Tolong ah..
Fahmi: Ahh takde.. buh sendiri..
Zharif: eii jolok pandai..
Fahmi: memey ah..

Zharif merupakan seorang hairstylist yg populor.. mengambil gunting dan sikat di meja.. dan membetulkan rambut Fahmi...

Fahmi: Tepi tu kurangkan sikit...
Zharif: Tau lah...

Tengku masuk kekedai Zharif..

Zharif; Eh Tengku... nak gunting rambut?
Tengku: Tak.. aku nak rehat..sbb kedai kau ade aircond..

Fahmi: Macamna Interview? dapat?
Tengku: Dapat... Bos aku cun sial..
Fahmi: Wow.. tembam ke?
Tengku: Aku x nampak lagi..

Zharif: Keje kat kedai aku je la..
Tengku: Aku tak reti potong rambut la..
Zharif: Yer la ....

Tengku: Fahmi... bontot aku ni bile boley elok?
Fahmi: Seminggu..
Tengku: Lama gila.. sakit lagi ni..
Zharif: Tu ah.. aku pun.. pedih..

Fahmi: Lek ah.. baru sikit.. malam ni nak lagi?

Tengku & Zharif: TAKNAK!

[bersambung]

...........................................................................

(COMPLETE) NAMJA-Kisah LelakiWhere stories live. Discover now