Habis je sesi perkenalan . Pensyarah menyuruh buat permohonan macam2 . Iffah hanya melihat aksi2 lelaki kat sana tu . Semua pun menujukkan kehebatan sebab banyak sangat nampak perempuan seksi dan cantik . Iffah berkata dalam hati "hmm aku siapalah nak kawan dengan aku muka dan fesyen pun hmm " siapa lah nak kawan dengan aku . Tiba-tiba dari belakangnya datang seorang lelaki yang sama nasib dengannya . Lelaki itu berkata saya ada untuk berkawan dengan awak . Dia terkejut dari mana datang nya lelaki itu . Iffah terkaku sekejap . Kemudian lelaki itu memperkenalkan dirinya . Tanpa bertanya kepada Iffah terlebih dahulu . Hm nama saya Hariz Iqwan tapi orang panggil saya Iqwan . Saya sama nasib dengan awak jadi bahan kutukan orang lain . Orang suka kutuk saya hitam gemuk . Tapi saya tak kesah semua tu . So deal la kan kalau saya nak bekawan dengan awak ? Tanya Iqwan dengan yakin .
Iffah masih terkaku . Dan perlahan-lahan mengangguk kepalanya tanda menerima Iqwan sebagai kawannya . Iqwan pula tanya kat Iffah " siapa nama awak ?
Iffah : ehem nama saya Iffah Nazeera Binti Khalid panggil saya Iffah je .
Iqwan sangat gembira sebab ada juga yang sudi berkawan dengannya . Iqwan duduk tidak jauh daripada Iffah . Iqwan terus merenung kat Iffah . Iffah rasa tak selesa . Tapi Iffah pura-pura tak sedar . Iqwan berkata dalam hatinya " Iffah ni taklah cantik sangat tapi boleh tahu daripada sikap dia yang dia tu baik ,lemah lembut dan berkeyakinan . Dia mula suka kat Iffah . Tiba2 sewaktu pensyarah bebel panjang lebar loceng berbunyi menandakan waktu kelas dah habis . Iffah mengemas barangnya dan terus pergi library . otw nak ke perpustakaan . Dia terlanggar bahu Arif dan semua buku yang dijinjingnya jatuh ke lantai .
Arif : Hei perempuan tak nampak ke orang lalu . Kenapa buta ?
Iffah : maaf saya tak nampak . Tapi salah awak jugak tak tengok orang lain lalu .
Arif membalas dengan penuh kemarahan
Arif : amboi ! Kau yang langgar aku lepastu nak salahkan aku . Hei cermin diri sikit tu bole tak ? Sedar diri kedudukan awak tu .
Sewaktu itu kemarahan Iffah sudah tahap kritikal . Tapi dia sabar dan Istighfar dan berkata
Iffah : excuseme ! Jangan kaitkan benda ni dengan level saya . Awak ni harap je muka hensem suci tapi mulut takde insurans . Ih ! Geramnya lelaki macam ni .
Tiba-tiba Iqwan muncul dari belakang dia tanya Iffah "
Iffah apa yang jadi ni ? Belum sempat Iffah nak explain apa jadi . Arif potong line dan cakap !
"Wau hero sampai . Hah sesuai sangat awek dan pakwe sama2 tak sedar diri .!
Iffah hampir nak tampar Arif tapi Iqwan halang dia kata jangan layan sangat mamat macam ni . Suka cakap orang .
Iqwan bergegas dari situ dengan penuh kesopanan , sempat mohon maaf pula tu . Iffah membebel panjang . Kenapa awak tak tumbuk je mamat mulut takda insurans tu ? Tanya Iffah .
Hey Iffah , lelaki macam tu tak boleh bawa gaduh jawab Iqwan "
Iffah : Alah cakap jelah takut '
Iqwan : Bukan takut taknak keruhkan keadaan lagi .
"Hmmm yelah tuu "keluh Iffah .
YOU ARE READING
Jatuh Cinta Di Universiti ?
RomanceIffah Nazeera - 21 tahun melanjutkan pelajarannya di universiti of malaya