PENYAKIT Fira kembuh selepas itu. Sudah seminggu diaberulang alik dari rumah kehospital untuk berubat.Ayah,ibu, kak Aina menyalahkan aku atas penyakitnya.
Petang itu mereka membuaty suatu majlis yang aku sendiri tidak tahu apa yang berlaku. Aku hanya berkurung didalam bilikku dan hanya melihat perkarangan rumah melalui jendela. Tiba tiba sebuah kereta yang amat ku kenali memasuku perkarangan rumahku.
"Fashran.." dengan perasaan yang amat bahagia, aku terus berlari untuk melihat keluarga yang amat ku rindukan itu apatah lagi Fashran . Namun tindak balas yang mereka beri amat dingin sekali. Tiada kata yang mereka ucapkan kepadaku. Apatah lagi mereka melihatku dengan amat dingin.
Aku melihat Fashran pergi kebelakang taman rumah tidak jauh dari perkarangan rumah. Aku senyum dan ingin bertanya khabarnya. Aku ingin menegurnya seperti dulu.
Tetapi niatku terbatal kerana Fashrah hendak berjumpa Fira sebenarnya. Fashran menyarungkan cincin dijari Fira. Aku seperti terkena halilintar. Tangan ku tetketar ketar. Perasaan yang bercampur baur ketika itu tidak dapat dibayangkan.
Bertapa berat dugaan untukku ini Kutekup mulutku dengan tangan kananku lalu perlahan lahan masuk kerumah dengan tangisan yang membasahi pipi. Dan destinasi ku berakhir hanya dibilikku.
'Makcik Imah tolong Fiya...' Dengan hati yang sayu, hati yang amat hancur ketika itu baru aku sedar bahawa majlis itu bukan sekadar menyambut kepulangan keluarga Fashran tetapi juga atas merasmikan hubungan Fashran dan Fira Aku benar benar tiada siapa lagi didunia ini. Aku terluka. Benar benar terluka. Terlelaplah aku bersama tangisan yang mengiringi hatiku yang terhiris.
Penyakit Fira bertambah teruk kebelakangan ini. Hampir setiap hari Fira berubat dihospital. Doktor menyatakan bahawa Fira tiada harapan untuk hidup kerana satu satunya buah pinggang Fira telah rosak. Fira hanya mempunyai satu buah pinggang kerana satu buah pinggangnya rosak dan tidak dapat digunakan lagi akibat kemalangan 13 tahun lalu.
Semua ahli keluargaku mengangis. Tidak pernah ku lihat mereka sebegitu sedihnya dengan keadan Fira.
"Hanya satu buah pinggang kembarnya boleh menyelamatkan tapi peluang amat tipis bagi penderma yang bukan sedarah dengannya" sambung Doktor itu.
Aku menjadi sasaran mereka. Aku hanya mengatakan bahawa aku tidak mahu mendermakan buah pinggangku. Padahal aku sendiri sudah berniat bahawa aku akan menghadiahkannya kedua dua buah pinggangku tanpa ada siapa mengetahui bahawa akulah pendermanya.
"Kau jahat Fiya, kau tak fikir kebahagiaan Fira!" jerit Fashran dengan pandangan benci. Aku hanya berdiam diri. Hatiku benar benar tersentap ketika itu. Tidak lama kemudian ayah keluar dari ruang pejabat doktor.
Dia menghampiri aku lalu berkata,"Anak derhaka! ini semua sebab kau!" ayah menamparku.
"Kalau dulu kau tak bawa Fira main benda bodoh tu, dia tak akan hilang buah pinggangnya . Dan sekarang , penyakitnya merebak gara gara kau ! bodoh!" tempelak kak Aina
"Kita untung sebab ada penderma yang secocok dengan Fira" kata ayah.
"Siapa orang tu bang?" tanya ibu
"Doktor cakap dia pun tak tahu sebab penderma merahsiakannya. Malah penderma itu mendermakan kedua dua buah pinggangnya. Tak guna ada anak kembar tetapi berhati busuk!" Sindiran ayah betul betul memujulku.
'Andai kamu semua tahu bahawa Fiyalah orang itu. Biar lah ia menjadi rahsia. Aku tidak mahu mereka mengasihani aku hanya kerana aku mendermakan satu buah pinggangku kepada Fira. Biarlah kembarku itu menikmati kedua dua buah pinggangku ini'
YOU ARE READING
Permergianku adalah yang terbaik
Short StoryI CRIED!😭😭 Tapi sebelum tu, Lya nak beritahu.Ni bukan Lya yang buat . Tapi kawan Lya punya kakak 👏. . . . . . . . . . . Selepas kemalangan yang berlaku 13 tahun yang lalu kepada kakak kembar Fiya, Fira, Keluarga m...