Obecně

436 49 9
                                    




První věc, kterou si musíme ujasnit: dáváte své povídky na veřejné místo – internet. Tím, že svou povídku zveřejníte, dáváte prostor ostatním ji komentovat a kritizovat. Tomu se prostě nejde vyhnout.

Uznávám, je mnoho důvodů proč lidé píší a publikují. Pokud ale opravdu máte zájem se zlepšovat a sdílet své psaní s ostatními, musíte se připravit na to, že vaše dílo bude publikem hodnoceno. Můžete obdržet komplimenty, konstruktivní kritiku, ale také stížnosti a nenávistné komentáře (tzn. flames/"haty" tzv. hate speech).

Jakkoliv bude čtenář hodnotit vaše dílo, měli byste k tomuto hodnocení přistupovat s nadhledem. Viděla jsem příšerné povídky zahrnuté chválou a viděla jsem úžasné povídky, které obdržely přinejlepším vlažné nadšení.

Kritici a čtenáři jsou jako spisovatelé; každý je jiný a každý má svůj názor. Důležité je si dát načas, pořádně si vše přečíst a umět rozlišit, které komentáři si vzít k srdci a které ne. Problematiku kritiky (nejen na wattpadu) si necháme na jindy.

Obsah kapitoly:
1. Publikum a popisky
2. Má originální postava (nepodléhá žádným ubohým pravidlům) aneb Mary Sue
3. Respektujte kánon a kánonická/fandomová pravidla (a bonus - OOC)
4. Gramatika, způsob vyprávění příběhu a mnoho dalšího
5. Čas přítomný a čas minulý
6. Kompozice - posloupnost vyprávění
7. Dialogy - přímá řeč
8. Originalita

Publikum a popisky

Když píšete povídky/fanfikce, předpokládejme, že chcete, aby si je lidé četli. Hledání publika, jeho následné přesvědčení, že vaše povídka je právě to pravé, a udržení si tohoto publika, je těžké.

Popisek by měl být ohromující, tak ohromující, že přesvědčí čtenáře, aby na vaši povídku klikli a začali číst.

Na většině webech/archívech jsou popisky právě to, co vám získává nové duše čtenáře. Popisek, který je krátký (dalo by se říci až mizivý) a/nebo špatně napsaný, lidi spíše odradí. Dejte si záležet. Ujistěte se, že je správně napsaný a neobsahuje žádné hrubky či překlepy. Udělejte ho svižný a poutavý. Více se vám osvědčí náhled do akční scény než nudný popis hlavní postavy.

Příklad:

Harry pomalu vykoukl zpoza rohu, aby lépe viděl. Jeden ze Smrtijedů ztuhl a přestal mluvit. Všichni Smrtijedi se najednou otočili a vytáhli hůlky. Harry zalapal po dechu. Srdce mu sevřel smrtelný strach. Upíral oči za jejich ramena, na postavu zahalenou v černém plášti, a jeho těla se zmocnila tíživá síla, která ho držela na místě. Bojoval s ní a křičel sám na sebe: Pohni se! Tak se sakra pohni! Ladnou a téměř neslyšnou chůzí k němu kráčel Pán zla.

Další variantou je krátká anotace příběhu, tedy stručná charakteristika díla:

Kouzelnická Británie je v troskách, zmítána válkou. Válkou, která hrozí, že zasáhne i všechny okolní země. Jediný, kdo může vychýlit váhy osudu na jednu či na druhou stranu, je Harry Potter – chlapec, který přežil. Ten však za tajemných okolností zmizel a tak ho hledají snad všichni – jedni aby ho dosadili do čela armády, druzí aby zneškodnili hrozbu, kterou chlapec skýtá. Harry se stává objektem politické hry, která může zabít nejen jeho, ale také všechny, kdo jsou mu blízcí. Ostatně, o chlapci se přeci tvrdí, že mu v patách kráčí smrt...

Má originální postava (nepodléhá žádným ubohým pravidlům) aneb Mary Sue

Mary Sue - přírodní katastrofa

OC - original character - originální postava

kánon - knižní/filmová atd. předloha (například sedm knih o Harry Potterovi)

Dostali jste se na konec publikovaných kapitol.

⏰ Poslední aktualizace: Mar 28, 2016 ⏰

Přidej si tento příběh do své knihovny, abys byl/a informován/a o nových kapitolách!

Co mám znát, než začnu psát?Kde žijí příběhy. Začni objevovat