Chapter 1

33.7K 452 43
                                    

" Anak, dia ada yang cacat ke?"

" Tak tahu la pulak, yang bongsu dulu study di USA, accident teruk lepas tu cacat. Sekarang dia nak cari jodoh untuk anak dia"

" Umi, kenal ke keluarga ni?"

" Kawan Umi, Datin Rose punya kawan. Dia yang cakap. Tapi keluarga Tan Sri Syed Zainuddin siapa tak kenal. Anak lelaki dia dua sahaja. Perempuan satu, yang sulung, dengan no 2 semua berjaya. Segak segak pulak tu. Yang cacat ni yang bongsu."

" Sorry, Mawar tak nak dengan mayat hidup Umi, apa dia boleh buat. Tah nanti Mawar kena jaga dia bagi makan, basuk berak. Uweekkk not me Umi. Sorry"

" Tapi Puan Sri, tu letak duit hanataran tinggi Mawar. Puan Sri cakap kalau serasi dengan dengan cacat tu, akan bagi saham syarikat berapa percent. Tak nak ke Mawar duit atas angin?"

" I have plenty of boyfriend yang Mawar rasa selesa. I am a model Umi, no way. Cacat cacat pun ada hati nak kahwin."

"Mawar, ambik share syarikat dia orang bukan calang calang. Abi pun tak mampu nak tanding dia orang."

" Boleh, Mawar cuba dulu visit si cacat tu?"

============================
" Mawar ni bilik anak aunty."

Sebaik Puan Sri Rozana buka pintu, mawar melihat si cacat tidur diatas katil. Hidung Mawar tertangkap bau taik yang busuk. Mawar berdiri dihadapan pintu bilik tak jadi masuk. Terus Mawar lari turun ke bawah.

"Maaf kan anak saya Puan Sri, Mawar __"

" Tak mengapa tak semua sanggup jaga orang yang sakit. Jemput la makan."

😮😮😮😮😮😮😮😮😮😮😮😮

" Makcik jual saya sampai hati buat macam ni. Sudah harta semua habis makcik ambik.___"

" Bawa la dia pergi, drama apa nak buat. Nah ni duit jual peralatan dapur bapak kau. 300 kau ambik 200 aku punya commission. Merabus jangan sekali balik sini. Ingat aku ni sekadar mak tiri bila bapak kau dah mati kita tak ada apa apa hubungan. Bag baju ambik keluar. " terus Zubaidah menutup pintu kayu yang hampir terkeluar palangnya.

" Pakcik nak bawa saya kemana?"

"Ikut saja. Nanti kamu tahu la. Sudah masuk. "

"Tuan, Tuan sekejap saya nak cakap dengan anak saudara saya."

" Kaia, Mak Su minta maaf Mak su nak jaga Kaia, mak su pun tak mampu. Kaia tahukan keadaan kewangan maksu. Kaia jaga diri baik baik, maksu doa untuk Kaia, biar Allah lindung Kaia selalu. Nanti bila ada masa setahun sekali pun tak apa balik lawat kubur, mak, dan daddy Kaia ya. Kaia pergilah dari sini kalau duduk dengan syaitan pun tak guna sebab dia terlalu jahat nanti dipukul Kaia selalu. Balasan dia akan dapat juga dari Allah. Tuan bawa la anak saudara saya pergi dari sini" Maksu dan Kaia berpelukan.

Maksu melepas genggaman tangan Kaia, masuk kedalam kereta mewah hitam.

Sepanjang perjalanan Kaia sekejap terlelap sekejap buka mata.

" Turun sini?"

" Nak pergi mana Tuan?"

" Ni 10 ringgit beli kan aku kopi panas roti apa apa dalam plastik tu." Kaia mengambil duit turun ke ruang rehat dibeli apa yang disuruh.

Teh ais dihisap sekejap saja habis , keluar semula dari kereta pergi buang sampah.

Tiada sepatah butir pun keluar dari mulut Sulaiman dia hanya memandang depan memandu.

Kaia hendak bertanya tapi takut. Kaia terlelap kembali.

Kaia sedar bila enjin kereta berhenti. Kaia buka mata dilihat jam tangan barbie hampir ke pukul 7 malam.

Farid Si Cacat 😌Where stories live. Discover now