No to dziś o manipulacji. Chyba każdy wie co to manipulacja, zresztą każdy w swoim życiu doświadczył manipulacji. Ale i tak napiszę znaczenie słowa "manipulacja" posłużę się Wikipedią:
MANIPULACJA - forma wywierania wpływu na osobę lub grupę w taki sposób, by nieświadomie i z własnej woli realizowała cele manipulatora.
Przykład Manipulacji:
Jeśli dziecko przemilcza w rozmowie z rodzicami informację o złej ocenie, ponieważ chce dostać zgodę na wycieczkę (rodzice zdenerwowani złym stopnie mogliby zabronić wyjazdu).1. Kiedy poznać, że ktoś próbuję mną manipulować?
Podam dwa przykłady:
Jeśli w reklamie słyszymy, że 98% klientów potwierdza skuteczność danego produktu - nie podaje się bowiem, o ilu osobach w rzeczywistości jest mowa. [Czy chodzi o 98% grupy 10-osobowej, czy 1000-osobowej].
Manipulacyjne także jest mówienie: Wszyscy tak robią, dlaczego ty nie? - ponieważ wiadomo, że nikt nie wie o tym, co robią "wszyscy"; użycie tego słowa ma na celu jedynie nakłonienie rozmówcy do wykonania tego, czego chcemy.
No więc gdy już wiemy, że praktycznie codziennie spotykamy się z manipulacją, to przejdźmy dalej.
2. Jak manipulować ludźmi?
Używaj imion.
Badania pokazują, że chętniej spełnimy czyjąś prośbę, jeśli użyto w niej naszego imienia. Lepiej brzmi np.: "Ania, czy możesz pożyczyć mi 100 zł?" niż "Czy możesz pożyczyć mi 100 zł?"
Zaskocz drugą osobę.
Żebrak, który mówi: "Czy może mi pan dać 99 groszy" dostanie więcej pieniędzy niż ten, który mówi "Czy może mi pan dać złotówkę?
Nietypowa prośba zaskakuje i zmusza do refleksji, dlatego hamuje odruchową odmowę.Negocjuj w „niewygodnych" miejscach
Gdy chcesz uzyskać zgodę w dość błahych sprawach np. prosząc szefa o urlop, dobrze jest postarać się, by decyzję musiał podjąć w pośpiechu, wśród wielu osób, w hałasie. Takie warunki nie sprzyjają długim przemyśleniom i najczęściej przynoszą pozytywny skutek.
Ja osobiście polecam, używanie imion.
Mam nadzieję, że temat wam się spodobał :)
CZYTASZ
Nauka Ludzkiej Psychiki
Non-FictionCzy nigdy nie marzyłeś o tym by spojrzeć na osobę i wiedzieć jaka jest? Co jej dolega? By ludzie robili to co chcesz? Mieć szczęście? By twe marzenia się spełniały? A może masz ochotę na szczyptę filozofii? Lub potrzebujesz wsparcia? Jeśli tak to...