Ariana mencalitkan lipstick berwarna merah jambu lembut di bibirnya. Setelah memastikan segalanya sempurna di tubuhnya , Ariana keluar dari biliknya.
Ariana menuju ke dapur. Nasi goreng yang sudah dibuatnya tadi diletakkan di dalam mangkuk. Ariana mencapai gula dan teh dan membuat air.
Sedang Ariana mengacau air di dapur. Pinggangnya dipeluk dari belakang.
" sayang buat air apa tu? " soal Daniel.
" teh o. Dah siap! Jom breakfast. " ucap Ariana lalu mengeluarkan sudu dari teko itu.
Ariana menyenduk nasi lalu diletakkan ke dalam pinggan Daniel. Air pula dituangkan kepada Daniel.
" sedapnya.. " puji Daniel setelah nasi goreng yang dibuat Ariana melepasi tekaknya.
" yeke? " balas Ariana.
" betullah sayang! Ouh! Sebelum abang lupa. Sayang tak payah masak dinner ae. Sebab mummy ajak makan dekat rumah dia. "
" okey. Tapi kenapa tiba-tiba? Ada apa-apa ke? "
" entahlah! Mummy cakap saja sebab rindu. "
Ariana mengangguk.
Ariana dan Daniel menghabiskan suapan terakhir mereka. Ariana membantu Mak Som pembantu rumah mereka walaupun sudah ditegah.
Mereka sama-sama pergi ke kerja dengan menaiki BMW Daniel. Kereta Vios Ariana sudah jarang digunakan setelah dia berkahwin dengan Daniel.
***
Ariana keluar dari kereta terlebih dahulu setelah mereka sampai di rumah Datin Sri Wina. Rumahnya yang begitu mewah dan cantik.
" eh! Kak Ana dah sampai! " ucap Dania adik kepada Daniel.
Dania terus berlari ke arah Ariana dan memeluk tubuh Ariana erat. Ariana juga membalas pelukan adik iparnya itu.
" oo..mentang-mentang jumpa kakak ipar dia. Abang pun lupa. " ucap Daniel berjauh hati.
" mana ada. Takkanlah adik lupakan abang. " balas Dania yang baru berusia lingkungan 20 tahun.
" hakeleh bang! Dah jadi suami orang oun still lagi nak merajuk! " sampuk Dazrif yang baru keluar rumah.
Ariana hanya memerhati gelagat adik-adik iparnya. Sekurang-kurangnya terubat rindu dia pada keluarganya yang sudah tiada. Ariana tinggal keseorangan bila umurnya mencecah 23 tahun. Dan alhamdulillah saat itu dia sudah mempunyai segala-galanya. Sejak hari itu , dia tinggal bersama ibu saudaranya.
***
Setelah membantu ibu mertuanya , Ariana memanggil suami dan adik-adik iparnya yang sedang berborak di depan.
Mereka menjamu selera dengan penuh tawa. Usai menjamu selera , mereka duduk di ruang tamu sambil berborak.
" Ana. Kamu ni dah 7 bulan kahwin takdek apa-apa tanda lagi ke? " tiba-tiba Datin Sri Wina menanyakan soalan itu kepada Ariana.
" tanda-tanda apa mummy? " soal Ariana pelik.
" muntah-muntah. Mual. Pening ke? Tanda-tanda orang mengandunglah! " jawab Datin Sri Wina.
Ariana terdiam malu.
" belum mummy. Belum ada rezeki. " jawab Daniel memahami isterinya.
" tulah! Bila orang tanya. Takdek rezeki. Takdek rezeki. Cubalah ikhtiar. Mummy malu tahu tak bila orang asyik tanya mummy pasal cucu. " bidas Datin Sri Wina.
Ariana diam membisu. Malu bila disoal begini di hadapan adik-adik iparnya.
" entah-entah kamu mi tak boleh mengandung kot! " tuduh Datin Sri Wina.
Ariana menarik nafas panjang. Sumpah dia malu.
" mummy tak baiklah menuduh! Kesian dekat Kak Ana. " tegur Dania lembut.
" adik nak sebelahkan dia pulak?! " marahnya lagi.
Ariana menahan cecair jernih yang hampir menitis.
" erm.. mummy sorry. Daniel dengan Ana balik dulu lah. " pinta sambil menarik tangan Ariana dan bersalaman dengannya.
Ariana dan Daniel sama-sama menyalami tangan Datin Sri Wina.
Sekangkah mereka melangkah meninggalkan ruang tamu , Datin Sri Wina memanggil.
" Daniel! Kalau Ana masih tak mengandung sampai hujung tahun ni. Kamu kena kahwin dengan perempuan pilihan mummy! " ucap Puan Sri Wina kasar membuatkan langkah Daniel terhenti.
Daniel tidak membalas kata-kata mummy. Bimbang dilabel derhaka. Daniel meneruskan langkahnya bersama Ariana ke arah kereta.
Sepanjang perjalanan Ariana tidak mengeluarkan apa-apa butir perkataan pun. Dia melemparkan pandangan ke luar tingkap bersama dengan cecair jernih yang mengalir di pipinya.
YOU ARE READING
Aku Wanita Biasa
RomanceSetiap wanita menginginkan kebahagian setelah berkahwin. Begitu juga dengan wanita yang bernama Ariana Maisara. Ariana Maisara berkahwin dengan Daniel Idham atas dasar cinta dan restu keluarga. Keluarga suaminya yang begitu berpangkat besar menyuka...