Kappittel 2

19 5 0
                                    

Såg Kråkevinge ein liten grå klump ligge der. Kråkevinge løpte mot kattungen og løpte mot Eføyblomst. De kom ein katt plutselig foran han."Nestleder blir leder og kattunger dør!"Hvisket katten lavt."Forsvinn!" Snerret Keåkevinge sint. Katten og hundene forsvant. "Steinpus? Våkne!"Eføyblomst var redd i stemmen."Snølabb! Hent Tunghår!"Ropte ho til han. Tunghår kom bort og hørte om den pustet."Han vil ikkje overleve. De er for alvorlig." Hvisket han til Eføyblomst."Nei,Steinpus!" Eføyblomst skulte til Kråkevinge."Du har Pilpus,Vasspus og Lærpus." Mjauet Tunghår trøstende. "Tunhår,Steinstjerne er alvorlig skade!"Ropte Leopardhjerte. De begynte å nærme seg solnedgang og medesinkattene skulle møtest."Fulglepote du veit litt om urtene ta deg av dei eg må dra. Møllpote!"Ropte Tunghår.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------
"Steinstjerne er død."Mjauet Tunghår med sorg i øynene."Har Gjørmefot vore ved Månetjernet?"Spurte Leopardhjerte. Pilpus,Vasspus og Lærpus var blitt lærlinger og Fuglepote og Snølabb var blitt krigere."Ja. Han skal ut peke ein leder i kveld."Kråkevinge såg mot Eføyblomst med sorg i øynene."Alle katter som er gamle nok til å fange sitt eget bytte de er samling under hyllen!"Ropte Gjørmestjerne."Som dåkke ser har vi mistet Steinstjerne." De begynte ein mumling under høyhyllen."Vi har no nye krigere." Mjauet Gjørmestjerne. Kråkevinge forventet at han skulle nevne Snølabb og Fuglepote som no heiter Fuglefjær og Snøsky."Tornebass,Skeivtann,Skyggehale,Tigerklo og Tistelklo er nye krigere!" Tornebass,Røykfot ,Skyggehale,Tigerklo og Tistelklo hadde vore katter som hadde vore fanget her i fossklanen.De begynte å nærme seg kveld å Gjørmestjerne skulle velge ein ny nestleder."De er tre nye krigere til. Bærhale,Musepels og Lerkefjær."Mjauet Gjørmestjerne."Den nye nestlederen er Musepels."Gjørmefot såg ned på Musepels."!Men ho har ikkje fått lærling! De er i mot krigerkodeeksen." Ropte Tigerklo."Musepels får dessverre ikkje vere ein nestleder."Mjauet han litt lavt."Eg kan de heller ikkje! Eg skal ha kattunger!"Ropte Musepels."Den nye nestlederen er Røykfot!" Mjauet Gjørmestjerne.Røykfot var ein stor mørkegrå  hannkatt som manglet de eine øyet. Han gjekk fram."Takk. Eg skal gjøre kva som helst for klanen."Mjauet han.Kråkevinge merket at Tigerklo skulte litt på Røykfot. Alle krigeren gjekk til bake for å sove.
--------------------------------------------------------------------------------------------------
Neste dag våknet Kråkevinge og tenkte han skulle besøke kattungene. Han gjekk bort til barselhulen og Eføyblomst merket han kom mot ho."Er de noko spesielt med disse kattungene siden du kommer så ofte bort?"Spurte ho."Nei,Eg vil bare sørge for at dei har de bra."Hvisket han. Brispus,Løvepus,Honningpus og Muldvarppus var ute å leika dei skulle snart bli lærlinger."Brispus! Ikkje skad søstera di!"Ropte ho til Brispus. Brispus kom bort og freset til Kråkevinge."Ikkje fres til Kråkevinge vis ikkje får du ikkje vere ute å leike med dei andre!"Sa Eføyblomst strengt til Brispus. Eføyblomst tenkte*Dei er så like kattungene eg hadde før Lærpus,Pilpus og Vasspus.* Eføyblomst hadde hatt kattunger før Lærpus,Pilpus,Steinpus og Vasspus var født,men dei hadde forsvunnet. "Skal eg hente litt ferskt kjøtt til deg?" Spurte Kråkevinge Eføyblomst."Mamma,Brispus har ute kløra!"Ropte Honningpus. "Brispus!"Ropte ho strengt. "No må vel Gjørmestjerne la dei bli lærlinger snart dei har jo vore lenge her."Klagde Eføyblomst."Dei blir de nok snart."Mjauet Kråkevinge."Kråkevinge bli med på ein patrulje ha med Vasslabb."Ropte Tornebass. Kråkevinge hadde får ein lærling og de var Vasslabb. Dei rusla ut av leiren men........

Kommer til å forsette. Håper dåkke liker de!😊 Beklager vis de er skrivefeil.

En mystisk kattWhere stories live. Discover now