"Hurmm...aku dapat rasa sesuatu pasal dia nie...ada yang tak kena...memang nampak baik dari luar,dalam siapa yang tau kan.."kata Meriam sambil menguis-guis buah raspberry yang berada dalam mangkuk oatnya itu. Eating healthy la katakan.
Itulah yang paling ditegaskan oleh para pengajarnya disekolah dahulu. Nanti berat bertambah susah pulak nak menari,kalau tak makan,tak ada tenaga la jawabnya, lack of discipline is not be tolerated there. Tapi kadang-kadang Meriam curi-curi keluar dengan kawan-kawanya. Membeli fast food di restoren berdekatan dan menikmati makanan sambil berkongsi kisah seram masing-masing di bilik Meriam yang dikongsi dengan dua lagi rakanya Katerina dan Sofia. Sofia yang juga sekelas denganya bertemu dengan secara tidak sengaja semasa pendaftaran sesi kemasukan. Sementara Katerina, yang mereka jumpa dihadapan bangunan teater lama, yang sedang menunggu landlady tempat berkenaan untuk melihat bilik untuk kosong untuk disewa.
"Okay girls.... and boys!!!" Aku secara automatik memandang ke arah dua lelaki di dalam group kami yang aku baru tersedar yang Brian dan Jay turut serta dalam mission impossible kami tadi sambil tersenyum.
"Okay!! Lets get started....aku mula dulu ya..."kataku
"The titles- The Ballerina..."
The Ballerina
Cerita ini bermula sejak dari kami aku,Kate dan Sofia mula masuk kesini.
Kami berjumpa secara kebetulan, di hadapan pintu gerbang teater ni, yang mempunya bilik kosong untuk disewa. Menurut iklan,harganya agak murah juka hendak dibandingkan dengan tempat lain, lokasi pon bagus, amat strategic dengan sekolah kami berdua aku dan Sofia dan university Katerina.
Dekat dengan pusat membeli-belah hanya selang satu stesen sahaja sudah sampai ke destinasi.Kami disapa oleh wanita berumur 60an yang masih kelihatan anggun bergaya aristocratic, seperti hendak menghadiri hi tea yang lengkap dengan topi gaya inggeris. Cukup menarik.
"Hello ladies, two of you must Meriam and Katerina..."kata Ladyland
"Yes, I'm Meriam,"kataku sambil memghulurkan tangan berjabat tangan denganya.
"Katerina,nice to meet you.."kata Katerina sambil berjabat tangan dengan ladylord.
"And Hi.. Sofia.."kata Sofia pula
"Nice to meet all of you..and I'm Lady Byron..okay now...jemput masuk, kita tengok bilik dulu."
Kami dibawa memasuki teater berkenaan. Pintu utama dibuka...
Sungguh menawan, walaupun sudah lama tidak digunakan namun tempat ini masih terjaga dengan elok. Tempat menunggu, kaunter tiket dengan rekaan dalaman serba merah dengan ukiran emas menyerlahkan lagi kemewahan tempat tersebut. Kami mengkagumi hasil seni itu tersentak, tiba-tiba Lady Byron berhenti di hadapan pintu besar. Amsebentuk kunci yang bersize agak besar dikeluarkan dari kotnya. Pintu dibuka...Tempat itu lengkap dengan pentas, deretan kerusi penonton yang berwarna merah dan cubicle untuk VIP semuanya sempurna.
"Girls....memang tempat ni kelihatan antik..lama...tapi masih digunakan sekali sekala untuk latihan pelajar tarian. So don't worry my dear.."katanya sambil mengenyitkan mata.
"Okay...this way..."kata Lady Byron sambil berjalan ke lorong sebelah
Kami hanya mengekori Lady Byron menaiki tangga bersebelahan dengan pintu gerbang tadi, untuk ke bilik kami.
Dihiasi corak keemasan yang sama seperti seluruh dekorasi teater menyebabkan kami kagum dengan seni rekaannya.Terutamanya Katerina yang berjalan dibelakang sekali...sesekali berhenti untuk mengamati seni ukiran dengan jarak yang lebih dekat.Setelah sampai keatas. Kami dibawa melewati koridor dengan tingkap yang agak besar menyebabkan sumber pencahayaan masuk lebih banyak jika hendak dibandingkan dengan tingkat bawah tadi. Tempat itu kelihatan lebih baru dan modern. Kami berhenti dihadapan pintu lengkap dengan lock berpassword.
"Okay girls, we're here...tempat ni baru sahaja direnovasi and the decorations is up to you,and now...the password 1,3,4,0 punat nombor ditekan."Tiitt...Please enter your password..."
Lady Byron menyebut 'BALLERINA'
"Tittttt"kedengaran lock dibuka.
"Pintu ni guna passcode dan voice recognition...so girls please, bare it in mind okay...."kata Lady Byron
"Dah sampai...."
Kami masuk ke ruang yang amat luas...dengan cermin disalah satu dindingnya lengkap dengan tempat pemegang...bilik practice ballet??
Ruangnya ringkas..bercat putih. Memuatkan 4 katil single berbingkai emas...antik, dengan berserta side table dan almari.
"Okay ladies...just roaming around the room...tengok-tengoklah dulu. Very bright..with the wide windows over there, senang udara nak masuk...and don't worry darlings...the heater just have been installed last week, it will be warm and cozy during winter."Sambil mengenyitkan matanya.
"Hehe...okay...very....nice...kann girlsss?"kataku sambil memandang Sofia dan Kate.
"Yea...very nice...kami suka.."kata mereka serentak sambil menganggukkan kepala.
"Hurmm...how about the electricity,water and gas bills?we need to pay separately or..."tanya Katerina,belum sempat dia menghabiskan ayat Lady Byron menjawab..
"Ohhhh...no need for that...its all on me darling...and the wifi will be installed tomorrow if you agreed to move in my dear...and its free of charge too..."
"Really!!!"kata kami serentak
"Yess....just give this place lots and lots of love...it will be enough."kata Lady Byron lagi
Kami terus bersetuju dengan tawaran Lady Byron tanpa berfikir panjang. Free water,electricity and gas!! siapa tak nak and the most important free wifi!!!!
Setelah setelah selesai dengan pembayaran deposits sebanyak $366.66, dengan sewa yang serendah $300 permonth, untuk tiga orang, bermaksud seorang hanya perlu membayar $100 untuk sebulan...it was insanely cheap!!!
A good deal always comes with a price....
To be continue.........
Hehe..saja nak stop dulu..tersasar jauh pulak dari cerita Meriam....
Anyway, you girls just enjoy the rest of the story okay....sementara tunggu cerita Katerina okay💋💋💋
Please leave your comments yah...sangat2 diperlukan🙏🏼🙏🏼... And I pon suka balas all your comments❤️❤️..hehr
Okay then tunggu for the next chapter yea...
Chapter 2- The Ballerina II
(The Shadow)❤️❤️,
Kate💋
YOU ARE READING
Cintaku...Meriam
RomanceMeriam...seindah nama diberi, sangat klasik jika dibandingkan dengan nama-nama modern lain di zaman ini. Begitu juga namanya begitu jugalah pemilik badannya. Meriam lebih selesa hidup dengan tarianya, bunga kegemaranya...harum sundal malam menjadi p...