Bang! Bang! Bang!

139 15 3
                                    

Yeri p.o.v

Aku membuka pintu rumah. Langkah kakiku longlai kerana penat. Baru sahaja hendak membuka kasut,kedengaran suara omma dan appa.

Dah kenape pulak tuh...orang tengah ponat eh ni...

"Menatang ape pulak nih" aku ternampak sehelai sticky note pink yg terlekat pada rak kasut.

Kpd yeri,
Macam biasa,appa pabo kamu ni asyik komen yg masakan omma kamu yg flawless ni x sedap...so like always gun fighting game untuk tentukan sape yg masak mlm ni.. make sure tok backup omma yer.. maruah harus dijaga

P/s:kalau omma kalah,omma tak nak bagi duit belanja seminggu  :-)

"Omo omo,takde duit belanje pulak. Bahaya ni" aku mengomel seorang diri. Baru sahaja hendak bergerak,mata ku tertancap pada lagi satu sticky note yg bewarna biru. Dan ianya melekat pada tempat sangkut kunci.

Kepd yeri,
Mcm yg kamu tau,kami tengah perang sekarang ni so,please sokong appa kamu..masakan omma kamu tu memang, susah nak ditfsirkan..jadi kalau kamu nak terus hidup tanpa mati keracunan,ko tahu nak buat pe kan?

P/s: kalau appa kalah,wifi tutup 1 bulan ehh :-) :-)

"Wadafakk! Mane adil main macamtu. No wifi?! TIDAKK!"
Aku pening. Prning nak fikir untk sokong siapa. Yg wifi or yg duit belanja? Appa atau omma? Untuk terus hidup atau maruah?

Tanpa fikir panjang,aku mencapai sepucuk pistol. Bukan pistol betul,pistol mainan nerf tuh. Ala yg selalu dulu keluar dalam iklan. Yg aku punya kaler putih dan paling baru. Takda sape pon boleh sentuh kecuali aku ni.

Setelah memeriksa peluru dan bende lain aku mula melangkah masuk ke medan "pentempuran".
Kali ni ada lagi satu sticky note berwarna hijau terlekat di dinding.

Rules like always,
3 shot and you're dead
The winner can choose what to eat,with who and place.. respect winner decision.

Aku membaca perlahan. Rules macam biasa. Siapa aku nak sokong? Aku tak tahu. Aku taknak mati keracunan,tapi aku perlukan duit belanja. Hish. Susah sangat nak pilih!

Baru sahaja aku menapak ke ruang tamu,aku dapat merasakan sesuatu yg datang dari kiri.

Pantas..

Aku terus menunduk mengelak peluru yg ditembak appa. Sikit jer lagi nak kene. Bahaya siak.

Kali ni peluru dari kanan. Aku melangkah setapak ke belakang.

Kurang hajor! Dua2 serang sesama sendiri dan aku pulak dekat tengah. Bahaye nih. Aku melompat ke sofa mencari perlindungan.

Aku memandang ke kiri. Ternampak bekas pelakon drama terkenal,D.O.T.S,membuat muka sory-yeri-ah. Nampaknya baru nak menyesal hampir tembak aku.

Tapi aku tahu appa sengaja. Sebab dia yakin aku mesti boleh elak peluru tu. Heh,bila anak kau dilatih macam askar,bende macam ni kacang lah.

Aku memandang omma yg sedang menyorok dibelakang tangga. Omma memberi death glare kepada ku. Amboi! Nak suruh sokong dia tapi pandang orang camtu.

Walaupun mr song jongki kita ni dah pergi army and banyak pengalaman,tapi jangan lupakan pulak mrs song jihyo kita ni. Bekas pengacara variety terkenal,running man,pengumpul emas dan lebih dikenali sebagai ace. Hoho,dua2 kuat and gempak tapi tengoklah anak diaorang ni. Tak payah cerita korang mesti dah tahu kan? *kembang semangkuk*

Nampaknya petempuran sudah merebak ke dapur. Dan nampaknya mr jongki dalam bahaya sebab dah terkena dua perluru manakala si mrs jihyo selesa walaupun dah kene satu peluru. Mungkin dia terlampau yakin yg dia akan menang bila aku sebelahkan dia.

Tanpa omma sangka,aku menembak tepat belakang omma yg terdedah. Baru sahaja omma hendak pusing dan memarahi aku ,satu lagi das tembakan delepaskan oleh mr askar kita and,you guys know ape jadi lepas ni kan?

Time skip..

Aku memandang muka omma yg masam. Appa pula hanya ketawa kekeke jer. Yellah,kami menang so makan malam hari ni, PIZZA!

Yeah,akhirnya terlepas dari mati keracunan. Bukan ape,selalunya ade bibik yg masakkan. Just masak okay,kemas semua omma yg buat. Tapi pagi tadi dia balik kampung pasal emergency gitu. Pastu ape lagi,mestilah omma kita ni yg masak. Tapi aku ngan appa taknak masuk hospital untuk kali kedua so baik makan pizza.

"Tullah,appa kate,tak payah masak,just oder ajelah. Masakkan awak tu bukan boleh makan pon" appa menyuarakan pendapat. Aku hanya mengangguk tanda setuju.

"Tapi apa salahnya saye masak? Bukannya mati pon.."omma merungut. Rungut2,pizza tetap masuk mulut.

"Tak mati omma? Seriously? Haritu yeri ngan appa duduk wad tiga hari tu ape kes? Doktor siap tanye kalau kitorang ni trngah cuba bunuh diri makan racun" aku membalas.

"Yellah tu. Entah2 korang berdua saje berpakat. Mane taknye,dia kamu and omma sihat jer"ommamenindas. Tak mau mengalah nampak..

"Awak ni pelupa ker? Dia mana ade sentuh makannan tu. Yg awak pulak asyik suap kitorang sampai awak tak rase langsung" appa menindas. Go appa!

Dan mereka berdua kembali bertekak pasal hal itu. Maklumlah,keluarga bahagia kan.Aku malas nak layan,jadi baik aku habiskan pizza aje. Lagi sedap.

~~~~~~~~~~~##~~~~~~~~~~~

Jeng jang itu jer. Serius aku x da idea. Maybe lepas aku minum air 7 lautan baru idea tu muncuk kot. Hahah. Tapi korang dont worry sebab setakat aku takde writer block or whatever you call it. Aku bukan x de idea langsung,cuma part ending tu jer. So maybe ending lambat sikit lah.

Balik pasal chap tadi,aku rase malas nak taip so aku buat pendek. Jangan marah guys! Nanti aku buat panjang sampai korang naik muak bace.hahha. lagipon aku nak masukkan sikit pasal family diorang,so ape salahnya kan.

Dah tu jer.bubye!

A Secret Keeper Or A Liar?Where stories live. Discover now