A fi- conjugari

228 27 11
                                    

Infinitivul – întotdeauna cu un singur i: a FI.

Viitorul: se formează de la infinitiv, deci tot cu un singur i. Întotdeauna. Voi/vei/va/vom/veţi/vor FI. FI, invariabil, la toate persoanele.

Ex: Eu voi fi acolo in data de 17.

Condiţionalul prezent: ca şi viitorul, se formează de la infinitiv, deci tot un singur i. Întotdeauna. Aş/ai/ar/am/aţi/ar FI. FI, invariabil, la toate persoanele.

 Ex: As fi citit, daca as fi avut timp.

Condiţionalul perfect: tot cu FI de la infinitiv, adică un singur i.Aş/ai/ar/am/aţi/ar FI fost. FI, invariabil, la toate persoanele.

Ex: Ar fi fost acolo daca avea timp.

Conjunctivul prezent (adică ăla care începe cu „să..."). Se formează de la FI-, ăla cu un singur i, numai că acum e variabil, că i se adaugă diverse terminaţii. Iar la persoana a II-a devine să FII, cu doi  i (ca în fii acasă la nouă jumate,)

eu să FIU (FI+U)
tu să FII (FI+I)
el/ea să FIE (FI+E)
noi să FIM (FI+M)
voi să FIŢI (FI+ŢI)
ei/ele să FIE (FI+E)

Conjunctivul perfect, în schimb, se formează ca şi condiţionalul perfect, cu tot cu FI invariabil, un singur i. Eu/tu/el/ea/noi/voi/ei/ele să FI fost. 

Ex: Sa fi avut o mie de euro, imi cumparam ciocolata.

Imperativul afirmativ (persoana a II-a sg, că doar asta ne interesează): FII ! Cu doi  i.

Ex: Sa fii cuminte!

Imperativul negativ: Nu FI ! Cu un singur i. Că vine de la infinitivul de mai sus, fi.

Ex: Nu fi bagacios!





Sper ca v-am fost de ajutor si ati inteles! Pentru orice nelamurire, lasati mesaj in comentarii, privat, oriunde vreti.

Greseli gramaticale frecvente pe wattpadWhere stories live. Discover now