BAB 1

98 7 5
                                    

25 tahun yang lalu..

Perkhawinan ida dan ahmed sememangnya dipaksa oleh ibu ida ketika beliau berusia lingkungan dua puluhan..didalam perkhawinan nya membawa kepada kegembiraan,disebabkan encik ahmed seorang askar yang sering berpindah randah,dari kedah ke kuala lumpur,dari johor ke melaka dan pelbagai tempat membuatkan ida patuh utk mengikuti nya sekali..majlis perkhawinan nya tidak la semeriah perdana menteri,datuk² dan ramai lagi.hanya lafaz akad nikah dan mas khawin senaskah al-quran.kemanisan wajah ida ketika dijinjang pelamin membuatkan ramai yang gemar mengambil gambar dengan nya...hanya beberapa minggu pinangan yang disahut oleh keluarga ahmed,telah pun dijinjang pelamin...ibu ida bersyukur sekali kerana saudaranya menerima ida untuk menjadi menantu nya meskipun tidak mengetahui bahawa ida menghidap penyakit yang serius.

Setelah perkhawinan nya ida dan ahmed perlu berpindah ke kuala lumpur kerana pekerjaan ahmed sebagai askar harus dilanjutkan,dengan kebosanan yang dirasai ida kerana pada setiap hari duduk di rumah dan tidak tahu tujuan yang ingin dibuatnya,beliau telah bekerja utk membantu ahmed di sebuah kedai emas.tempat tinggalnya yang tidak semewah orang kaya di apartment askar di kuala lumpur membuatkan ahmed berkerja lebih tukus lumus untuk menyara isteri tercinta,pada hujung minggu pasti ahmed dan ida akan pulang kekampung halaman di batu pahat,johor dan melaka bertujuan menziarahi ahli keluarga dengan menaiki bas..
Ahmed dan ida tidak senang motor hanya satu,kereta tiada,wang cukup² makan dan tidak suka membazir wang untuk membeli barang² yang tidak sepatutnya.mereka sememangnya suka berjimat cermat dalam perbelanjaan.
Senyuman manis ida ketika bertutur dengan ahmed bertujuan ahmed memberi kebenaran nya untuk pulang kerumah ibu angkat ida iaitu mak tom,beliau memiliki begitu ramai ibu,ibu nya adalah yang ke 2.bapa ida iaitu pak arsad seorang dari indo yang sebelum ini berkhawin dengan wanita indo iaitu cik yah,pada suatu ketika pak arsad berpindah ke melaka ,beliau berkhawin dengan ibu kepada ida dan mempunyai 12orang anak,moyi,selamat,rahmat,rafeah,kamalek,syikin,ida yang masih hidup,yang lain telah dijemput ilahi,ida adalah anak terakhir juga tidak diasuh oleh ibu kandung nya tetapi dijaga oleh mak tom ibu angkat
/susuan nya,setelah usia menjejak 13tahun kakak kandung nya telah menjaga ida bertujuan untuk mengurangkan segala kebebanan yang dihadapi keluarga.Setelah encik ahmed membenarkannya pergi,riang wajahnya mengambil basikal lalu menuju ke rumah ibu susuannya... sapaan bapa ida iaitu pak arsad membuatkan dia terkejut
Dik nak kemana?
Nak pergi rumah mak tom.
Dirumah mak tom,riang sungguh riang penceritaan antara mereka sehingga ahmed muncul untuk mengajak pulang rumah bapa ida...dengan senyuman manis ida beliau pun menuruti perintah suami nya..selepas dua hari di rumah nek mah (mak kepada ida),ahmed membeli tiket dan mengajak permaisuri nya untuk pulang ke kampung ahmed di batu pahat johor bertemu ahli keluarga disana. Ida mmg tidak pernah berjumpa keluarga mertuanya sebelum berkahwin,setelah tiba di johor keramahan keluarga ahmed membuatkan ida senang dengan keluarga nya...ahmed anak ke3 daripada 4org mmg manja.sifal malu ida ditegur oleh suami nya agar tidak takut gn keluarga nya yang lain daripada lain...ena,azah dan ani adalah adik beradik ahmed yang terlalu baik...ahmed adalah salah seorang anak pak brahim yang kahwin awal berbanding kakak dan abang nya..dan anak yang berjasa pada ahli keluarga..setiap minggu pasti mereka berdua akan berulang alik pulang ke kampung halaman masing²...

#MAAF JIKA CERITA SIS KURANG MENARIK.

Kasih Ibu Membawa Ke syurgaWhere stories live. Discover now