Bonus: Laatste brief

640 60 58
                                    

Lieve Lieke,

Dit is de laatste brief die je zult vinden. Ook de langste. Ik zal je alles uitleggen. Ik zal je vragen beantwoorden, want ik weet dat je die hebt.

Ik wil dat je weet dat ik het leven helemaal zat was. Het gepest was niet zo erg dat het de belangrijkste reden was. Echt niet. Het was een reden, maar niet de belangrijkste. En dat Bas me sloeg, is ook niet het belangrijkste. Ik was het leven gewoon helemaal zat. Ik voelde me niet gelukkig.

Ik denk dat ik depressief werd, of het al was. Ik weet het niet precies. Ik had nergens zin in.

Als je me vroeg hoe het ging, antwoordde ik altijd goed. Ik wilde niet dat iemand doorhad hoe ik me voelde. Ik was altijd het vrolijke meisje dat nooit boos was. Ik wilde niet dat mensen zouden denken dat ik niet meer vrolijk was. Ik schaamde me, denk ik.

Als je me vroeg of ik iets wilde doen met je, zei ik altijd ja. Ik wilde niet dat je zou denken dat ik geen zin in je had, want dat was niet zo. Ik wilde je niet teleurstellen. Ik wilde doen zoals ik altijd al deed. Ik wilde gewoon net zo zijn als normaal.

Maar ik was niet meer zoals normaal. Ik was alle zin in het leven kwijt. Ik wilde niks meer. Ik merkte dat ik minder ging eten en snoepen. Ik heb erop gelet, want ik wilde niet dat iemand iets door zou krijgen. Ik merkte dat ik steeds vaker voor me uit aan het staren was terwijl ik aan het denken was. Dat doe ik normaal nooit. Zeker niet over pijnlijke gedachten. Ik dacht aan zelfmoord.

Ik vond niks meer leuk, maar deed alsof. Ik deed alles met tegenzin en wilde in bed blijven liggen.

Het spijt me. Jullie zullen er vast kapot van zijn. Is mama weer aan het drinken? Houdt papa zich sterk? Vertellen jullie later aan Agnes de waarheid? Hoe reageerden de mensen op school? Hoe reageerde jij?

Het spijt me, Lieke. Het spijt me zo erg. Maar ik wilde voor mezelf kiezen, iets wat ik vaker had moeten doen. Ik heb je nooit pijn willen doen, maar ik móest het doen voor mezelf. Hopelijk begrijp je mijn keuze. Hopelijk is alles duidelijk als mijn brief is afgelopen.

Ik heb een boekje bijgehouden van mijn laatste weken op aarde. Het is het schriftje waar 'Engels' op staat. Niemand had door dat het niet voor Engels was, maar nu weet jij het. Ik wil dat je het leest, maar je mag halverwege stoppen als het je teveel wordt.

Lieve Lieke, alle jaren die ik met jou heb beleefd, waren geweldig. Ik zal ze nooit vergeten, en ik weet dat jij dat ook niet zal doen. Ik weet dat jij me altijd bij je zal houden. Ik weet dat jij me nooit zal vergeten.

Jij bent de persoon waar ik het meest van hou, lief zusje. Jij bent de persoon die ik vertrouwde met mijn geheimen, bijna alle. Maar het spijt me dat ik de belangrijkste niet heb gedeeld. Ik kan niet vaak genoeg mijn excuses aanbieden, maar weet dat ik ze echt meen.

Vertel pap dat ik van hem hou, dat hij zich niet sterk hoeft te houden als er anderen zijn. Zeg hem dat je emoties tonen niet verkeerd is, dat het oplucht. Hij moet zich niet schuldig voelen als hij huilt. Het is normaal.

Zeg mam dat ze niet moet drinken omdat haar dochter er niet meer is. Vertel dat ze niet boos op zichzelf mag zijn, dat dit alles niet haar schuld is. Boos zijn heeft geen zin en het is niet terecht. Zij was en is een goede moeder. Maar ik was een slechte dochter.

Vertel Agnes later als ze groot is alles over mij. Vertel haar de waarheid, draai er niet omheen. Ik weet dat ze nu nog jong is, maar ik heb gezien dat ze nu al sterk is. Ze kan de harde waarheid aan, ook al zal het als een klap komen.

Ik Raakte Je Kwijt Waar verhalen tot leven komen. Ontdek het nu