Om even in de sfeer van ingewikkelde dingen te blijven(zie de titel van het boek) ga ik het eventjes hebben over mensen. Dit gaat waarschijnlijk overkomen alsof ik een alien ben, maar mensen zijn fascinerend. Door mijn werk kom ik een heleboel verschillende mensen tegen en ze zijn allemaal uniek. Ik werk namelijk bij de kassa in een supermarkt, en ik doe dus niks anders dan met mensen praten (of juist niet, dat zegt ook veel over mensen) terwijl ik hun boodschappen scan. Je ziet de mensen die een praatje willen maken al van ver aankomen. Ze kijken je aan, lachen terug en knopen snel een gesprek aan. Vooral oudere mensen vinden dit leuk. Ik had laatst een gesprek met een wat oudere vrouw over de spaarrente van de ING. Dat klinkt saai, maar voor veel mensen is dat een deel van hun dag. Sommige klanten kennen me bij naam, en ik herken ze al en weet wat ze gaan kopen. En iedereen heeft zijn eigen verhaal. Moet je eens nadenken. Iedereen op aarde is zoals jij. Ze denken, hebben dromen,angsten en ideeën. Deze persoon heeft herinneringen, en terwijl jij naar ze kijkt denken ze aan weet ik veel wat, hun familie, hun plannen voor die avond of aan eten. Elke menselijke geest is een klein universum op zich.
Vaak is aan de boodschappen van een klant te zien wat voor persoon ze zijn. Een oudere vrouw een een klein kind kopen een heleboel lekkers en een bakmix, dan weet je al dat het een logeerpartij is bij de knuffeloma. Als iemand met tweehonderd blikken bier aankomt zetten, dan weet je dat het of een Duitser of een toekomstige comapatiënt is. Mensen die condooms kopen kun je al feliciteren( heb ik nog nooit gedaan, maar ik overwoog het een keer) en de vrouw met veel snoep die schuldig kijkt eet normaal gezond maar is bang dat ik oordeel.
Oké, tot zover mijn wilde supermarktavonturen. Mensen zijn om nog meer redenen ingewikkeld.Een van die redenen zijn hints. Stomme rothints.
Ik bak er niks van. Ik weet nooit of iemand een gewone opmerking maakt of me iets subtiel te vertellen. Dat is erg lastig. Vandaag vroeg een meisje me of ik een vriendin had en of ik iemand op school leuk vond. Wat denkt zij als ze dat vraagt? Is ze gewoon benieuwd of is het een hint? Ik denk van niet, maar dit was het eerste wat ik kon bedenken als voorbeeld. Ik probeer zelf ook wel eens hints te geven, maar ik heb vernomen dat die niet erg duidelijk zijn. Het is lastig dat mensen elkaar niks direct kunnen vertellen. Ik snap dat het niet kan, maar het is nogal irriterend.Ik ga later nog wel een keer verder in op mijn diepzinnige studie van de menselijke geest, maar voorlopig heb ik wel genoeg onzin uitgekraamd.
JE LEEST
Waarom is dit zo ingewikkeld?
РазноеIn deze verzameling willekeurige verhaaltjes probeer ik mijn meningen en de loop van mijn gedachtes uit te leggen. Sterkte. Blijkbaar vond ik het nodig wat te rijmen, dus dat staat hier nu ook.