Pölyisen huoneen kaikki huonekalut on verhottu valkoisilla harsoilla. Samettikankaalla päällystetty sohva, jonka peite on hiukan palkeenkielillä, vanha nojatuoli, jonka jalat ovat paperin hauraat sekä saranoiltaan riistetty ovi, jonka kahva on hiukan patinoitunut.
Huoneen punaiseksi maalatut seinät halkeilevat ja lautojen välistä tulvii kitkerän tuoksuista tervaa.
Ikkunalaudalla makaa ruukussaan kuollut orvokki, joka näyttää vain nukahtanen. Ikkunoita on neljä. Yksi niistä on niin säröinen, että sen lävitse on mahdoton nähdä.Katossa roikkuu yksinäisiä hämähäkin verkkoja, joissa kiemurtelee muutama seittiin tarttunut kärpänen.
Saatan tuntea siipien mitättömät iskut ja jalkojen toivottoman rimpuilun.
Tunnen jääneeni itse satimeen samalla tavalla. Siipeni on murrettu. Saan luvan valita.
Haluanko kärsiä loppuun asti vai tulla pureskelluksi hämähäkin vahvoissa leuoissa?
Kysymys on virheellinen. Se ei anna todellista vapautta valita. Todellinen kysymys kuuluu näin: mitään kysymystä ei ole. Valinnanvaraa ei ole.
Kärpäsen on kuoltava joka tapauksessa.
Sillä ei ole järkeä ajatella kumpi tuottaa enemmän tuskaa.*
Seittiä voi ajatella myös hämähäkin kannalta. Hämähäkki tunnetaan kahdeksanjalkaisena, mutta jalat ovat vain osa elämän punomaa juonta.
Hämähäkki ei todella tee mitään kahdeksalla jalallaan, koska sillä on ainoastaan kaksi leukaa, jotka voivat pureskella kerrallaan vain yhden hyönteisen.Jos hämähäkillä on liian monta saalista, se ei voi valita niistä vain yhtä. Erityisen suuruudenhullu hämähäkki voi tukehtua kaikkiin syötteihinsä ja jäädä itse verkkonsa vangiksi.
*
Elämä toimii niin. Kaikille jaetaan pelikortit.
Kaikille jaetaan täsmälleen samanlaiset kortit. Lopulta numerolla tai värillä ei ole enää väliä. Jos pelaa korttinsa väärin, on enää mahdotonta voittaa.Ja kuka lopulta voittaa? Se, joka saa pidettyä kortit käsissään näyttämättä niitä muille.
Kenellä on sisua pitää koko elämänsä ajan korttiviuhkaa kädessään?Kun korttipakka alkaa tyhjenemään, voidaan päätellä voittajankin kortit.
YOU ARE READING
Mustepisaroita paperilla
Short StoryKuka olisi arvannut, että kyyneleet voisi pudottaa vain yksinkertaisina mustepisaroina? Jos ihmisessä on tarpeeksi surua, hän voi luoda toisen maailman. Maailman, jossa sydän on kevyt ja vaikeuksia helpompi käsitellä. (Lyhyitä tarinoita eri aihei...