# Ke 100 ?

15 3 0
                                    

"Hahaha..! " ketawa Allissa. Ye, Allissa sedang menonton cerita kegemaran nya di televisyen, Running Man Ep. 300. ( Adzween... Kau tgk tak?) . Katanya Allissa minat boys group bernama BangTan Sonyoedan . Tiba-tiba... Televisyen itu tertutup sendiri.

'Hmm... Rupa-rupanya sedang hujan... ' kata Allissa. Tidak dapat lah dia menonton cerita kegemarannya. Allissa mengambil sesuatu iaitu... BUKU! Hobi Allissa ialah membaca. Allissa mengambil buku itu, tapi masalah nya, kenapa takde tajuk?  Dahlah kelihatan lama, kenapa?  Tak pasal pasal kita baca buku orang yang dah meninggal?  Eeii! 

Bertubi-tubi soalan mula muncul dalam kepala Allissa, itu membuat kan Allissa teringat kepada ibu nya yang pesan waktu Allissa zaman kanak-kanak dahulu...

'Ah!  Baca sajalah' kata Allissa perlahan. Belum sempat Allissa membuka buku muka surat pertama, " Akak!  Kookie la— Wah!!  Buku apa tu?  Akak tolong baca boleh? " tanya Azzrul, adik bongsu Allissa, " Baca kan untuk ChimChim jugak! " kata Ahmmad, adik kedua Allissa ( heheh. Aii ade adik, tukar nama adik je,tapi kak yaya yini takde,harap maaf ya .) . 'Hmm... Sibuk je.. Nasib adik! ' kata Allissa dalam hati. "Baik lah. Akak bacakan, tapi... First!  Buat apa? " tanya Allissa, " Duduk !!" kata Ahmmad dan Azzrul serentak ( bayangkan jelah yang muka Azzrul ni kookie... Kookie mcm muka jungkook waktu kecik, Ahmmad ni chimchim... Chimchim ni mcm muka jimin waktu kecik). "Kedua? " tanya Allissa lagi, " Dengar apa yang kakak baca!! " kata Ahmad dan Azzrul serentak lagi, mereka sudah lama dah tidak dengar kakak baca cerita untuk mereka.

"Baik lah, let's see... " kata Allissa sambil membuka muka surat pertama. Aik?  Kosong?  Muka surat kedua. Baik lah, bercerita bermula.

" Pada suatu hari, ada satu perempuan dan dua kanak-kanak lelaki, perempuan itu kakak kepada dua kanak-kanak lelaki itu. " cerita Allissa, 'Wow, kau ikut watak keluarga aku ek buku? ' kata Allissa dalam hati, lalu Allissa sambung bercerita. "Dua kanak-kanak lelaki itu mangadu kepada kakaknya, "Kakak, adik laparlah. " kata dua kanak-kanak lelaki itu, Si Kakak mencadang kan mereka pergi ke kedai runcit. Setiba di kedai runcit, mereka membeli makanan ringan dan air mineral. Setelah membeli, mereka sesat... " cerita Allissa kepada adik-adik nya terhenti. Ahmmad berkerut dahi, "Kakak, kenapa? " soal Ahmmad . Allissa melihat kearah televisyen rumahnya tanpa menjawab soalan adik nya.

Lalu, ada satu cahaya dari buku itu. Sakali lagi, ada lohong pelangi menyedut (?) mereka. "AAHH!! " jerit mereka bertiga.

BUM!!  ( tak jadi)

"Aduh... Eh?  Kat mana ni ? " tanya Allissa sambil melihat sekeliling nya. Putih, cerah. "Kakak, ni bukan rumah kita... " kata Azzrul sambil tarik-tarik baju kakaknya begitu juga dengan ChimChim, " Ahmmad tak suka warna putih... " rungut Ahmmad.

29 +10 minit kemudian...

"Oh god.. Where are we?  " tanya Allissa dengan nada gediknya (?) sambil kusut kan (?) rambut nya. Dah lah tadi jatuh, sakit pulak tu!  Bangun-bangun kat tempat yang tiada langsung penghuni. "Eiiyy... Comelnya awak" kata Kookie, "Heheh... Siapa tu? " tanya seseorang dengan suara yang comel. "Oh.. Itu kakak kami. Akak!! Ce teka ni siapa? "soal Ahmad kepada kakaknya, " Eong?  Tu— Aahh!!  Kenapa bagi Akak arnab tu?! Eeii!! " jerit Allissa.

"Ala... Ni Arnab Kecil, awak kata lah sesuatu kepada kakak Arnab. " suruh Azzrul sambil mendukung arnab itu kearah Allissa, "What a nonsense!! Arnab mana boleh ca—" belum sempat Allissa menghabis kan ayat nya, "Hai!  Saya Arnab Kecil, awak alahan arnab kan?  Tidak mengepa, sentuh lah saya. " kata Arnab Kecil ( teringat kat jungkook, gigi arnab dia :) shooo... Tomey..) . "Macam mana awak tahu saya alahan arnab? " tanya Allissa. Ye, Allissa alahan bulu-bulu haiwan terutama arnab dan kucing, " Adik awak beritahu... Tidak apa, awak tak akan bersin kalau awak sentuh saya. Percaya lah. " kata Arnab, niat dia hanya mahu Allissa ada banyak pengetahuan. Perlahan-lahan Allissa mengambil arnab itu dari tangan Azzrul .



Tidak bersin.

'Wow... Haiwan jenis apakah ini?  Ajaib bin magik! ' kata Allissa dalam hati, "Kan saya dah kata... " kata Arnab Kecil. "Aa.. Kejap ya? " tanya Allissa sambil menarik tangan Azzrul dan Ahmmad, "Korang ni kan?  By the way, bila korang jumpa arnab tu? " tanya Allissa, "Tadi. Waktu Akak tengok kiri ke kanan. " jawab Ahmmad.

'Kejap, sebelum kita kesini, akak bacakan korang cerita kan? ' tanya Allissa dalam keadaan bisik kepada adik-adik nya, dia tak mahu arnab itu tahu mereka bincang apa. Serentak Azzrul dan Ahmmad angguk, "Aa... Ni buku kalian ke? " tanya Arnab Kecil sambil menghulur kan buku itu. Allissa rampas buku itu dari Arnab Kecil. Allissa membuka muka surat buku itu kedua. Aik?  Kosong?  Tadi bukan ke ada isi dalam buku ini tadi? 

Tadi baca buku cerita untuk Si Comel and Si Kecil ,tiba-tiba ada satu cahaya yang silau dari buku ni, kemudian ada lohong pelangi tiup mereka masuk ke lubang tu. Bangun-bangun kat tempat yang tiada penghuni. Jumpa arnab yang ajaib dan boleh bercakap... Adakah mereka bertiga termasuk dalam buku tadi?  Oh, tidak!

"Eh, dimana buku tadi!? " tanya Allissa, buku tadi hilang!  Sekarang macam mana?  "Kamu dah termasuk dalam dunia buku tadi. Jadi... Inilah dunia kami! Selamat datang ke dunia kami! " terang Arnab Kecil ... Tiba-tiba mereka bereda di satu taman yang cantik, ramai orang kerdil terkejut melihat mereka. Lalu ada satu kerdil yang kelihatan tua (?) berjalan kearah Arnab Kecil dan bertanya " Arnab Kecil, siapakah mereka bertiga ini? " tanya kerdil itu, "Oh... Mereka ialah manusia, Allissa, Ahmmad dan Azzrul... Mereka adalah hadiah yang ke-100. Allissa, ini Kerdil Tua, ketua taman ini. " terang Arnab Kecil panjang lebar.

'Kejap, kami ... Hadiah yang ke-100. Apa maksud dia hadiah yang ke 100?' tanya Allissa dalam hati nya. Yelah apa maksud dia hadiah yang ke 100?

BelajarWhere stories live. Discover now