1. Ziek

9 2 0
                                    

21 September 2023
'Jeetje mam, je weet toch dat ik niet in dit weer ga fietsen?!' Schreeuw ik door de gang. Buiten regent het pijpenstelen en ik heb absoluut geen zin om dáár in te fietsen. Ik zie buiten takken en bladeren liggen, hopelijk krijg ik zo'n ding niet op m'n kop. Snel ren ik naar m'n kamer om mijn schooltas te pakken, een blauwe schooltas. Perfect. Snel sokken en schoenen aan en ik ben klaar om te gaan. 'Mam, wil je me echt niet brengen?', probeer ik nog één keer. 'Nee schat, ik moet echt naar m'n werk', schreeuwt ze beneden aan de trap. Ok, denk ik bij mezelf, dan maar fietsen.

Op weg naar school kom ik Ryan tegen, een goede vriend van me. We fietsen de laatste 10 minuten samen naar school en praten over voetbal. 'Hoezo was je gister niet op voetbal?' Vraag ik. Ik was leren voor natuurkunde slimmerd. 'Huh, hebben we een practicum dan?' 'Nee, gewoon een proefwerk, zei die man vorige week nog. Heb je niet geleerd man!?' 'Nee, oeps. Ik ben echt f*cked up.' Drijfnat kom ik op school, lekker dan. Ik kom aan bij mijn kluisje en hoor mensen uit mijn klas al over random shit als formules praten. Ik probeer er nog wat van op te steken en formules uit het boek te leren. Maar dat wordt hem toch niet. Jammer dan.

Ik loop het klaslokaal binnen en er komt een walm van 5e klassers zweetgeur op mij af. Het ruikt naar patat met ui. Ik ga zitten achter Tom, nog een goede vriend van me. Al snel nadat ik zit en mijn boeken op tafel heb gelegd gaat de bel en begint de les. 'We gaan meteen beginnen met het proefwerk, dus alle troep weg en pak je pen en proefwerkblok', hoor ik meneer Bruijn, mijn docent natuurkunde zeggen. Shippies, ik heb natuurlijk ook geen proefwerkblok, dus ik vraag Tom. 'Jo Tom, heb je een blaadje voor me?' Vraag ik. 'Stilte alsjeblieft, ik ben al bezig met uitdelen', roept meneer Bruijn.

Na de les loop ik naar mijn kluisje en leg m'n drijfnatte jas in me kluisje. 'Jo! Hoe gaat het?' Hoor ik Ryan roepen. Samen lopen we naar de volgende les.

Na school fiets ik alleen naar huis en luister muziek, Justin Bieber was het volgens mij. Ik kijk op mijn
Rond 17:00 hoor ik een sleutel in het slot steken. 'Hoi lieverd!' Hoor ik m'n ma roepen. Ik roep terug maar ze reageert niet. 'Dan niet', denk ik. Na een uurtje gaan we eten, jammie, hutspot, not. Voorzichtig steek ik m'n vork in de vieze prut en sla op de hutspot. 'Spat!', hoor je. Getver! 'Hou is op met dat geklieder met je eten!

Na het eten loop ik naar boven, op de 5e trede voel ik een misselijk gevoel opkomen. En langzamerhand proef ik mijn broodje kaas van vanmiddag en niet veel seconden daarna komt m'n erwtensoep naar boven. Snel komt m'n moeder aanrennen en ziet dat de hele trap onder de erwtensoep is. Ik zeg; 'je wilde toch zo graag een groene muur?'

Ik word wakker met een tollend hoofd en ik herinner mij meteen weer wat er gisteravond was gebeurd. Ik heb een koortsig gevoel. Als ik wil opstaan val ik  bijna om, dus besluit ik om weer te gaan liggen. 'Shit denk ik', nu kan ik niet naar school. Dan hoor ik m'n moeder naar boven lopen. 'Hoe gaat het?', vraagt ze.
'Slecht', zeg ik. 'Ik pak wel even de thermometer'. En toen was ze weg.

The secretWhere stories live. Discover now