Lendu 1

121 5 1
                                    

Alor Gajah 2010:

Dengan rasa berat, aku bersiap tinggalkan rumah, barang-barang semua mak dengan ayah dah sumbat masuk bonet. Pukul 6 pagi, aku bertolak dari Sungai Besi menuju ke UiTM Alor Gajah. Kepala aku kosong je, macam tak sedia lagi nak tinggalkan rumah.

Aku dapat tawaran diploma Komunikasi Massa atau nama glamer dia Masscom. Kalau ikut fakta orang-orang "berpelajaran tinggi", Masscom ni untuk budak-budak tak pandai je. Lantak la, asalkan takda math aku sebat jela.

Dalam perjalanan ke Alor Gajah tu, sempat jugak la aku lelap. Tau-tau je dah sampai pekan Alor Gajah. Aku terjaga sebab ayah berhentikan kereta, tanya ada sorang amoi ni jalan nak ke UiTM Alor Gajah. Amoi tu pun tolong bagi direction, lepas cakap terima kasih ayah aku pun pecut la kereta dia ikut direction amoi tadi.

Pagi tu, Pekan Alor Gajah jadi padat, berderet kereta nak ke UiTM. Memang intake utuk batch aku ni ramai. Nasib baik kitorang gerak awal dari KL, kalau tak memang tak dapat parking la jawabnya. On way nak masuk pagar UiTM, ada bro siswa diri sambil tunjuk direction mana nak parking.

Ayah aku pun follow jela mana dorang tunjuk. Dah parking, aku keluar la. Aku tengok ramai mak ayah datang hantar anak dorang. Lagi win ada yang siap satu kampung datang, Tok Wan, Nek Ngah semua ada.

Aku betulkan baju yang komot sikit, tengok cermin sambil betulkan tai. Punya segak pagi ni, aku tak tahu yang ni semua takkan bertahan untuk selamanya. Dah settle, aku tengok kat mana tempat pendaftaran. Aku kalau boleh bila daftar, aku tak nak masuk kolej Jebat.

Sebelum masuk sini, aku ada buat researh sikit, budak-budak kata kalau masuk kolej Jebat, senior dia buas sikit. Tradisi dia adalah junior kena botakkan kepala, kena mandi air kulit durian bla bla bla. Sebab tu aku gerak awal, bila aku daftar awal, chance untuk aku kena tendang masuk jebat rendah.

Masa beratur tu, ada budak kerek muka macam iban diri depan aku. Dalam hati aku cakap aku tak nak satu bilik dengan dia. Lantak, lepas dia settle daftar turn aku pulak. Sis yang jaga pendaftaran tu nama dia Wani, cun sial. Muka macam Agnes Monica berhijab.

Dia mintak nama aku, aku bagi la. Lepastu dia hulurkan kunci bilik.

"Ni bilik awak, awak daftar dekat blok Jebat ya. Nombor dekat kunci ni 2214."

Aku sengih je, tapi dalam hati aku. Peh macam nak quit je masa tu. Aku toleh pandang mak ayah aku. Aku sengih buat thumbs up. Tapi, aku punya cuak masa tu, macam banduan baru yang tercicir sabun dekat lantai. Nak kutip, masak, tak kutip pun masak.

......

Jebat 2214

Memang murung, memang aku murung. Macam mana ntah boleh dapat blok Jebat. Dari parking tadi aku senyap je, sepanjang perjalanan nak ke blok, aku duk terbayang komen-komen dekat Facebook pasal blok puaka ni.

"Dengan senior kena hormat, kalau tak kau mandi kulit durian."

"Kau masuk Jebat, sebelum botak kena mandi air sampah ramai-ramai."

"Pahit doh aku masa duduk blok tu, kena pow barang-barang mandi dengan senior."

Memang cibai, menyesal aku pergi baca semua komen tu. Sedar-tak sedar, kereta ayah dah parking dekat depan blok. Ada lagi 5-6 buah kereta lain dah parking kat tempat sama. Aku dengan muka sebek, keluar ambil barang-barang dalam bonet.

Mak pun tolong bawak apa-apa yang patut, Ayah macam biasa la ramah tak bertempat. Ntah siapa-siapa dia tegur terus jadi kawan. Masa jalan rentas bawah blok tu, aku nampak ada 2-3 orang senior tengah basuh baju, sengih je dorang bila nampak aku jalan dengan Mak. Aku senyum jela. Sedekah bai.

Aku Rindu LenduWhere stories live. Discover now