Kalender 1

17 0 0
                                    


Fyra saker du gör fel med dill hår!

1) Du torkar ditt nytvättade hår med handduk

Är det fel att torka håret med handduk?! Nej, men det är sättet du gör det på som får håret att gråta. Istället för att gnugga det torrt i handduken bör du klämma håret torrt. Det är lika effektivt och betydligt mer skonsamt än något annat. Ännu bättre är om man snvänder en t shirt!

Undvik också att snurra in ditt blöta hår på tork i en handduksturban. Behandla alltså ditt hår så varligt som möjligt när det är blött.

2) Du borstar för hårt

Hårborsten är ett av de vanligaste verktygen vi använder i vår hårrutin. Men många av oss har noll eller liten aning om hur vi borde borsta håret för att det ska må bra.

En grundregel är att börja borsta håret från topparna och arbeta sig uppåt. Att börja uppifrån och sedan med mer eller mindre våld ta sig igenom tovor är ingen bra idé och gör ingen hårfiber glad.

Valet av hårborste har också stor betydelse. Välj en som passar just din hårtyp (för du väljer ju inte ansiktskräm som passar annan hudtyp än just din till exempel.)

3) Du fönar håret FÖR torrt

Det är helt okej att föna håret när det är blött efter tvätt. Självtork är naturligtvis att föredra men med hjälp av fönen kan du snabbt befria håret från fukt.

Men stopp! När håret är torrt ska du undvika att blåsa varmluft på det för att undvika skador.

Det kan även vara dags att investera i en ny fön som reglerar värmen bättre.

4) Du sätter upp ditt blöta hår

Du räddar ditt hår från fönen efter duschen men du sabbar det genom att sätta upp det! När du duschat kan det vara lockande att sätta upp ditt blöta hår i en tofs eller med hårspännen. Gör inte det!

När håret är blött blir det nämligen mer elastiskt och sätter du upp det då riskerar du att slita itu dina hårstrån.

Lägg i stället en handduk över axlarna medan du klär på dig och låt håret torka i egen takt för bästa strå-kvalitet!

secret girl things....Where stories live. Discover now