INTAI ft JENGUK

556 17 1
                                    

ingat lagi en cerita aku sebelum ni yang pasal kawan mak ayah aku tinggal buat sementara waktu dengan kitorang ?

Aku guna nama kawan mak aku sebagai "Acik " . Dia ni ada suami. Sama tempat kerja dengan ayah. Cuma lain jabatan je.

Acik ni baik je. Aku tengok tiap hari baca al-quran. Mula² memang aku tak suka sangat dengan dia. Yela, bilik tidur aku kena bagi dorang menginap buat sementara waktu.

Lepas tu aku pulak kena tukar bilik.
Masa dorang tak ada. Selalu jugaklah aku masuk bilik aku yang dorang guna tu.

Banyak betul yang dorang ubah dalam bilik tu. Tapi apa boleh buat bersabar je la.

Oh lupa nak cakap tombol pintu bilik ni tak ada. So kena letak kertas bagi tutup lubang tombol tu. Bilik aku ni sebelah bilik persalinan yang aku cerita hari tu.

Ada satu hari tu. Tengahari tak silap. Aku tengah nak siap² pergi sekolah agama. Acik dengan suami dia ada kat ruang tamu. Mak aku pun ada kat ruang tamu.

Aku pergi dapur sebab nak minum air sementara tunggu van sekolah ambik.

Masa tengah minum tu aku lalu depan bilik Acik. Aku perasan ada orang tengah keluarkan jari dari dalam bilik Acik. Tapi jari telunjuk je.

Terus aku pandang ruang tamu. Dorang ada lagi kat situ tengah tengok tv.

Masa tu aku fikir

" habis jari sapa yang aku nampak ni ?! "

Bila aku pandang balik lubang tombol tu. Jari tu dah tak ada. Dan yang pasti tak ada lubang koyaj pun kat kertas tu.  Perasaan ingin tahu membuak ² masa tu.

Aku beranikan diri aku nak bukak pintu bilik tu tapi....

Tapi tak sempat sebab Acik tu datang.

Aku perasan masa dia nak datang. Ada angin macam lalu sepintas.

Acik tegur aku " buat apa ? "

Aku cuma tunjuk cawan je. Lepas tu aku blah.

***********

Next kisah ni jadi masa aku nak solat. Ruang solat dekat tengah² bilik persalinan diantara bilik mak ayah aku.

Masa ni Acik tak ada. Balik kampung. Mak ayah aku pergi beli barang dapur. Adik² aku pun ikut.

So aku memang dulu jenis spesis malas bersiap. Lebih suka tinggal kat rumah.

Masa aku rakaat ke 3. Aku dah rasa tak sedap hati. Tak khusyuk langsung solat.

Kiblat aku menghadap pintu bilik persalinan.

Masa aku rukuk tu aku perasan ada benda slow - slow jenguk kepala dia melalui pintu bilik tu.

Berderau darah aku weh.

Lepastu benda tu cepat² sorok balik.
Selang 5 minit. Aku rasa macam 5 jam nak hadap. Dia jeguk balik kepala dia.

Cara dia jenguk kepala tu. Ya Allah rasa macam nak pengsan masa tu.

Dengan rambut berserabai. Muka tapayah cerita la. Aku tak tahu la tu muka ke apa.

Aku terus tak habiskan solat. Aku lari dengan telekung aku dekat ruang tamu. Aku nyorok situ.

Aku capai remote tv. Sound volume tu aku bukak paling maximum. Aku tak fikir apa dah. Lantaklah jiran nak serang sebab bising ke apa.

Masa tu aku nak bukak channel oasis. Tapi kang aku takutlah benda tu ingat aku mencabar dia ke apa.

Aku pun biarkan je la berita tu membebel.

Lepas family aku balik. Baru la aku rasa lega. Terus aku cabut telekung dan buat macam tak ada apa yang jadi.

So solat isyak aku masa tu sumpah kelaut. Alfatihah aku kemain laju. Semua tunggang langgang sebab aku takut dia jenguk lagi.

PENGALAMANWhere stories live. Discover now