SALAH FAHAM

783 45 5
                                    

Ada dua orang kembar seiras,iaitu Man dan Min.Mereka sudah dewasa dan telah beristeri.Man mempunyai sebuah perahu yang sangat buruk.Kebetulan suatu hari isteri Min meninggal dunia akibat lemas ketika menaiki perahu Man yang karam semasa menyeberang sungai.Beberapa hari kemudian seorang wanita tua secara tidak sengaja terserempak dengan man.Wanita itu menyangka manlah yang baru kehilangan isterinya.

Wanita tua:Nenek pun bersedih atas kehilangan yang kamu rasakan.Tentu kamu merasa sedih ,kan.

Man yang menyangka bahawa wanita itu bercakap tentang perahunya,segera menjawab

Man:Tak apalah,sebenarnya memang dah lama nak membuangnya...dah tua dan tak menarik.Bahagian bawahnya sudah lapok dan berbau busuk.Bahagian buntutnya dah teruk,lubang bahagian depannya pun dah sangat lebar.Setiap kali saya menggunakannya,lubangnya bertambah besar dan bocor.Tapi saya rasa yang paling merosakkannya ialah semasa saya meminjamkannya kepada empat orang kawan.Saya dah ingatkan kawan2 saya tentang keadaannya yang dah tak berapa baik.Tapi mereka tetap juga nak menggunakannya.Mereka berempat cuba masuk ke dalam serentak dan akhirnya ia terbelah di tengah2.

Mendengar kata2 man itu,wanita tua itu terus pengsan.

LAWAKWhere stories live. Discover now