part 1

61 7 0
                                    

Afiqah bersama ayahnya berjalan ke arah kelas 1 Maxis.

'Huu...takut aku ramai orang pandang'-gumam afiqah gelisah.berpeluh-peluh wajah afiqah ketika itu.risau punya pasal.kini dia berada di depan pintu kelas 1 Maxis.

"Assalamualaikum,cikgu jamili.ni anak saya baru pindah sekolah.dia baru daftar hari ni",kata tuan ali iaitu bapa afiqah.

"Waalaikumussalam,cikgu sanali.oh,anak baru pindah.suruhlah anak masuk duduk di belakang tu",kata cikgu jamili.afiqah hanya akur lalu pergi ke arah belakang.banyak bunyi yang dia dengar ketika ke belakang.afiqah duduk di bahagian paling belakang.di duduk di sebelah budak lelaki yang bernama Aoudley yang dipanggil ao.aku tahu pun sebab orang lain cakap.pembelajaran matematik berjalan dengan lancar.(cikgu jamili ajar matematik).

50 minit kemudian... .

"Bangun...terima kasih cikgu",kata jonathan selaku ketua kelas diringi semua murid.lalu cikgu jamili pun keluar dari kelas 1 maxis."afiqah,jomlah kita pergi makmal sains.", kata juje.afiqah hanya akur lalu membawa bukunya dan segera mengikut juje,radilah dan nadirah dari belakang sampailah ke makmal sains.sampai saja di makmal sains afiqah,juje,radilah dan nadirah terus masuk ke dalam makmal tersebut.

Skip
Di dalam makmal sains

Afiqah duduk di sebelah juje.cikgu ain masuk ke dalam kelas."bangun...selamat petang cikgu",kata jonathan diiringi semua pelajar."selamat petang murid-murid",kata cikgu ain lalu duduk di kerusinya di hadapan kami semua."cikgu ada murid baru",kata juje dan radilah"ha'ah cikgu ada murid baru",kata rechel dan laverah"cikgu,dah tahulah",kata cikgu ain lalu pergi ke arah afiqah."siapa nama kamu?",soal cikgu ain"ceh,kata dah tahu",kata juje."suka hatilah",kata cikgu ain lalu memandang ke arah afiqah semula"nama saya nur afiqah binti sanali",kata afiqah."ohh...anak cikgu sanali?",kata cikgu ain.afiqah hanya mengangguk."okey,semua murid.harini cikgu nak agihkan kumpulan ye",kata cikgu ain.semasa cikgu ain cakap apa entah.afiqah pusing ke belakang dia ternampak dennis.lalu dia pusing ke hadapan semula.mata afiqah mula membulat.dia pandang semula ke belakang dan terus pusing ke hadapan balik.

'Ya Allah.adakah itu dennis?kalau dennis alhamdulillah.bersyukur sangat.harap dia tu dennis'-gumam afiqah.

"Okey,afiqah,norintan,kailu,izlan,syafiq dan rasmawati satu kumpulan.korang kumpulan empat....",kata cikgu ain malas aku nak tulis kumpulan yang lain...hahahah jahatkan aku ni.lalu aku pun pergi dekat kumpulan aku.aku duduk di sebelah norintan.kumpulan dennis di meja hadapan aku tapi tempat dia duduk betul-betul di hadapan aku.

'Ika oi.baik kau tengok dia punya nametag dia dulu kalau tidak malu kau nanti'-gumam afiqah.afiqah balik-balik tengok dennis dari belakang.

"Dennis,cikgu cakap muka surat apa tadi?",soal evenny.

'Cantik ah!betullah tu'-gumam afiqah.

"Muka surat 58",kata dennis.

"Woi,dennis.ni kena suruh buat bayu lautkan?",soal kailu

"Ha'ah",kata dennis sambil memandang ke arah kailu.matanya terpaut dengan mata afiqah sekejap lalu memandang ke hadapan.

'Adakah aku bermimpi?takkanlah aku nampak si afiqah?entah-entah dia murid baru tak?kalau dia murid baru baguslah tu'-getus hati dennis.afiqah teringat kenangan yang indah yang membuatkan hatinya berbunga-bunga.

Flashback

"Laura,siapa budak lelaki tu?",soal afiaqah sambil menunjuk ke arah dennis."yang mana tinggi ke yang rendah?",soal laura"dua-dua jelah",kata afiqah"yang tinggi macam kau tu dennis.yang rendah tu alvin.dorang dua adik-beradik macam kau dengan si afiq tu.",kata laura"ohh....dorang budak baru ke?",soal afiq"tak dorang lama sudah berlatih badminton.dorang lagi awal dari korang",kata laura."oh...",kata afiqah pula."dan dorang juga anak guru",sambung laura lagi."dan...",kata-kata laura dibpotong oleh afiqah."dah tak payah dan-dan nanti pondan",kata afiqah seraya ketawa diiringi afiq."okey,korang semua.pusing 5 pusingan di gelanggang badminton ni",arah ayah laura.lalu mereka semua pun berjoging sehingga lima pusingan.sesudah lima pusingan mereka pun memanaskan badan."okey,cikgu mahu agihkan korang untuk berlawan badminton.laura dengan afiq.afiq lawan alvin sekali ye",kata ayah laura."okey",kata afiq."daniel lawan azrif.afiqah lawan dennis",kata ayah laura lagi.dennis sudah duduk bersandar di dinding.afiqah duduk di sebelah dennis tapi di jarakkan sedikit.afiq duduk di tepi kanan larau.(dennis~afiqah~afiq~laura.faham tak takut keliru pula)"siapa afiqah?",soal dennis gayanya seperti berfikir.afiqah hanya tersenyum memandang ke arah dennis'kesian dia.mesti dia pelikkan sebab dia mana kenal nama aku'-gumam afiqah."tuu...",kata laura sambil menunjuk ke arah afiqah yang masih setia tersenyum memandang dennis.dennis memandang ke kirinya.afiqah.dennis membalas senyuman.secara tiba-tiba dennis memasukkan kedua-dua tangannya ke dalam baru t-shirtnya lalu membuat bentuk hati dan mengerakkan kedua tangannya ke hadapan dan kebelakang.(seperti ala-ala jantung berdegup).afiqah tersenyum malu.'haih...dia ni. kalau muka aku terlampau putih mesti muka aku dah merah.eh,kulit aku memang putih tau sebab aku kalau ada cahaya aku akan sorokan muka sebab takut kulit aku jadi gelap'-gumam afiqah.tapi muka aku tak merah sebab kulit aku tak seputih si suga.ada rasa malu jugalah masa tu.tapi tak sangat....tapikan aku dapat rasakan satu perasaan yang pelik.takkan aku suka dia kot.padahal aku pernah sukakan orang lain tapi tak seperti dia.pelikan?."ika,jauh temenung",kata afiq dan laura.afiqah tersentak baru dia tahu bahawa dennis sudah lama pergi duduk dekat daniel,alvin dan azrif."ohh...aku menghayal ke tadi?",soal afiqah"ha'ah",kata laura dan afiq serentak."wow,laku juga kakak aku ni kan",kata afiq sambil menyiku dekat lengan afiqah"mam...mana ada!dia gurau jela tu",kata afiqah."tengok tu dia dah gagap dah.maksudnya dia suka dennis!",kata laura dan afiq serentak."hish,korang ni kan",kata afiqah geram"ika,aku rasakan si dennis tu sukakan kau",kata laura."macam mana kau tahu?",soal afiqah."sebab dulu ada juga perempuan nanmuslim yang terlampau cantik tinggi dia macam kau juga.tapi si dennis tak pernah buat macam tu pun",kata laura... .

End flashback

"Eemm...afiqah nanti cikgu marahlah",kata norintan risau cikgu ain nampak afiqah mengelamun jauh"err..sorry err intan ",kata afiqah sekilas melihat nametag intan."emm...sebaik cikgu tak nampak kalau tidak dah kena marah dah",kata norintan."afiqah kau tahu tak lukis pokok kelapa?",soal intan(kasih ringkas nama norintan"tak",jawab afiqah ringkas.serius memang dia tak pandai lukis pokok kelapa.kalau dia lukis pokok kelapa bukan macam rupa pokok kelapa tapi macam pokok dengan akar di atas.aku tak tahu macam mana lukisan aku boleh jadi pelik macam tu.tapi kalau aku lukis benda lain seperti bunga,manusia,haiwan,benda,halusinasi aku dan pemandangan aku pandai lukis.tapi bahagian pokok tak pandai.benda yang senang tu pun aku tak pandai.pelikan?.afiqah memandang ke arah dennis ngam-ngam masa tu dennis memandangnya.mata mereka bertaut lama.lepas itu aku mengalihkan pandangan.sebab apa?jantung aku dah berdebar-debar dah.kalau lama sangat aku bertaut mata komfem jantung aku boleh berhenti bila-bila saja...

terima cintakuWhere stories live. Discover now