PERMULAAN SAHABAT

15 2 0
                                    

Nama aku Farhana Najwa Bt Razlan dan dulu aku bersekolah di Sk Malim .Dan sekarang ni aku telah meninggal kan kawan baik ku di Sk Malim. Bila aku sampai di SK Kerubong aku mula takut bersekolah di situ. Bila sampai di kelas 5 Melati ,aku memperkenal kan diri ."Assalamualaikum, Hai nama saya Nur Farhana Najwa bt Razlan.Kamu semua boleh panggil saya Farhana atau Najwa. Saya harap kamu semua senang berkawan dengan''.Aku senyum kepada kawan kawan di kelas itu. "Baiklah Farhana kamu duduk di sebelah Husain ".Husain terkejut bila Ustazah Fatimah menyuruh Farhana duduk di sebelah Nya. Dan Farhana cuma akur dan dia ada merasa yang dia takut duduk di sebelah budak yang bernama Husain.

    Pada masa rehat Husain menegur aku " Hai Farhana dulu awak sekolah di mana" tanya Husain .''Hai Husain saya dulu bersekolah di Sk Malim ''jawab aku dalam keadaan nervous. "Farhana dulu masa awak Sekolah di sana ramai ejek awak ke? "Tanya Husain. Aku menjawab " Ye dulu ramai suka sakat saya dan ejek saya dengan panggilan ikan paus, awak tengok lah keadaan saya, badan saya besar. ''Jawab ku dengan suara yang sayu. Husain berkata"Bagi saya awak tak lah gemuk mana, mungkin diaorang jeles dengan awak sebab awak pandai '' aku berkerut dahi dalam hati berkata 'Macam mana dia tahu identiti aku ni 'jawab ku dalam hati. ''EH mana ada saya pandai."Husain berkata "Jangan menipu Farhana saya tahu awak pandai. Sebab awak kan kawan baik Farooq"''Eh macam mana awak kenal Farooq?? ''Tanya Farhana.   Kringggggggg!!! Tanda sudah habis waktu rehat. Bagi aku Husain tak seteruk mana yang aku fikirkan. Dan masa aku berjalan menuju ke dalam kelas budak perempuan ramai menjeling aku. Aku just duduk dan berbual dengan Maisarah sambil menunggu cikgu lain masuk. Maisarah baru je masuk sekolah ni rupanya. Maisarah tak sombong dan gedik macam perempuan yang lain tapi ada beberapa orang perempuan yang baik macam Maisarah. Aku jadi gembira bila bersekolah di sini. Aku harap kita jadi kawan untuk selamanya.aku hanya ungkap kan perkataan itu dalam hati sahaja.

  "Farhana boleh ajar saya maths ni??? Saya tak faham lahh!! Saya rasa nak Baling je buku ni.... Hishhh!! "Kata Husain.
    ''Hahahahahaha...... Oh itu kah soalannya?? Senang je awak just tambah, lepastu tolak, lepastu bahagi ngan kawan awak tambah dan tolak tu... Senang jer....?? Apa lagi soalan yang awak tak faham???''kata ku...
 
       "Nanti saya tanya awak lagi k! Awak dah siap ke?? HANA??"

      AKU TERKEJUT KERANA DIA MEMANGGIL KU HANA... "Mengapa awak panggil saya Hana??? Awak tahu identiti saya dulu ke?? Baik awak cakap.. "Kata ku..

     "Saya cerita ok... Saya sebernanya kawan baik Farooq dari kecil. Dan saya diamanah kan untuk menjaga Hana seperti nyawa saya sendiri. Saya tahu awak terluka melihat Farooq
bercouple dengan Mardiah...Awak tak ingat siapa tolong awak daripada keculikan dan saya lah orang yang memberi awak sapu tangan... Farooq dia dulu sukakan awak tapi entah tiba tiba Farooq minta couple kat Mardiah... Awak tabah lah.. Setiap persahabatan pasti ada halangan dan benda yang menyakiti hati kita..."kata husain.

       "Husain, saya tahu awak sukakan Maisarah. Jangan tipu diri sendiri. Nanti dah terlepas akan menyesal.. Thanks ye bagi info... Awak tak yah jaga saya k... Jaga buah hati awak tu... Hihihihi"kata ku sambil menyakat Husain..

       Semoga kau bahagia kawan... Kalau aku akan pergi jauh, jangan sesekali lupakan aku... Kalau aku pergi kat atas, ampunkan dosa aku ye moga persahabatan kita ni takkan putus.. 😊

SAHABAT ..BIAR AKU PERGIWhere stories live. Discover now