Part 1

34 0 1
                                    

"Awak janji ye setia kat aku"? Kata Umierah yang membuat muka comel...." Awak pun sama kena setia juga ye, jngan nakal² klau sudah skolah kat sana ye..."kata Khalid smbil mencubit pipi gebu Umierah...."dengan bersaksikan air laut ni di depan pantai ni saya akan setia kat awak sorang je, tu janji saya kat awak ingat tu"...kata Khalid bersungguh-sungguh sambil kedua tangannya menyentuh pipi gebu Umierah....

Kringgggggggggghhh!!!!!!
Jam loceng mnyedarkan Umierah yang dibuai mimpi bersama kekasihnya Khalid....mimpinya tu merupakan mimpi kesetian Khalid terhadapnya 5 tahun dahulu....Umierah pun bergegas bangun dan menunaikan solat subuh selepas menunaikan solat dia selalu berdoa agar dapat berjumpa lagi dengan Khalid dengan doa sahaja dia berharap kerana selepas 5 tahun tu mereka tidak pernah bersua antara satu sama lain chat pun tidak pernah....mereka berjumpa pun setahun sekali apabila Umierah dan keluarganya balik pergi kampung halaman ibunya tinggal...itulah kata terakhir yang diungkapkan oleh Khalid pada tahun 2012...selepas berdoa sahaja  diapun bergegas bersiap pergi sekolah...Umierah tinggal di asrama selama 2 tahun kerana pada tahun 2016 ini dia akan menduduki peperiksaan STPM....ini kali pertama Umierah berjauhan dengan keluarganya...

Toktoktoktoktok Pintu almari Umierah diketuk
"Weiiii jom la kita pergi sarapan, kata adik sesi petang nasi lemak, cepat la bersiap"...kata Merah kawan sekelas Umierah tingakatan 6 sambil membawa piring dan suduh...." apa tok kambing belari" kata Umierah melata dan tudung pin tidak jadi dipasang kerana jatuh terpelanting entah kemana...." kalau eya pun siap kan dulu aq mahu pakai tudung...ni tidak tengok pin aku pasang pun tidak aku tahu terpelanting pergi mana...nasib baik ada stok pin klau tak...sah² aq ambil pin tudung kau"...kata Umierah Sambil menayangkan kotak pin tudungnya...

Dewan makan dipenuhi oleh pelajar asrama antara sesi pagi dan petang...kalau sarapan yang menyelerakan semua pelajar turun apatah lagi menu pagi ni ialah Nasi Lemak....yang baik nya adik pelajar sesi petang ini akan mendahulukan sesi pagi untuk Sarapan.

"Kak Umie( nama singkatan Umierah) kak Merah duluan la ambik sarapn, kan kakak mahu pergi sekolah"....kata seorang budak tingkatan 3 yang bernama Nana..." tak apa, akak potong line ni"...kata Umierah dengan wajah kepastian..." tak apa kak"...kata Nana dengan senyum....

Selesai sarapan Umierah dan Merah bergegas pergi kelas...mereka dua ini bukan reti nak ikut perhimpunan asrama setiap pagi...ada masa dorang ikut...ada masa dorang pergi...katanya mereka cakap "ada juga orang handle"....budak asrama sesi petang dan pagi tahu sudah dengan perangai Umierah dan Merah.

Setiba di kelas tingkatan 6 cerdik
"Umierah kau dah siap ke keja pam tu yang lukis grap tu"? Laung Hakimi rakan sekelasnya di tempat duduknya....
" kalau eyapun bagi la dulu aku duduk dengan Merah...ni tidak masuk kelas...jejak kelas pun baru nak pijak"..kata Umierah  beriringn jalan dengan Merah menuju ke tempat duduk hadapan meja guru....Hakimi tersengih sambil mngaruk kepala yang tidak gatal....

🎶kau gadis ku yang cantik
Cuba lihat aku disini
Disini aku masih menunggu cintamu🎶
#nyanyian Afian terhadp Umierah
#separuh lagu diubah sikit oleh Afian

Umierah, Merah dan Hakimi terkejut apabila tiba² Afian dan rakannya dua orang iaitu Erman dan saufan menyanyikan lagu setiba masuk kedalam kelas dan duduk di tempat meja guru sambil memandang Umierah....Afian merupakan rakan sekelas Umierah, dia sangat suka dan cinta terhadap Umierah...walaupun Umierah cakap dia tak berminat sebab dia sudah ada orang lain...Afian tidak percaya selagi Umierah tidak menunjukkan gambr kekasihnya tu....Apa tidak nya dia bergambr dengan Khalid pun hanya dalam memori...bukan guna telefon...inilah salah satu faktor Afian masih tidak percaya...selain Afian banyak juga pelajar tingkatn 6 yang lain minat  dengan Umierah...apa tidaknya muka sudahlah iras² koria sikit, dah la putih ikut sebelah mama dia...itu la ada minat dengan Umierah....sampaikan pelajar aliran perdana pun minat dengan dia....jangan katakan aliran perdana guru aliran perdana pun minat sama Umierah....tapi Umierah anggap, pelajar aliran perdana itu adik angkat begitu juga guru aliran perdana Umierah anggap aebagai guru yang mendidik..

#Umierah still setia terhadap Khalid....
#Maaf ye klau jalan cerita endak bagus
#Ni jak saya mampu tulis
#see u next part

Tunggu AwakWhere stories live. Discover now