Kedengaran diluar, hujan turun membasahi bumi...
Tiktoktiktok kedengaran cepatnya masa berputar, jam sekarang menunjukkan jam 12 tengah malam. Malam yang hening dan sejuk menyerap masuk ketubuh Khalid ditambah lagi icon bilik yang dipasang..."Kenapa la aku tidak boleh tidur ni, ermm sudahlah besok tengah hari aku akan berangkat ke Philiphine...ada 5 atau 6 tahun aku disana, tahukah Umierah pasal aku"? Bisik hati kecil Khalid.."Umierah i miss u so much"...bisik hati kecilnya dan tiba² air matanya jatuh berlinangan membasahi pipi..."lama lagi kita akan jumpa Umierah, i now u masih lagi study...harap u tak berubah...dan tak mudah lupakan aku" bisik hatinya sekali....
Khalid mengimbas kembali kenangannya bersama Umierah, first time dalam hidupnya membawa Umierah main basikal bersamanya, walaupun masa tu Umierah sangat malu terhadap Khalid...Khalid tahu Umierah tidak tahu mengayuh basikal...
Khalid mengukir senyuman apabila mengibau kembali kenangan bermain basikal bersama Umierah...
IMBAS KEMBALI
BEBERAPA TAHUN LALU
Asyik Umierah melukis entah tak tahu apa, tiba² dia terdengar satu suara memanggil namanya, tangan yang sedang melukis terhenti seketika..."Umierah jom ikut akak pergi kedai kejap"? Suara akak sepupunya bernama Neni yang merupakan keluarga sebelah mama nya....dalam hati Neni berbisik..." cepatlah Umierah Khalid mahu jumpa, cepatlah bersiap, kalau Umierah tahu Khalid mahu jumpa bukan dia mahu tu, sebab malu, baik aku bohong sunat jak"...ketawa kecil Neni terkeluar..." kak dah kenapa ketawa sendiri"..tanya Umierah berasa hairan yang tengah bersiap mengatur alat² lukisannya...." jom kak dah siap ni"...kata Umierah terhadap akak sepupunya Neni..."ok jom"...kata Neni sambil mengepit lengan Umierah menuju kedai, tapi niat bukan pergi kedai tetapi tempat sesuatu dimana Khalid mahu jumpa....Semasa dalam perjalanan, "ermm, akak Neni nak pergi mana juga ni, banyak sudah kedai di kasih limpas"...bisik hati Umierah yang masih tertanya sambil beriringan jalan dengan kakak sepupunya Neni..."akak kita nak pi mana juga ni, banyak sudah kedai kita kasih lepas, kata akak nak pergi kedai"?....kata Umierah yang akhir bertanya kepada kakak sepupunya Neni..." ermmm, sebenarnya akak tak bawa Umierah pergi kedai...arghhhh ikut jak la akak pergi mana"...kata Neni
" Lama juga kak Neni bawa Umierah pergi sini, janji nak bawa Umierah jam 3 petang, ni jam tangan ku ni sudah menunjukkan jam 3 suku....Kata Khalid gelisa...." Sabar la weii, kejap lagi sampai lah tu"..kata Rizal kawan Khalid..." haaa tu pun mereka, baru jak kita sebut, panjang umur"...kata Rizal sekali dan menepuk² bahu Khalid....
Khalid pun menoleh ke belakang, alangkah terkejutnya dia sama baju dengan Umierah warna merah..." ada jodoh"...bisik hati kecil Khalid sambil tersenyum terhadap Umierah dan kak Neni
"Ni la tempat akak bawa Umierah"....kata Neni terhadap Umierah..."ooo disini akak nak bawa Umierah d Taman sekolah"...bisik hati kecil Umierah..." sory Khalid lambat, ni Umierah lambat siap"...katanya Neni sekali...." Amboi akak ni" bisik hati Umierah geram dan membesarkan bebola matanya sambil tangan singah mencubit lengan akak sepupunya itu...
" Tak apa, kak Neni yang penting akak dan Umierah selamat datang ke sini"...kata Khalid sambil mengukirkan senyuman dan lesung pipitnya pun terkeluar menambahkan lagi seri muka Khalid yang hensem...." Alahaiii mak oiii, cair la aku tengok Khalid senyum"...bisik hati Umierah dalam hati dan pipi pun nampak kemerah-merahan kerana menahan rasa malu...
"Ok, kak Neni aku ada bawa dua basikal, akak pinjam je...naa ni untuk akak sebab bawa Umierah pergi sini"...kata Khalid sambil tangan menghulurkan sebuah basikal kepada Kak Neni..."aku memang tak la di bagi pinjam basikal, kan aku tak pandai kayuh basikal, bagus aku balik rumah"...bisik hati Umierah yang hanya melihat sahaja..." Rizal, kau teman kak Neni main basikal ye" Laung Khalid terhadap sahabatnya yang mengayuh basikal area situ...dri jauh Rizal menggunakan isyarat ok tanda setuju
"Sekarang tinggal aku dan Khalid jak ni, kenapa dia tak kayuh basikalnya"? Bisik hati Umierah sambil melihat Khalid berada disebelahnya dengan basikal kepunyaannya....
"Malunya nak tegur Umierah, kalaulah dia mahu naik basikal sama aku, dia mahu ke, tu la kau Khalid teringin juga nak basikal, tengok sekarang dah jadi patung cedana la pula" ...Bisik kecil hati Khalid...." ermmm Umierah jom naik sekali dengan aku"...kata Khalid berani terhadap Umierah
Terlompong seketika Umierah apabila Khalid mengajaknya naik basikal bersamanya..." arghhh, ermmm arghh, ermm" ...kata Umierah rasa segan dan anak matanya memandang entah kemana..."Tak payah takut, aku jaga juga kau, sini la duduk kedepan basikal ni" ...kata Khalid sambil menunjukkan tempat duduk Umierah....
Khalid sudah bersedia berbasikal tinggal Umierah jak mahu naik atau tak, bukan apa Umierah rasa malu...Akhirnya Umierah naik juga...." ok fine"...jawab Umierah senyum sambil membetulkan tempat duduk bahagian depan Khalid...."Malunya"...bisik hati Umierah girang dan pipi pun nampak kemerah-merahan..."malunya aku, akhirnya mahu juga Umierah naik basikal dengan aku"...bisik hati Khalid
"Thank you, ya sebab sudi naik basikal dengan aku"...kata Khalid berbisik dibelakang terhadap aku sambil mengayuh basikal...." no problem"...kata Umierah sepatah sambil tersenyum..." terasa hangat pula aku apabila bersama Khalid" bisik hati Umierah..."apa tidak nya malu sangat aku"..bisik hati kecilnya sambil tersenyum..."ermmm jangan bawa laju² ye, tak pasal kita jatuh"....kata Umierah sekali lagi...." tak payah takut, aku akan jaga kau selama kau masih sama aku" ...kata Khalid senyum yang bermakna...Umierah pun mengukirkan satu senyuman yang penuh bermakna di dalam hati...
Sambil mengayuh Khalid pun bersuara kembali.."ermm Umierah bole aku tanya ke?"...kata Khalid dengan rasa gugup dan gementar..."tanya la apa dia?"...kata Umierah yang ingin tahu apa yang ingin disampaikan oleh Khalid terhadapnya....
"Ermmm dua kata aku mahu sampaikan sama kau...i love you, i need u in my life forever...fahamkan"...kata Khalid ringkas dan senyuman pun terukir dibibirnya ditambah lagi rasa malu yang menebal dimukanya...." ermmm"...kata Umierah yang terkejut dengan pengakuan perasaan yang dibuat oleh Khalid terhadapnya, sejujurnya juga Umierah pun ada perasaan terhadap Khalid, dan dia tak sangka Khalid meluahkan dahulu...." tak perlulah jawab sekarang, aku boleh bagi masa berapa kau mahu, yang penting sebelum kau balik ke tempat keluarga bapa kau"...kata Khalid yang faham benar hati seorang perempuan...Waktu pun semakin nak gelap, Khalid dan Umierah pun berhenti di mana first mereka jumpa...terlihat jauh kak Neni dan Rizal menunggu sambil berbual kosong entah apa....basikal Khalid meluruh masuk kekawasan tersebut.
Kringggggg....
Jam menunjukkan jam 6.30 pagi. Khalid bingkas bangun dari mimpi indah bersma Umierah dan bergegas masuk ke bilik mandi. Selesai mandi Khalid pun mengenakan T shirt warna biru gelap berjenama polo dan seluar jean warna coklat gelap serta topi bertulis Boy, sedang bersiap Puan Katrina memanggil Khalid untuk berserpn sebelum naik flight ke Zamboanga filiphine...."Khalid turun sarapan pagi kasih alas sikit perut tu sebelum nak berangkat flight kat sana" kata Puan Katrina...." baik mama, kejap gi Khalid turun makan..." kata Khalid....Selesai sarapan Khalid dan keluarga pergi ke lapangan terbang....
Tiba di Lapangan terbang
Sayu hati puan Katrina melepaskan anak lelakinya pergi menuntut peljaran d Philiphine...." mama jangan sedih tau, Khalid pergi nak belajar bukan apa pun"...kata Khalid sambil memegang tangan Puan Katrina.."Kirana jaga mama papa awas klau abg tau Kirana tak jaga"...kata Khalid tegas terhadap adiknya Kirana..." bek bos" kata Kirana semangat..." abg jangan la risau ye abg belajar jak jangan pula lupa kmi kat sini tau"...tambah Kirana lagi...."papa mama Khalid nak pergi flighy dah, see u next5 year"....kata Khalid sambil menyalam tangan orang tuanya.....
YOU ARE READING
Tunggu Awak
Romance" Awak janji ye setia kat aku?" kata Umierah yang Manja "ye awak janji juga setia kat aku, tak men curang² klau dah kat sana ye...Kata Khalid terus tangannya mencubit pipi gebu Umierah....tindkan Khalid membuat pipi Umierah kemerahan kerana malu di...