Selalu saja wanita berambut pendek mempunyai magis yang tersendiri. Lebih detail jika yang berambut pendek paras bahu. Apalagi yang sedikit telah berusia. Magisnya luar biasa. Aku tak akan punya upaya dari menahan diri daripada menjelingnya untuk beberapa hitungan yang dengan sengaja aku enggan kira agar aku tak rasa seperti seorang lelaki miang. Dan matahari di luar kedai makan ini sedang membahang dengan luar biasa sehingga aku juga keliru sama ada aku sedang mencair disebabkan suhu yang mencanak tinggi atau pun disebabkannya yang sedang berdiri dengan pinggan berisi nasi tanpa lauk dengan matanya menyorot kepasa aneka jenis lauk di dalam bekas yang tersedia berdekatan pintu masuk.
Dia duduk di hadapan aku dan aku seraya kehilangan rentak untuk bernafas. Siapa sangka Izrail datang dalam bentuk wanita yang sedikit telah berusia yang berambut pendek dan merupakan seorang vegetarian? Kemungkinan sekali seorang vegetarian jika menilai pinggannya yang hanya berisi sayur dan ulam hijau yang memukau. Ada sesuatu dengan warna hijau yang mendamaikan dan tak pernah gagal dari memukau.
Dia membersihkan segala apa yang berada di atas pinggannya. Detail tanpa ada yang tersisa. Agaknya dia bukan penganut budaya makan wanita Malaysia tipikal yang berkira-kira untuk menghabiskan apa yang berada di atas pinggan mereka setelah mereka menghabiskan hampir 30 minit untuk memutuskan di mana mereka akan menjamu selera, 20 minit untuk memilih aneka juadah dan hanya 5 minit untuk menyua apa yang mereka pilih sebelum berhenti dan meninggalkan apa yang berada di luar lingkungan 5 minit ini untuk ditolak masuk ke dalam tong sampah.
Dia sudah pun hilang ketika aku menaip baris ini. Seakan oasis. Aku sudah pun menghabiskan masa rehat dengan memikirkan hal yang bukan-bukan dan perlu kembali menuju ke bengkel untuk menyambung kerja yang tertangguh. Tetapi ketika aku ingin membayar minuman yang aku pesan, budak pelayan memberitahu aku yang minuman aku sudah pun dibayar oleh seseorang.
Oleh perempuan asing berambut pendek yang duduk di hadapan aku tadi. Dan yang lebih mengujakan, dia meninggalkan sebuah pesanan untuk diberikan kepada aku- "Tugu Peringatan Daerah, 4 petang, 20 Februari"