4. Przewodnik po koniu (przewód pokarmowy)

37 3 1
                                    

     Wyobraźcie sobie, że przewód pokarmowy konia jest mniej więcej 10 razy dłuższy od wierzchowca!

1. Ślinianki - produkują ślinę. Zawarte w niej enzymy rozpoczynają trawienie pokarmu. Ślinianki są bardzo pracowite, bo koń potrzebuje prawie 5 litrów śliny na kilogram siana!

2. Serce.

3. Płuca.

4. Żołądek - mieści 12-15 litrów pożywienia i picia (ludzki żołądek ma pojemność od 1 do 3 litrów). Koń tak jak człowiek może cierpieć na wrzody żołądka.

5. Jelito cienkie - może mieć 30 metrów (po rozprostowaniu powstałaby lina sięgająca od ziemi do 10 piętra budynku!). Tu następuje kolejny etap trawienia białek, cukrów i tłuszczów.

6. Jelito grube - bardzo ważną jego częścią jest tzw. jelito ślepe, czyli wielki worek, w którym znajdują się specjalne mikroorganizmy pomagające w trawieniu.

7.  Wątroba - to tu neutralizowane są szkodliwe substancje.

8. Przełyk - łączy jamę ustną z żołądkiem. W miejscu połączenia znajduje się silny mięsień (zwieracz), który zapobiega cofaniu się pokarmu, dlatego koń tak rzadko wymiotuje.

9. Jama ustna - ograniczona aksamitnymi, bardzo ruchliwymi wargami. Koń chwyta nimi trawę którą odcina wcześniej przednimi zębami, czyli siekaczami. Te dalsze to trzonowe i przedtrzonowe. Ich zadaniem jest rozdrobnienie pożywienia. W jamie ustnej znajduje się też język. Nie tylko przesuwa pokarm do przełyku, ale także pozwala naszemu rumakowi delektować się smakiem.

Poradnik Jeździecki.Opowieści tętniące życiem. Odkryj je teraz