Jag tittar på klockan. Sekundvisaren tickar ljudligt, och det är det enda ljudet jag hör. Allt annat ljud runt om mig försvinner totalt, när jag ser på sekundvisaren. Tiden går och går. Jag har slösat så mycket på min tid under de sekunder jag tittat på sekundvisaren. Min tid som jag egentligen skulle kunnat ha spenderat på annat. Men jag valde att spendera det på att titta på en sekundvisare.
"Jorden anropar Natta! Hallå?"
Jag zoomas ut till verkligheten och tittar på mina kompisar framför mig.
"Va? Vad är det?" säger jag undrande
"Är du okej? Du har varit lite off på sistone." frågar min bästa vän Tilde medans hon tar en tugga av sin mat
Tilde Nord är mer som en syster, än en "vanlig" vän för mig. Vi har varit bästa kompisar sen 4:an, och nu går vi i 2:an på gymnasiet. Jag vet inte vad jag skulle ta mig till utan henne.
"Jo, men det är okej alltså. Har sovit dåligt de 3 senaste nätterna." säger jag och ler mot henne
"Är det pågrund av stress eller något?" frågar hon
"Nej jag vet inte vad det är. Finner ingen ro när jag ska sova." Svarar jag och skapar ihop den sista maten på min vita plast tallrik
Hon nickar till svar och vänder sig för att prata med de andra tjejerna som sitter vid bordet. I den stunden zoomas jag ut till mina tankar igen och tänker på hur jävla less jag är på allt. Detta är inte att leva. Detta är att överleva. När jag blir gammal och ligger på dödsbädden kommer jag tänka tillbaka på mitt oroligt ointressanta liv. På just den här stunden, när allt jag vill göra är att gå ut ur de där glasdörrarna som skiljer matsalen från korridorerna. Och sen rakt genom dem högljudda korridorerna för att sedan gå ut ur den här jävla fittskolan. Visst, jag ska inte klaga. Jag blir inte mobbad eller utstött, och jag har de bästa vännerna jag kunnas tänka mig. Men om dessa rutiner fortsätter så kommer min rastlöshet strypa min livslust.
Jag stirrar tomt framför mig, och är så uppslukad av mina tankar att jag inte märker när alla tjejer runt om mig vänder sig på glasdörrarna och spärrar upp ögonen. Tjejen bredvid mig puttar till mig för att jag ska kolla dit. Jag vänder på huvudet och såg han. Han som om några dagar skulle vända upp och ner på hela mitt liv.
YOU ARE READING
En Svensk Jävla Cliché
Teen FictionEn tjej som är trött på rutiner. Veckor, dagar, timmar, minuter och sekunder. Allt går på repeat. Men hennes rutiner vänds drastiskt upp och ner när en person kommer in i hennes liv.