Bab 1

564 22 4
                                    

Dianna Andrea dan Jazrina tiba di kantin kuliah.Saat Dianna sedang makan.Dianna ternampak seorang perempuan yang dia amat kenali iaitu Fasha Syahirah musuh ketatnya.Fasha Syahirah dari dia kecil hingga ke besar asyik nak menghina,mencaci dan mencercanya.Segala tohmahan ditelan sahaja.Ketika Dianna sedang memerhati Fasha,mata Fasha dan Dianna saling bertembung.

"Woi!apa tengok-tengok??Tak pernah tengok perempuan cantik ke??"jerkah Fasha.

Namun Dianna hanya mendiamkan diri.

"Dianna,jom blah.Kalau kita layan perempuan ni takkan habis punya."balas Jazrina.

"Woi,perempuan!kau,jangan sibuk-sibuk nak backup kawan kau ni!Lagipun ini urusan aku dengan dia!Yang kau sibuk-sibuk kenapa?"bidas Fasha.

"Suka hati kau lah!Dia kawan aku!"balas Jazrina.

"Dahlah,Jaz.Jom pergi."ujar Dianna.Seleranya telah mati selepas melihat apa yang terjadi.Jazrina dan Dianna berlalu pergi meninggalkan Fasha dan rakan-rakannya memerhati Dianna dengan muka yang sombong.

Skip

Di dalam kelas

Dianna termenung jauh selepas Jazrina balik ke kelasnya.Tanpa Dianna sedari tiga pasang mata memerhatinya.Kaki itu melangkah laju ke arah Dianna.

"BAH!"jerit tiga orang sekelasnya iaitu Nia,Azza dan Tija.

"OPOCOT,Mak kau!"

Berdekah-dekah mereka bertiga ketawa.

"NIA ! TIJA !AZZA!"jerit Dianna.

"Berkoncoh-koncoh mereka bertiga lari sambil dikejar oleh Dianna.Mereka bertiga merupakan rakan sekelas Dianna yang mengantikan Jazrina yang belajar di kelas yang lain.Penat sudah Dianna mengejar mereka bertiga dan akhirnya Dianna mengaku kalah.Apabila Dianna mengaku kalah mereka bertiga terus ke arah Dianna.

"Hahahahahahaha"berdekah-dekah mereka bertiga ketawa.Namun,ketika asyik ketawa Dianna menerkam badan mereka sambil mengetuk kepala kawan-kawannya.

"Aaaauucchh"keluh mereka bertiga.

"Tu lah,kejut aku lagi!mujur aku tak sakit jantung tau!kalau aku sakit jantung..kesian mak aku!siapa nak tanggung adik beradik! aku ni dah lagi belum kahwin!"bebel Dianna.

"Sorry,Dianna.Kau tadi asyik termenung je.Kami masuk ucap Assalamualaikum pun kau tak balas."ucap Tija.

"Okeylah.Sorry juga."ucap Dianna sambil berjalan masuk ke kelas.

"Do you have any problems??"tanya Nia.

"Hmmm...mmm..setiap manusia ada masalah.Aku pun mestilah ada masalah."jawab Dianna.

"Ooooo...cuba kau cerita sikit."kata Azza.

Dianna pun menceritakan masalahnya.

"Aaaaa,maksud kau..Fasha tu selalu cari kesalahan kaulah?"tanya Tija seolah-olah tahu apa yang bermain di fikiranku.

"Yup.Kadang-kadang aku tak tahu apa salah aku.Nak kata aku ni cantik.Dia lagi cantik.Nak kata aku ni rampas kekasih dia.Aku mana ada kekasih."ujar Dianna lagi.

"Sabarlah,Dianna.Kau doakan yang Fasha tu akan berbaik dengan kau suatu hari nanti."ujar Nia lagi.

"Insya-Allah.Amin."

"By the way,aku nak ajak kau pergi teman aku beli buku boleh??Aku dah lama tak beli buku novel.hehehe."tanya Tija kepada Dianna.

"Kenapa lak??bukan Azza dan Nia ada??"jawab Dianna.

"Sorrylah.Kami ada hal nak keluar dengan kekasih kami.Hehehe."ucap mereka berdua serentak.

"Biasalah,orang dah ada kekasih.Aku ni sapa lah yang nak??Dah lagi gemuk,tak cantik pulak tu."ujar Dianna.

"Ala ala si Dianna Andrea ni cemburu lah pulak.Tak apa nanti kami tiga carik untuk awak."ucap mereka bertiga.

"Yerlah tu.Jadi tak??"tanya Tija.

"Of courselah jadi."jawab Dianna.

Skip

"Sorrylah, Dianna.Aku terpaksa ajak kau.Aku ajak kekasih aku.Kekasih aku busy.Almaklumlah orang tu doktor.Terpaksalah makan hati."

"Kesiannya,kau."

Dianna dan Tija tiba di kedai buku.Dianna memerhati sekelilingnya dan melihat tudung yang menarik perhatiannya.

"Tija kau tengok dulu buku di dalam.Aku nak tengok tudung ni kejap."ujar Dianna.

"Okey."jawab Tija.

Sedang Dianna asyik melihat tudung di situ.Dianna ternampak sebuah kereta meluncur laju tanpa seorang lelaki itu sedar.

"Hey!Watch out!"jerit Dianna.Tanpa Dianna sedari,ada suatu kuasa magnet mendorongnya untuk dia menolong lelaki itu.Lelaki itu ditolaknya.Dia dilanggar dan terus terjelopok ke tanah.Dianna sempat memandang lelaki sebelum dirinya pengsan.Lelaki itu juga jatuh pengsan.

"Dianna!"Tija yang tidak jauh dari situ berlari mendapatkan Dianna.Pemandu kereta yang tidak sengaja melanggar Dianna tadi terus keluar untuk menolong.

"Awak bawa kawan awak!Saya bawa lelaki ni.Kita cari hospital yang berdekatan."ujar pemandu lelaki itu.Tanpa pemandu itu sedar bahawa badan Tija terlalu kecil untuk Dianna.

"Encik!agak-agaklah encik!Encik tak nampak ke badan saya ni kecil.Kang tulang saya patah kang encik juga terpaksa bayar bil tau."sempat lagi Tija menyindir.

"Hehehe...Sorry."ucap lelaki dan menolong Tija mengangkat Dianna.

Tbc

GEMUKWhere stories live. Discover now