Capitolul 2 - Autor si personaj

1.4K 91 22
                                    

Va rog, nu neglijati crearea personajelor. Nu e de ajuns sa hotarati ca protagonista cartii e o fata si ca ea se va indragosti de un baiat si ca acesta o va insela cu o alta fata.

Daca vreti ca personajele voastre sa fie realiste, faceti-le realiste. Oamenii (pentru ca aici vorbim de oameni, desi chiar daca faceti o carte care sa aiba ca personaje ursi panda tot aceleasi reguli se aplica) au particularitati diferite. Desigur, modeleaza-la asa cum iti place. Dar nu uita sa le construiesti povestea si personalitatea.

Incepe cu liniile mari: aspectul. Si gandeste-te daca personajul tau, fata sau baiat, e scund sau inalt, slab sau gras, blond, saten, brunet, roscat sau are intreg curcubeul in cap. Adauga-i semne din nastere, alunite, bretonul ce ii cade usor in ochi, dantura perfecta sau imperfecta, unghii frumos facute, orice. Dar, te rog, nu pune totul in primul capitol. Sau, de fapt, ar fi de preferat sa nu pui nimic in primul capitol. Nu poti incepe povestea revarsand o cantitate industriala de caracteristici. Adauga cate una pe parcurs. Voi explica mai tarziu ce vreau sa spun cu asta.

Incearca sa nu creezi personaje cliseice. Nu te baza pe faprul ca daca fata popolara indragostita de tocilarul dragut le-a placut cititorilor, va prinde ideea si la tine. Din contra, va fi respinsa.

De asemenea, straduieste-te sa pastrezi liniile normalului. Daca personajul tau are ochii rosii si nu e vampir, da putin inapoi si ia-o de la capat. Si, de asemenea, poate ca iti doresti sa ai parul verde cu suvite portocalii, dar nu ii transfera asta personajului. Am vazut ca e o moda ca fetele sa aiba coafuri excentrice, iar prin asta inteleg sa fie vopsite in trei culori diferite. Scuze, dar, oricat de misto ar fi, sunt sanse unu la un milion sa vezi un exemplar din asta pe strada, chiar daca wattpadul e invadat de ele. Pot aparea in cazuri rare si justificate. Doar atat. Pastreaza liniile realitatii.

Acum, putem trece la caracter. Aici poti sa iti reversi intreaga imaginatie. Tipa ta poate sa fie buna, rea, rebela, depresiva, oricum. Dar, din nou, nu o face cliseica.

Un caracter complex este echilibrat si plin de contradictii. Cuprinde pasiuni, vise, lucruri care ii plac respectivului si pe care le uraste. Gandeste-te bine la asta. Nu crea doar o carcasa goala, ci incearc-o sa o umpli cu sentimente. Chiar daca nu o cere povestea, insereaza in ea faptul ca adolescentul ala timid indragostit de fata vrea sa devina medic. Ca tipa aia populara nu e fericita cu pozitia sa sociala. Lucruri dinastea. Atata timp cat ai un personaj principal, pe care te concentrezi si pe care i-l pui cititorului in fata in fiecare capitol, gandeste-te la el ca la o persoana reala. Cu opinii si sperante. Apoi pune asta pe hartie.

M-am saturat sa vad personajele secundare conturate ca niste catelusi. Nelipsitele doua sau trei prietene ale fetei se tin dupa ea, spun doua replici si ii dau mereu dreptate. E aiurea. Fiecare personaj are povestea lui. Creaza-i-o, dar n-o scrie. Da-i fiecaruia o personalitate aparte. Sunt prietene bune, dar au voie sa se contrazica. Au voie sa fie sau sa nu fie prezente. Sa li se intample si lor lucruri, sa intrerupa sau sa participe la actiuni.

La fel este si pentru personajele figurante.

Ce naiba, suntem cetateni europeni si avem drepturi!

Un sfat util este ca, dupa ce ai creat un personaj, sa-i scrii caracteristicile importate pe o foaie. Daca duci mai multe povesti in paralel, sunt sansa mai mari de saptezeci la suta sa-ti incurci personajele. Daca nu vrei sa te trezesti la mijlocul capitolului ca ii schimbi tipului ochii din albastri in verzi, ori ca pierzi zece minute sa cauti prin capitolele anterioare cat de lung e parul personajului secundar, mai bine ai face asta.

Un lucru important de retinut e ca doua personaje cu aceleasi caracteristici nu sunt, totusi, la fel. Aici ma refer fizic, la gemeni, de exemplu, dar si moral. Personajele principale din De veghe in lanul de secara, Jurnalul unui adolescent timid si Romanul unui adolescent miop sunt depresive. Trei tipi cu varste asemanatoare si cu situatii asemanatoare. Dar, cu toate astea, nu sunt la fel. Lui Holden ii corespund causticitatea, lui Charlie neincrederea, iar lui Mircea subaprecierea. Difera categoric. Si Damon, din Jurnalele Vampirilor (sau ale lui Stefan, inca ma intreb care ar trebui citite prima oara), si Jace, din Instrumente mortale sunt baieti rai, dar asemanarile se opresc cam aici. Cu totii au mai multe lucruri specifice, nu numai unul.

Folositi-va cat puteti de asta.

Urmatorul lucru important de pe lista ar fi faptul ca fiecre personaj are o poveste in spate. Trista, fericita, banala, oricum ar fi, ea exista. Incearca sa i-o stabilesti si sa publici franturi din ea pe parcursul cartii, ca sa justifici comportamentul personajului. Da, fata asta e timida, dar a fost victima unor abuzuri in copilarie. Da, tipul ala e misogin, dar a fot rafatat de parinti de cand se stie. Da, batranul ala e alcoolic, dar i-a murit fiica intr-un accident de masina acum patru ani. Niciuna din caracteristicile astea nu pica din cer.

Probabil ultimul lucru din capitolul asta pe care il consider esential e numele. Probabil ca cincizeci la suta din scriitori de aici nu se gandesc la el mai mult de 0.5 secunde. Mie imi ia cateva ore.

Majoritatea au ajuns sa se sature pana peste cap de Deea si Ally si Emma si toate chestiile astea folosite excesiv si care te fac sa iti bagi picioarele in ea de poveste oricat ar fi de buna si sa vrei sa inchizi calculatorul si sa te refugiezi intr-un colt si sa plangi, mai ales daca mai e si un fan fiction cu One Direction si personajul se prezinta singur.

Exista pe putin trei miliarde de nume si voi le alegeti pe astea.

Ce-ar fi ca data viitoare sa stati putin sa va ganditi. Numele trebuie sa corespunda cu perioada in care se desfasoara actiunea. Nu cred ca in secolul cincisprezece existau Skyler si Shelby si alte chestii dinastea. Si nu cred nici ca in India pe fete le cheama Lauren si Jennifer asa cum nici pe cele de la noi din tara (sa va intre bine in cap) nu le cheama Stacy si Lolly.

Alta chestie e ca, probabil, daca daca fata ta e o batausa si tu ii pui numele Rosie sau Molly sau chestii dragute poti la fel de bine sa-i dai si un pudel roz pentru ca deja te uraste mai mult ca sigur. Numele e una in cele mai mari caracteristici. Obligatoriu, trebuie sa corespunda cu personalitatea. Sunt sute de site-uri unde iti spune ce inseamna un nume si carui tip de personalitate i se potriveste. Aveti la comentarii un link (un site dinala pe care parintii cauta nume pentru bebelusi lol), unde puteti cauta nume pe perioade, zone si unde puteti vedea ce inseamna si de cand dateaza fiecare.

Ai ajuns la finalul capitolelor publicate.

⏰ Ultima actualizare: Feb 06, 2014 ⏰

Adaugă această povestire la Biblioteca ta pentru a primi notificări despre capitolele noi!

Înainte de-a începe să scriiUnde poveștirile trăiesc. Descoperă acum