2 : PEREMPUAN BERAMBUT PANJANG

55 3 0
                                    

Dulu ayah adalah seorang guru besar kat sebuah sekolah ni. Sekolah tu memang berhantu pun. Rasanya semua sekolah macam tu. Dan aku memang rajin ikut ayah pegi sekolah masa hujung minggu, sebab ayah akan siapkan kerja dia serba sedikit.

Hari Sabtu, pukul 4.30 petang.

Masa tu hujan renyai-renyai. Aku, Along, dan Angah ikut ayah. Masa tu kami naik kereta Proton Putra – dua pintu. Ayah, Along dan Angah terlebih dahulu dah keluar. Tiba masa aku nak keluar, pintu kereta boleh pulak tutup sendiri, kuat pulak tu macam ada orang tolak pintu dengan kuat. Sedangkan masa tu tak ada angin, dan kereta berada di atas tanah rata. Aku dah cuak dah masa tu. Tapi tak nampak apa lagi lah.

Pejabat ayah di tingkat dua. Masa ayah tengah buat kerja kat dalam biliknya, aku Along dan Angah main kejar-kejar lah pulak. Pandai sangat. Aku dari kecik tak kuat berlari macam adik beradik yang lain. Masa aku nak kejar Along dan Angah, kat hujung koridor aku nampak pontianak berambut panjang tengah tunduk ke bawah. Jelas sangat aku nampak. Aku kelip mata aku kali kedua, ketiga, tetiba pontianak tu berada dua tiga langkah ke depan dari sebelumnya. Apa lagi, aku lari tak cukup tanah la. Tetiba boleh lari laju pulak haha.

SERAM : DUA ALAMWhere stories live. Discover now