ادم جري يفتح الباب علشان افتكر ان باباه و مامته رجعوا بس كانت سناء جارتهم وصاحبة مامتة ومعاها مصطفي ابنها شاب عشريناتي، سناء (إيه ياولاد ملكوا بتصوتوا ليه 😰) اتخضت لما شافت نورا، رحتلها بسرعة وقالتلها بفزع(فيه إيه يانورا ...ردي عليا يا بنتي و قعتيلي قلبي) ردت نورا بكلمات مقطعة بسبب العياط(م..ماما...و..با..بابا...اهئ اهئ..مااامااا...بااابااا....عملوا حادثة....راحوا وسااابوني...😭😭😭😭)سناء الدموع غرقت وشهاعلي صاحبة عمرها(لا حول ولا قوة الا بالله ....إن لله وإن اليه راجعون)كانت بتفكر يا تري ايه هيكون مصير ولاد صاحبتها و هما ملهمش حد دلوقتي غيرها...(احنا ساعات مش بنكون عرفين قوة اللي أقدامنا الا وقت الازمات بيتحول من شخص ضعيف لشخص أقوي مما كنا نتصور علشان كده مش لازم نستهين بالي اقدامنا ابدا ☺☺) قاطع تفكيرها صوت مصطفي الحزين(ماما اجهزوا لحد ماطلع حنين و ادم عند شيماء (شيماء اخت مصطفى) يقعدوا مع ولادها لحد منيجي) حركة سناء راسها بعلامة ماشي، بعد فترة كانوا ادام المستشفى، مصطفي مرضاش يخلي حد فيهم يتعرف علي الجثث علشان مينهروش تاني، استلم الجثث وجه خال نورا بسرعة اول ماعرف اللي حصل، تمت مراسم الدفن و العزا، حاول خال نورا انه يخليهم يجوا معاه بس هي رفضت ،نورا كانت لسه مش مستوعبة انها خسرت باباها و مامتها ولما كانت حنين بتسالها(نورا فين بابا و ماما)كانت نورا بترد عليها(بابا وماما فوق في السما و هما دايما معانا لو شافوا ان نونا بتعيط و مش بتسمع الكلام هيزعلوا منها جدا) وكانت زعلانة علي ادم اللي مبقاش يتكلم مع حد من ساعة اللي حصل بقي علطول قاعد لوحده وكل ما نورا تحاول تكلمة يسيبها ويدخل قوضته و يقفل الباب ، نورا قعدت تعيط وتقول لباباها و مامتها( انتوا سبتوني لوحدي ليه... سبتولي مسؤلية انا مش قدها هعمل ايه دلوقتي من غيركوا).........بعد شهر.. كانت نورا لسه راجعة بعد، يوم طويل من التدوير علي شغل اخيرا لقت مكتبة قريبة صاحبها رضي يوظفها فيها.... دخلت المطبخ تسخن الغدا لحد متغير هدمها... فجأة رن جرس الباب 🔔🔔 راحة تفتح لقت ضابطين ادامها ومعاهم واحدة شكلها طيب اوي... فاقت نورا من شرودها عل صوت الضابط الاول(دي شقة الدكتور حسن رشوان)ردت نورا وهي مش مستريحة ليهم(اه، انتوا مين... اقدر اساعدكوا بحاجة 😓😓)..ردت الست اللي كانت معاهم(احنا......
----------------------------------------------------
كفاية كدا النهارده.... يارب يكون البارت عجبكوا
بس، ياتري ايه اللي مستني نورا..... ومين الناس دي وعايزين ايه.... و ايه رد فعل نورا علي اللي هتعرفة انشاء الله تعرفوا الاسبوع الجي
وياريت بقي و لو عجبكوا البارت تعملولي فوت و كومنت عليه 😃😃😃
أنت تقرأ
يتيمة و لكن
General Fictionقصتى مش هدفها النهاية السعيدة و أن الابطال فى الاخر يتجوزا و يعيشوا فى تبات ونبات ،النهاية المعتادة لاي قصة ، لا. حبيت يكون فى القصة عبرة تفيد الناس ، تخلى كل واحد ميحسش ان انه لوحده و ان الدنيا جايه عليه ويعرف ان ربنا دايما عارف لينا الاحسن ، علشان...