Beden Dili ve Yalanlar
Hislerimiz çoğu zaman davranışlarımızı etkilediği gibi beden dilimize de şekil verir. Aşağıda bu konuda örnekler yer almaktadır:
⚫ Konuşulan konudan hoşlanmamışsak veya o konuyla ilgilenmiyorsak kollarımızı
kavuşturmamızın bilinçaltındaki sebebi; yaşamsal önemi olan organlarımızı güvence altına alma isteğidir. (- Gerginim. Bu konularla ilgilenmiyorum, o yüzden içime döndüm ve kendimle ilgileniyorum. )⚫ Sürekli saçla, takılarla oynamak, ritim tutmak, kalem çevirmek, etrafa bakınmak; huzursuzluğun ve azalan dikkatin belirtileridir. (- Bitse de kurtulsam...)
⚫ Yumrukları sıkmak, yüzü sebepsiz yere ekşitmek, diş gıcırdatmak; artan stresin ve olumsuzluğun habercisidir. (- Zor dayanıyorum. Biraz daha konuşursa ne yaparım bilemiyorum. )
⚫ Vücudun genel duruşu da, o anki ruhsal durumumuz hakkında ipuçları vermektedir. Örneğin kamburun çıkarılmadığı, dik ve dengeli bir duruş; kişinin özgüvenli, fiziksel ve ruhsal anlamda sağlıklı ve dinç olduğu etkisini bırakır. (- Sağlıklıyım. Güçlü biriyim)
⚫ Omuzların düşük olduğu, vücut ağırlığının önde toplandığı, başın öne düştüğü duruş karamsarlık ve çekingenliği temsil etmektedir. (- Hiçbir şeyi doğru düzgün yapamıyorum. Şu anda ıssız bir adada tek başıma olmayı ne çok isterdim!)
⚫ Konuşurken göz temasından kaçınılması, boş boş ve sabit bir noktaya bakma, ellerle ağzın örtülmeye çalışılması kişinin büyük ihtimalle yalan söylediğinin göstergesidir. (- Senden kaçıyorum. Gözlerimin yalanımı açığa vurmasından koruyorum. )
⚫ Tokalaşırken de insanlar birtakım özelliklerini gösterirler. Güvenli ve dengeli bir tokalaşmada eller yere dik olacak biçimde tutulmalı, ne halsiz bir şekilde bırakılmalı (- Ben bir ölü balığım. Hiçbir şey için halim yok ve kimseye fayda sağlayamayacak kadar güçsüzüm. ), ne de çok fazla sıkılmalıdır. (- Seni ezerim. Çok güçlüyüm. )Gelin şimdi de yalan söylediğini belirten beden dili ipuçları nedir, onlara göz atalım:
⚫ Yalan söyleyen kişi göz temasında bulunmamaya çalışır, göz göze gelmemek için elinden geleni yapar.⚫ Yalan söyleyen ya da bir gerçeği saklayan kişi, ellerini ve kollarını daha az kullanır.
⚫ Genellikle yalan söyleyen kişinin sırtı dik pozisyonda değildir.
⚫ Kendisini itham eden insandan uzaklaşmak isteğiyle muhtemelen bakışlarını kapıya doğru çevirir.
⚫ İşaret parmağını ikna etmek istediği kişiye yöneltmez.
⚫ Karşısındaki kişi anlattığı hikâyeye inanana kadar fazladan bilgi vermeye devam eder.
⚫ Sorulara asla doğrudan cevap vermez, dolaylı olarak ima eder.
⚫ Yalan söyleyen kişi, 'ben, biz ve bizim' gibi zamirleri ya çok az kullanır ya da hiç kullanmaz.
⚫ Kullandığı kelimeler açık ve net olmayabilir.
⚫ Sorulan soruya oranla aşırı bir tepki gösterir.
⚫ Bütün sorularınıza cevap verebilir ama kendisi size soru sormaz.
⚫ Konu değiştirildiğinde rahatlar ve gerginliği azalır.
⚫ Soruyu önceden düşünmüş ve cevabı hazırlamıştır.
⚫ Sorunuzu tekrar etmenizi ister ya da soruya soruyla karşılık verir.
⚫ Konuşmasına, 'yanlış anlamanı istemem ama' gibi bir cümleyle başlar.
⚫ İlginizi dağıtmak için şaka yapar ya da dalga geçer.