One day - Gåtorna

74 2 0
                                    

Detta har hänt: Amellie har hamnat i något crazy värld. Hon får hjälp utav Nicke och Heldi när MIF kommer. Nicke måste ta Amellie till Urbibi där hon kan vara säker.. men resan dit kommer at vara svår och farlig.. kommer dom klara det utan att bli upptäckta utav MIF...

Nicke och jag går igenom en lucka  i golvet det finns en stege och Nicke går före ner till källaren när jag är nere ber han mig å stänga luckan vilket jag gör.. '' Vilka är MIF och vad gör dom mot Heldi?´´  frågar jag rädd och förrvirat  '' ta det lungt MIF är Mäniskor Infångar Folket Dom kommer inte att skada Heldi, hon har intyg att hon får bo här, Men det har inte du.. därför måste du ta dig till Urbibi och hälsa från mig´´ säger Nicke samtidigt som han öppnar en gömd dörr i väggen.  '' Men hur tar jag mig ditt?´´  frågar jag samtidigt som Nicke tar fram en låda med ett lås på '' Du följer denna stigen tills du kommer till ett vägskäl där Emiral väntar på dig.. han har en klurig gåta åt dig och om du knäcker gåtan ger han dig mera information. Och glöm inte att ge Urbibi denna lådan när du är framme´´.. hejdå gå nu inan nån hittar dig! Jag går ut genom dörren och Nicke stänger dörren bakom mig och jag följer stigen. Efter ett tag kommer jag till ett vägskäl där det finns tre stigar, Första är Blå, Andra är grön, Tredje är Gul...  ''HALLÅ! VEM ÄR DU!´´ hör jag någon skrika åt mig '' jag är Amellie.. Nicke sa att jag skulle gå hit och hitta någon som heter Emiral´´ säger jag samtidigt som jag kollar runt omkring för å se om jag ser någon.. '' Nicolas?´´  hör jag en röst säga '' ja.. vart äe du?´´ säger jag å fortsätter å kolla runt omkring '' HÄR! på stolpen´´  jag ser en trä stolpe sticka upp från marken, jag går närmare för å se om det finns någon där och.. JA ... det står en pytte liten röd dammtuss på stolpen '' så.. du är Ammeli.. jag har väntat på dig läääännggee!´´ säger den röda dammtussen  '' känner jag dig?´´ frågar jag förvånat över vad Emiral sa ''du..du känner inte igen mig?´´ säger Emiral med tårar i ögonen ''nej.. förlåt snälla gråt inte.. men jag känner igen din röst ´´  Emiral tittar upp på mig med Glittrande ögon och säger '' jag är din.. nej nej glöm det jag får inte säga för mycket...  men lyssna på mig du MÅSTE ta dig till Urbibi fort inan Nakdon tar bort förmycket från ditt minne´´ säger Emiral oroligt  '' okej.. vem ät Nakdon? och Nicke sa att du skulle ha nån gåta till mig´´ ... '' javisst! gåtan! okej.. du ska ta den vägen som är 4.... KLURA UT DET FORT SNÄLLA!´´  säger Emiral med en orolig röst '' vägen som är blandad med 13..? GRÖN!!´´  skriker jag '' hur visste du det?´´  frågar Emiral förvåna '' Blå är första alltså 1 och Gul är andra alltså 3  1+3 är fyra! och blandar man Gul och Blå blir det Grön!´´  säger jag och hoppas på att det ska vara rätt '' RÄTT RÄTT RÄÄÄTTT!! det är grön! spring till urbibi! men inan du kommer dit måste du klara Anntera hennes fråga är klurigare!´´ säger Emiral med en lycklig röst ''SPRING!´´ skriker han. jag springer på den gröna stigen. När jag börjar bli trött saktar jag ner och börjar gå igen. Jag går förbi ett röt träd och en Orange sten. En Gul flygande Gris landade mjukt på det Rosa gräset. jag går en bit till och sedan kommer jag fram till tre stenar. Första var Grön, Andra var Rosa, Tredje var Turkos. Det kommer fram en Tjej från ingenstans nästan som ett spöke, Hon Har Blont lockigt hår som går ner till midjan, Hennes Ena öga var blåt och det andra var hellt vitt med bara en svart puppil '' Amellie jag är Anntera.. Känner du igen mig?´´ frågar hon samtidigt som hon kollar mig rätt in i ögonen liksom in i min skäl      '' ja.. jag känner igen dig men jag kan liksom inte redigt sätta fingret på vem du är..´´ säger jag samtidigt som jag är rädd att hon ska börja gråta ''okej.. bra ta stenarna och följ mig ´´ hon går mot några buskar, kag tar stenarna och följer efter henne bakom buskarna fins det fyra stigar. Första var Röd, Andra var Blå, Tredje var gul,fjärde var Grön. '' vilken stig ska du ta? tänk nu på att stenar na har ett band till stigarna´´ säger Anntera ''det är.. oj denna var svår..´´ säger jag  '' ge inte up! ´´ säger Anntera oroligt  '' okej okej! det är.. Röd..ja det måste vara Röd ´´ säger jag samtidigt som jag läger den Turkosa stenen och lägger den mellan den Gröna och blåa stigen, Den Gröna stenen lägger jag mellan den gula och blåa stigen och den röda lägger jag på den Rosa stigen '' hur kom du fram till detta?´´ frågar Anntera  '' kolla om du ska ha Turkos blandar du Blå och grön,ska du ha Grön blandar du Blå och Gul och om du ska ha Rosa blandar du Röd och Vit men eftersom den Vita Stigen inte finns här går det inte å blanda Rosa så då blir det Röd´´ Säger jag och känner mig smart. Anntera stirar på mig och säger '' Rätt följ den Rosa stigen tills du kommer till En Tredje och sista gåta som Terrpo Ska bäretta för dig okej´´ Anttera ser glad ut '' okej hejdå tack för hjälpen hälsa Emiral från mig´´ säger jag samtidigt som jag vinkar och Följer den Rosa stigen. Jag Går en bit tills jag kommer Till fyra vägar alla är ljus lila på ena vägen står det 11, på andra står det 10, på den tjredje står det 01 och på sista fjärde står det 00. Det kommer fram en kille som ger mig en lapp där det står '' Bllod´´  han kollar på mig och säger med en mörk röst ''Amellie jag är Terrpo jag har inte tid å förklara bara välj en väg så säger jag om det är rätt eller fel.. ordet som är fel stavat har en kopling till talet på vägarna´´ jag blir lite nervös och tänker.. ordet är fel stavat det står Bllod men stavas Blood.. det måste betyda 11 eller 00 för att oo=00 eller ll=11 men elva börjar brl ett L om man utalardet medans Noll börjar med N.. 11.. '' det är 11 ´´ säger jag.. killen kollar på mig och säger '' hur visste du det?´´ jag förklara hur jag hade tänkt och han säger '' det är Rätt följ stig 11 hela tiden tills du kommer till ett vägskäl med en Gul väg och en Röd väg ta den Gula vägen.. ta hand om dig hejdå´´  jag börjar gå och efter en stund hör jag något prasslande bakom mig i en Blå buske.. det prasslar jätte mycket och en stor skugga kommer ut ur busken. jag trillar bakåt och kollar up det är.. Det är på riktigt..

Vem kan det vara? är det någon som vill Amellie illa eller är det en kompis? ta reda på det i del 3 utav One Day.. // :=) 

One dayWhere stories live. Discover now