Sungai untuk dua ketul manusia

8 0 0
                                    

Aku tak pernah bosan ikut highway ke utara,aku tak tau asal...maybe highway ni nampak hidup.
"Pergh ni kang kat Terowong monora confirm jam sakit poit.rokok pun da nak abis."
Aku berlagak tenang sambil mengepam kepulan asap Marlboro light ke paru-paru.
"Keluar tol tapah aku nak berendam sekejap"
"Kau tau ke ikut jalan dalam aku bukan expert benau drive area ni."
Aku mengangguk.kamal meluncur laju keluar dari highway mengikut jalam kampung.Aku okay je lebih live gitu.
Alang-alang aku dah ada di tanah Perak ni menjadi satu kewajipan untuk aku mandi sungai.Feel air sungai ni lain macam seronok dia.Dia punya segar lain beb.Aku fasih jalan ni pun sebab kampung aku perak tu confident lebih .
"Camna kau tau jalan kampung ni wei?"
"Adalah sikit "
"Oh lupa lak ko ni mamat travel mestila tau an" kamal nampak confident dengan jawapan sendiri.
"Perak ni hometown aq"
Jawapan aq pendek tapi mampu senyap kan seketul kamal ni buat sementara waktu.
"So kau orang perak la ni?"
Aku senyap kadang-kadang tak semua jawapan harus dijawap biar ia kekal menjadi persoalan lebih mudah.
"Asal kau lari ke KL kalau aku nak hilang kan tension or anything like that aku cari tempat yang tenang macam pulau ,perkampungan or anything like that.."
"Persoalannya aku adalah aku dan aku tak mungkin jadi kau"
Suasana kembali senyap.mungkin Kamal rasa aq macam seorang lelaki yang overdose lorazepam.Tak perlu pelik sebab aku tak perlu orang untuk memahami aku.
"So kau tak cukup duit la ni?"
Aku menepuk kepala.betul tak semua orang kau bley pakai ayat kias.lagi-lagi species kamal ni.Memang bengap macam budak overdose maggie.
"Kau tak rasa lepak kat tempat camtu terlalu common ke? Lagipun aku memerlukan suasana sibuk untuk leka bukan tenang untuk lebih menyemakkan kepala berfikir"
"Oooo camtu fahe-fahe"
Sampai di cenderiang aq mencari-cari satu signboard.lata kinjang .satu fenomena menarik kalau nak rasa kesegaran air h20 sungai yang begitu nikmat.

"Kamal kau  suka mandi sungai?"
"Boleh la but aku lagi suka pool "

Aku buat muka blur nak mati.Kepala bana dia dasar anak bandar.Budak ni aku nak sekeh je kepala pastu shooting kepala.Baru tau .

"Jom kau rasa air ni aku nak tengok kau feel pool atau sungai"

"Baik bos"Kamal menjawab sambil mengunyah chewing-gum.

Sampai kat lata kinjang aku dapat rasa feel yang sungguh kapom.Bayangkan air sejuk yang menyegarkan.Aku rasa inilah nikmat dunia yang paling indah.Siap je park kereta aku memesan kat kamal first thing jangan la isap rokok kat sini.Respect sikit alam.

"Wei Arm kalau mandi pakai boxer boleh ke?"

"Suka hati kau la kamal,Aku nak terjun dulu"

Bermulanya perendaman makhluk bandar.Aku berjaya meyakin kan beliau bahawa sungai is better.

Seketul manusiaWhere stories live. Discover now