1

541 34 0
                                    

     2007 BUSAN
**** 

  Seorang putera berlari ke dalam hutan tebal dengan pantas,berlari dan terus berlari tanpa berpaling ke belakang.Pegawal2 Putera Bulan itu terus mengejar putera itu dari melarikan diri ke hutan.Putera Bulan itu terjatuh kerana kakinya terseliuh.'Tak..aku tak menyerah sekarang.Aku taknak kahwin dengan Putera Bintang!'bisik hati Putera Bulan.Pengawal2 itu ingin menangkap putera itu tetapi ditahan oleh putera.Putera itu menggunakan kuasa cahaya bulan itu berhentikan pergerakan pengawal itu.Putera itu terus bangun dan memandang jurang di belakangnya,Jurang yang akan membawa dia ke bumi.

        " Jangan tuan putera!Bumi bahaya untuk tuan putera!""Nanti raja dan ratu bunuh kami kalau tuan putera larikan diri!"ujar mereka semua yang terkaku kerana kuasa putera itu.
Putera itu senyum sinis dan terjun ke dalam jurang itu."Tuan putera!!"panggil pengawal2 itu.

****
"Lpas tu ape terjadi pade tuan putera tu nenek?"soal budak lelaki yang leka mendengar cerita dari neneknya yang tinggal di Busan.Nenek itu senyum manis kepada cucunya."Putera tu sudah psti di bumi dan kisah ni akan terjadi tahun 2017."ujar Neneknya."Dh putera tu name ape?""Entah la Jimin,nenek tak ingat sangat.Tapi...cucu nenek jgn la obses sgt dgn crite ni tau.Byk pengajarannya dalm crite ni."ujar neneknya sambil senyum.Jimin senyum mesra."Habis tu nenek?Adakah dia akan gembira?"soal Jimin."Entah laa..kisah hidup die sgt misteri."ujar Neneknya."Dia dkt mane nanti?Busan ke?"soal Jimin."Nenek tak tahu dia jatuh ke mane.Kerajaan Bulan pun tak dapat kesan dia."ujar Neneknya.Jimin mengangguk faham dan sedih."Kenape Jimin sedih?""Jimin teringin nk jupe putera tu.Mcm mne la rupe die,pasti kacak kn? Besar nanti,Jimin hrp dpt jupe die dan bawak die jupe nenek!"ujar Jimin ceria.Neneknya ketawa."Jimin dah sukekan putera tu ke?"soal Nenek tu.Jimin itu senyum manis."Ye,Jimin nk sangat jumpe die dan melamar dia jadi isteri Jimin nanti.Jimin akan bahagiekn die."ujar Jimin.Neneknya senyum manis memandang cucunya."Semoge berjaye Jimin."
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
2017 SEOUL
Jimin dan BTS masuk ke dalam studio mereka."Hey korang..aku nk korang dgr crite tak?"soal Jimin.
"Nak!!"jerit mereka.Mereka mmbuat bulatan dan menutup lampu,yang tinggal hanya samar2 cahaya dari bulan,bintang dan lampu di luar studio mereka.
"Kau nk crite ape Chim?"soal Rapmon.
"Crite ni dri nenek aku,die critekan crite ni mase aku kecik.Aku ingt lagi smpai skrang."ujar Jimin bersungguh sungguh.Mereka mengangguk faham.Jimin bangun dan membuka langsir supaya nmpak jelas bulan dan bintang di luar tingkap cermin."Weyy..apesal kau buka langsir tu Chim?"soal V."Sebab crite ni kene gene(Woo ayt author😂😂😂)dgn bulan nge bintang."ujar Jimin lantas duduk semule dengan BTS.

        "Okay..kami faham."ujar BTS.Jimin menceritakan kisah itu kepada BTS,V ternganga kerana terkejut crite Jimin memang power bginye.(Power la sgtttt😂)

        "Tu la critenye..amacam?"soal Jimin dengan bangganya."Wait..kau ckp kejadian tu tahun 2017?"soal Jin.Jimin mngangguk.Semua terkjut besar dan berpandangan sesama sendiri."Tahun ni ke?!!!!"soal mereka kuat.Jimin menutup telinganya kerana bising."Ye..tahun ni sebab tu aku cadang nk crite kt korang tahun ni.Best tak?"soal Jimin ceria."Best tu memang best..Tapi,macam mane nenek kau boleh tahu psl ni dulu?"soal Suga dengan SWAGNYE.😂

         "Sebab nenek aku tukang tilik mase depan."ujar Jimin.BTS memandang Jimin buat seketika lantas memukul kepala Jimin dengan kuat."Auchh!! Sakit laa..apesak pukul aku!"marah Jimin sambil menggosok kepalanya yang merah memerang(?).
"Kau ni pun! Jangan la percaya ckp tukang tilik lagi2 kalu nenek kau tu,semuenye karut je.."ujar Jhope geram."Mana ada! Nenek aku ckp ia akan terjadi..Aku percayakan nenek aku!"ujar Jimin pula.V menggeleng kepalanya."Care kau ckp ni,nmpak mcm putera tu same umur dgn kite kan?"soal V.Mereka mengangguk."Dan...care kau ckp ni,mcm kau suke dgn putera tak wujud tu."ujar Rapmon."Dia wujud la,ape salahnye kalu aku sukekan die."ujar Jimin.Mereka menggeleng dengan kekerasan kepala Jimin."Ske hati kau la..jom.kite balik ke dorm,dah lewat malam ni."ujar Jin.Jimin tutup langsir dan Jin pula mengunci bilik studio lepas Jimin keluar.(Dah tentulah die kunci pintu lps jimin keluar,takkan la die nk kunci Jimin kot,apelah Author ni.😝)

      Dalam setiap kisah dongeng,memang banyak yang tidak benar,tetapi bukan semuenya.Tanpa mereka sedar,kejadian yang nenek Jimin crite dahulu dan Jimin crite sekarang memang menjadi kenyataan.

Supssss!!!

         Putera itu mengaduh sakit apabila punggungnya terkena batu."Auch..sakitnye.Tak sangka tinggi jugak aku terjun."ujar Putera Bulan tu sambil memandang biliknya dari bawah.Putera itu merangkat perlahan lahan takut diketahui oleh pengawal2 mereka.Putera itu keluar dari Moon's Castle.Baru selangkah putera itu berjalan ke hutan,dia mendengar riuh rendah(?) dalam istananya.
"Oh My God..."ujar Tuan Putera Bulan lantas berlari pergi ke hutan."Tuan putera!!"panggil pegawal2 istana.

My Love From The Moon// pjm x jjk //✔Where stories live. Discover now