Jako děti se učíme základům: on je kluk, protože má mužské genitálie, takže se mu pravděpodobně líbí holky; ona je holka, protože má ženské genitálie, takže se jí pravděpodobně líbí kluci.Často můžeme vidět lásku a sex na té samé lodi: páry spolu spí, protože se navzájem milují nebo protože jsou navzájem přitahováni. Ve skutečnosti, existují druhy vrstev, když jde o tyto otázky pohlavní identity, sexuální identity a romantické orientace. Budu se je snažit vysvětlit co nejvíce podrobněji - aniž by to vypadalo jako lekce biologie.
Na druhou stranu, najdete brilantní vysvětlení ohledně rozdílů mezi bytím gay a bytím bisexuál s sexuální preferencí vůči stejnému pohlaví a to je dobré sledovat.
Co je to pohlaví?
Pohlaví je, nejjednodušeji, rozděleno na ženy, muže a intersex osoby. Tradičně řečeno - muži a ženy jsou definování svojí anatomií a slovo pohlaví bylo použito k popsání něčí biologické klasifikace. Nicméně, od roku 2011, se stalo daleko více používanějším slovem slovo „sex" (pohlaví) k popsání biologických elementů a pohlaví se stalo popisovačem pro něčí vlastní reprezentaci, to je jak vidí sami sebe. A pohlaví člověka může být „žena", ačkoliv se sám identifikuje jako muž: tato situace je známá jako transgender.
V LGBT komunitě je někdo, kdo se ztotožňuje s pohlavím s jakým se narodil, nazýván jako cissexuál - nicméně, tento výraz se málokdy používá mimo LGBT komunitu.Termín pohlavní identita přišel jako výsledek některých lidí ztotožňujíc sami sebe jako něco jiného než čím se mohou jevit: pro příklad, z biologického hlediska intersex lidé nepříliš úhledně zapadají do kategorií muž/žena, tedy pohlavní identity přehlíží biologické/fyzické pohlaví. To zahrnuje měnící se definice lidí co mužství a ženství týče.
Napříč různými kulturami a zeměmi, tradiční role dle pohlaví a očekávání jsou nesmírně rozmanitá a cílem pohlaví je zahrnout všechny tyto odlišné definice a identity. Osoba, identifikujíc se jako žena může být biologicky muž, žena nebo intersex a naopak.
Co je to sexualita?
Slovo sexualita má řadu různých významů. Technickou odpovědí je kapacita pro sexuální/erotické pocity a odezvy. Sexualita je odlišná od podmnožiny sexuální orientace, které ještě rozvedu. Sexualita je zastřešující pojem, který se také zabývá sexem odkazovaným z biologie a psychiky.
Mnoho lidí vidí termín sexuality jako odkazující na přitažlivost člověka; ať už jsou homo/hetero/pan/asexuál/bisexuál atd., když ve skutečnosti je tohle známé jaké sexuální orientace. Sexualita je stav sexuálního bytí bez ohledu na to, zda je osoba sexuálně aktivní.
Sexuální orientace je lidská sexuální identita, která definuje, ke komu mohou lidé být přitahováni. Podle Americké psychologické associace, sexuální orientace „také odkazuje k smyslu identity člověka na základě těchto atrakcí, příbuzné chování a členství v komunitě ostatních, kteří sdílejí tyto atrakce."
Pod tímto zastřešením přichází další termín - sexuální preference. Ta se zabývá pohlavím, které daná osoba upřednostňuje. Pro příklad, bisexuální žena může být přitahována oběma - muži i ženami, ale její sexuální preference je žena. To ale neznamená, že je lesba - i když se preference a orientace překrývají, zůstávají rozdílnými věcmi.
Co je romantická orientace?
Také známá jako láskyplná orientace, romantická orientace je podobná sexuální preferenci. Stanovuje to, do kterého pohlaví osoby by se s největší pravděpodobností zamilovala a/nebo začala vztah. Romantická orientace může existovat nezávisle na sexualitě a je vázaná k asexualitě ve smyslu, že zatímco asexuálové mohou postrádat sexuální aktiviku - nemá to vliv na jejich schopnost cítit náklonnost a romantiku vůči jiným lidem, bez ohledu na pohlaví. Pro mnohé je romantická orientace větším indikátorem náklonnosti a citů než sexuální orientace.
V rámci romantické orientace je řada velmi specifických definicí jako:
Aromantik - Nedostatek romantické přitažlivosti vůči nikomu
Biromantik - Romantická přitažlivost k mužům i ženám
Heteroromantik - Romantická přitažlivost k lidem opačného pohlaví
Homoromantik - Romantická přitažlivost k lidem stejného pohlaví
Panromantik - Romantická přitažlivost k osobám jakéhokoliv pohlaví
Androromantik - Romantická přitažlivost k mužům
Gynoromantik - Romantická přitažlivost k ženám
Demiromantik - Romantická přitažlivost k někomu teprve poté, co se vytvoří emocionální spojení
Polyromantik - Romantická přitažlivost k mnohým, ale ne všem pohlavím
Lithromantik - Romantická přitažlivost vůči osobě bez nutnosti mohla být opětována; Nicméně, díky tomu je všeobecně považováno za přivlastnění aspektu lesbické komunity, termín akoiromantik.
ČTEŠ
LGBT 101 (Úvod)
Non-Fiction[Dokončeno ✔] Průvodce LGBT+ a tímto účtem - obsahuje vysvětlení termínů využívaných v rámci LGBT komunity a odpovědi na některé často kladené otázky. (Přeloženo z originálního Free The LGBT)