Ontstaan van Ymphalos

18 1 0
                                    

Het ontstaan van de Vier Thuislanden is nooit echt werkelijk bevestigd kunnen worden, maar er is een man geweest die, ten tijde van de Grote Smùkwall-plunderingen in Grulûsron, alle landen van het noorden is afgereisd opzoek naar de echte waarheid. Zelf wist hij ook dat hij deze nooit echt exact zou vinden, maar dit is wat hij kon concluderen uit de informatie die hij verzameld had (uiteraard heeft deze man hier ook zijn eigen draai aan gegeven):

<<De Almachtige Opperwezens die wij vandaag kennen als onze alles overtreffende, o zo machtige Goden en Godinnen, hebben niet alleen met eigen hand onze landen bewerkt, maar ook hun prachtige flora en fauna in het leven geroepen. Ik spreek namelijk tot Hürnsten, de god van de ruwe vormen; Kadra, de god van de chaos en perfectie, en tenslotte Saiwa, godin van de golven en de winden. Deze drie oppermachtige wezens, geboren als drieling, hebben besloten om middenin de Velden van Scheppers een geheel nieuwe wereld te creëren om hun macht te bewijzen aan hun grootse voorouders.

Eerst wierp Hürnsten een ronde schijf in hun midden. Deze schijf was hard, onbuigzaam maar toch bewerkbaar en hij noemde het steen. Hij trok bergen, duwde dalen en beitelde grotten. Daarna huilde Saiwa het zoute water over de bewerkte stenen schijf totdat deze er geheel in wegzakte. Uiteindelijk deed Kadra vanuit het steen, dat op sommige plekken veranderde in een zacht modder, groene, kronkelende waterplanten groeien. Hij maakte met zelf gecreëerde modder vormen van vissen en andere waterwezens, die hij later over en in het water uitstrooide.

Tevreden over het unieke resultaat, toonden zij drieën gedwee als jongste nieuwkomers hun creatie aan hun trotse voorvaderen. Helaas: Adikaion, hun vader, meester van onrechtvaardigheid en eerlijkheid, schaamde zich diep bij het zien van zo'n onderprestatie en at het prachtige geheel op. Hij eiste een tweede poging voor zijn drie nakomelingen, maar ze zouden elkaar nooit meer weerzien wanneer hun volgende schepping opnieuw niet aan de eisen voldeed.

Zonder weet waar zij opnieuw moesten beginnen, volgde het drietal hetzelfde ontwikkelingsproces als het vorige, maar voordat Kadra aan de slag kon gaan, wilde Hürnsten dat zijn prachtige vormen ook zichtbaar waren boven de zeespiegel en dus schepte hij een groot deel van het water naar de hemel waardoor deze een blauwe kleur kreeg. Vier grote bergen, als gigantische tanden uit het water, bleven voortaan droog. Door Hürnstens grootse maar impulsieve daad,  verzeilde hij in een conflict met Saiwa. Uiteindelijk kwamen ze tot een akkoord: de Godin van de golven mocht wanneer het haar wil uitkwam het water weer naar beneden laten vallen, als de bergen maar boven de zeespiegel zouden blijven.

Nu was het eindelijk aan Kadra om het verstarde beeld leven in te blazen. Hij creëerde opnieuw dezelfde waterplanten en waterwezens met de klei en alsof zijn inspiratie geen grenzen kende durfde hij zelfs planten en dieren op het droge te zetten, want nu kon Saiwa de schepsels water geven vanuit de lucht wanneer zij het nodig hadden. Terwijl Hürnsten hun vader een persoonlijke uitnodiging bezorgde, merkte hij niet dat Kadra zijn vier grote bergen afsneed tot net boven de natte tranen van Saiwa, zodat zijn planten en dieren op het droge ook ruimte hadden om te bestaan. De sluwe Godheid wist dat zijn broer in se hier niet zo tevreden mee zou zijn, dus creëerde hij met al zijn resterende krachten de Livraë; een ras van kleine maar buitengewoon briljante miniaturen van de Goden zelf. Zij zouden met heel hun wezen de Vier Thuislanden beschermen onder Hürnstens eeuwig resterende bevel.

~Riflor Wolfpels, De Drieling, fragment uit Noord-Zaun

Dit is rasechte legende die later in Het Vierde Tijdperk door iedere geschoolde geleerde uit de noordelijke landen gekend zou worden als het eigenlijke begin van het vademecum Noord-Zaun. Nu ken jij hem ook.

Je hebt het einde van de gepubliceerde delen bereikt.

⏰ Laatst bijgewerkt: Sep 24, 2019 ⏰

Voeg dit verhaal toe aan je bibliotheek om op de hoogte gebracht te worden van nieuwe delen!

De Traditionele Legenden van YmphalosWaar verhalen tot leven komen. Ontdek het nu