هاى 👋
استمتعوا بالقصه
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
ف بدايه القصه ارجو منكم عدم النظر ف المرايه بعد الساعه 12 لانه امر خطير جدااا .
قصتي تحمل ثلاثه اشخاص اصدقاء الدم بالدم .. عماد وعلي ومحمد حاكي القصه عمااد .
بدأت قصتنا المخيفه عندما ذهبنا نحن الثلاثه لمنطقه تعرف بمنطقه البيع والشراء الاشياء الثمينه والقديمه قال محمد انا اريد هذا الكرسي الجميل يبدوا انه مناسب لجدتي ذهبنا واشتريناه ثم قال علي انا سوف اشتري هذا الدولاب لي امي ذهبنا ايضا واشتريناه ثم اتي دوري فالحظت بوجود مرايه لا تبدوا انها ملك لاحد ذهبنا نحو المرايه ثم ظهر رجل وقال هل ترودون هذه المرايه قلت له نعم قال لي خذها بربع ثمنها قلت كام ثمنها قال 50جنيه ضحكنا ثم قال محمد انتي اكيد بتهزر قال لا ولكن بشرطا واحدا لن تسطتيع ان تأخذها الا وان كتبت اسمك عليها قلت له وايه المشكله بضحك وسخريه كتبت اسمي #عماد ..
واخذنا المرايه ثم فرح الرجل فرحا شديدا ليس بالفلوس ولكن شعوره بالسعاده كان كبيره لدرجه انه رما الفلوس وبدأ بالضحك وانتهي بالبكاء وبقول الحمد لله تخلصت منها ..
قال لي علي يله بينا شكله رجل مجنون . ذهبنا الي بيت علي ووضعنا الدولاب ف شقته وكذالك محمد ثم ذهبنا الي شقتي ووضعنا المرايه ف الاوضه بتاعتي .. ثم ذهب محمد وعلي وقال سوف نأتي لك غدا وصلتهم عن باب الشقه وقفلت الباب وراهم .دخلت الحمام اغسل نفسي من التراب اللي كان ع هدومي . ثم اتجهت الي المطبخ وفتحت التلاجه وجبت اكل وفتحت التلفيزيون ..
ولكني نسيت التلفون ف الاوضه دخلت عشان اجيبه لقيت المرايه بدل ما كانت يمين الاوضه بقت شمال الاوضه .
مسكت راسي وضحكت كنت بقول لنفسي انا كنت حططها يمين ازاي جات شمال ضحكت ضحكه خفيفه وقفلت باب الاوضه وطلعت اقعد ف الصاله اسمع التلفيزيون بعد ما خلصت لقيت ف حد بيتكلم ف الاوضه بتاعتي ببص من خرم الباب لقيت المرايه ورا الباب ..
وقعت ع طهري اتفزعت من المنظر فتحت الباب براحه عشان ماتتكسرشي ونقلتها ف الصاله وبصراحه مسكت حبل خفيف ولفيته عليها ودخلت انام .
وكان الساعه 11 بالليل وانا سامع صوت خفيف ف الصاله قومت من ع السرير وفتحت الباب براحه وبصيت ف الصاله لقيت المرايه مش موجوده ..اترعب قلبي وف الوقت دا رن التلفون اترعبت اكتر واتخطيت من رنه التلفون دخلت الاوضه لقيت المرايه بس المرادي مرايه سووده اوي من خوفي مارجعتش بطهري دا انا رحت ناحيتها وحسست عليها فجأه لقيت اللي مسك ايدي ..
وبس اغمي عليه صحيت ع صوت محمد وعلي وبعد مافوقت حكيت اللي حصل اللي ضحك واللي قال هشرب قهوه تشرب معايا لقيتهم واخدين الموضوع هزار ..
قرارت اني لازم اقنعهم انهم يباتوا معايا وفعلا باتوا وبعد ماقعدنا وهزرنا الساعه جيت 11 علي دخل الحمام لقيت محمد بيقولي عماد قلت نعم قالي علي اتأخر اوي .
اترعبت وجريت ع الحمام وفضلت اخبط وعلي مش بيرد كسرت الباب مالقتش علي ....
محمد بيقولي والله دخل الحمام قدامي ومطلعش منه ومع الكلمه دي النور قطع وفجأه تلفون علي بيرن من اوضه عماد دخلت فضلت ادور ع التلفون انا ومحمد مالهوش اثر بس التلفون لسه بيرن لقيت محمد ماسك ايدي جامد وبيقولي بص وراك ف المرايه بصيت بكشاف التلفون لان كان النور لسه قاطع لقيت علي واقف وطهره للمرايه وف ايد سوووده لفه ع جسمه..
محمد اغمي عليه وانا اتثبت مكاني مشيت براحه بشد علي لقيت اللي واقف ورايا لقيت مرايه وبيطلع منها واحده شعرها طويل اوي عيونها بيضه ..حاولت اهرب منها وفضلت افوق ف محمد برجلي محمد فاق ومسك كرسي وكسر المرايه وطلعنا بره ف الصاله ماسكين ف بعض ف الوقت دا لقيت جرس الباب بيرن ..
فتحت لقيت الرجل اللي باع المرايه ميت ع الارض وقعت ع طهري وبدات ازحف لحد ماخبط بطهري ف المرايه ببص براسي لفوق لقيت اللي بتبصلي وبتضحك ههههههه .
بتحاول تشدني جوه المرايه بعد مافلت نفسي ورجعت لورا سمعت صوت محمد ف المطبخ بيقولي الحق ي عماااد علي
روحت بسرعه عند محمد لقيت علي بيتسحب جوه المرايه دخلت بسرعه امسك رجله
طلعتلي واحده قالتلي علي بقا بتاعنا بقا من العالم التاني وانا هرجعلك تاني فضلت اكسر ف المرايه ..لحد اما اغمي عليه صحيت لقيت كل حاجه طبيعيه ومفيش حاجه بس مش لاقي ولا على ولا محمد.
اتصلت عليهم محدش بيرد اتصلت بالشرطه وحكتلهم مفيش حد صدقني روحت وبحثت علي النت بخصوص الجن وعلاقته بالمرايه لقيت كلام خطير..
من الكلام دا انك مينفعش تكتب اسمك ع المرايه او تقف قدامها كتير او تسمع اغاني وهي قدامك او تنام وانت مش مغطيها بحاجه..وسط الكلام دا لقيت الجرس بيرن ولقيت علي ومحمد دخلوا وبيهزرو اول سؤال لمحمد بيقولي امال انت كنت فين اليومين اللي فاتوا تلفونك كان مقفول قولتله نعم انت هتهزر ي عم انتا مش انت كنت معايا امبارح بصلي علي وقالي امبارح..
ايه ي عماد احنا بقالنا يومين منعرفش عنك حاجه
اتصدمت 😨😨😨😨😨😨😨
وف لحظه لقيت محمد وعلي بيضحكوا بس وششهم بتتغير الوان غريبه وفجأه ملابسهم اتغيرت وفجأه لقيت المرايه ورايااا بتشدني لجوه مقدرتش احمي نفسي من المرايه .
لاني ارتكبت غلطه اني كتبت اسمي عليها وكنت ببص فيها كتيرر
انا دلوقتي محبوس بين العالم الخارجي والعالم الداخلي ..
اما بالنسبه للرجل صاحب المرايه دا كان مجرد وصله بين الجن والمرايه عشان اي حد يشتريها وكان من حظي انا اللي اشتريهاونصيحتي في نهاية القصة #لاتنظر_فى_المرايه_طويل
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
اتمنى تكون عجبتكم
باى باى 👋