الحادث

5 1 0
                                    

هااااااي
اذيكم عاملين ايه ؟
انا بحبكم اوي اوي 😘😘
استمتعوا بالقرايه....
******************************************************************************************

الام: احمد انت وراك درس النهاردة

احمد: ايوة يا امي.

الام: الساعة كام؟

احمد : الساعة 11 الضهر.

الام: واختك مين حيقعد معاها؟

احمد :انا هستناكي الساعة احداشر الا ربع وهمشي ف حاولي متتاخريش.

الام : حاضر يا حبيبي.

احمد : سلام.

الام :سلام.

ظلت تمضي الساعات ساعة تلو الاخري حتي جائت الساعة العاشرة والنصف.

الام:الو..اذيك ايه عامل

السواق : الحمد لله يا استاذه.

الام : ممكن تاجي تاخدني من عند المدرسة انا مستنياك.

السواق: اه طبعا خمسة واكون عندك مع الف سلامة

جاء السواق بعد ان كانت نعمة تنتظره وركبت وحل الصمت التاكسي حتي وصلوا الي السكة الحديدية فهي مغلقة بسبب القطار القريب ..وتنظر نعمة بساعتها فتجدها الحاديه عشر الا ثلث..فتقطع الصمت قائلة: شكرا يا حج بس لازم انزل انا مستعجلة معلش.
السواق : استني انا هاوصلك لغاية البيت .

نعمة : انا اسفة بس لازم امشي السلام عليكم.

نزلت نعمة من التاكسي ولو كانت تعلم الذي سيحدث لكانت ظلت بالتاكسي فا لسوء الحظ عندما كانت نعمة تعبر السكة الحديدية جاء القطار ليصطدم نعمة وتقع علي الارض مع تناثر كل ما كان معها من حقيبة والحجاب والثياب ...
******************************
في المنزل الساعة العاشرة والنصف احمد يحضر الطعام .وحبيبة اخته الصغيرة نائمة كالملاك.وهو يحضر البيض المقلي في طاجن من الفخار.وعندما وضع البيض في الطاجن وجد من يدق الباب . فتح احمد الباب ليتفاجئ برجل يحمل حقيبة والدته وثيابها ويسأله الرجل قائلا: الحاجات ديه تخص والدتك؟
وينظر احمد الي الرجل بصدمة من قوله ويجب بنعم ويخبره الرجل بامر الحادث ودمعت اعين احمد فلم ينتظر حتي خرج من البيت واغلق الرجل الباب علي اخته حبيبة والبيض الذي علي النيران يحترق ويجري احمد حافي الارجل وتراه جارتهم والتي تخاصمهم من فترة يجري وخلفه رجل .
نزلت جارتهم علي السلم وهي تدق باب الجيران الذين يعيشون في الشقة المقابلة لشقتهم وتفتح لها الجارة الاخري فتقول : آمال فيه ايه....
آمال: انت مش شامة ولا ايه في ريحة حاجة بتتحرق وانا لسه شايفة احمد بيجري وراه راجل واحمد كان بيجري حافي هوا فيه ايه؟
هالة: يا جمال تعالي بسرعة ..
جمال :فيه ايه يا ام هدير ؟
هالة : تعالي اكسر الباب ده بسرعة ايه ده ده في عيل صغير بيصرخ ديه حبيبة اكسر الباب بسرعة .
وبعد محاولات في كسر الباب كسر الباب ويجد جمال الدخان في كل مكان وحبيبة تصرخ وبيض يحترق اطفأ جمال النيران واخذ حبيبة واعطاها الي هالة وقال لها هوا مفيش حد جوا ليه وليه سايبنها لوحدها وبيض علي النار انا مش فاهم حاجة ما تنطقوا ...
قالت له آمال: انا شفت احمد ييجري حافي وواحد شايل شنطة وعباية وبيجري وراه.
اخذت كل من هالة وامال يبكوا حتي جاء لهم جمال وهو يقول: الاستاذة نعمة عملت حادثة قطر وهي دلوقتي في المستشفي ووضعها مش مستقر انا هاروح المستشفي انا كلمت حمدي وقالي انه سايب ضحي ونور في المدرسة وهما هييجوا مع الاستاذ خلف السلام عليكم.
رحل جمال ليترك هالة وامال يبكون ويصرخون وفجاأة قطع الصمت رنين هاتف هالة فتجيب والذي كان جمال .
جمال :الو ..ايوة يا ام هدير.
هالة : ايوة يا جمال طمني عليها هي كويسة.
جمال: للاسف الستاذة نعمة اتوفت البقاء لله.
عندما سمعت هالة الخبر حتي يسقط التليفون من بين يديها وتفهم امال ان للاسف الشديد لقد توفت نعمة.

******************************************************************************************
هاي
للاسف نعمة ماتت وهو ده الحدث اللي هيتغير بعده مجري الحياة استنوني البارت اللي جاي ان شاء الله
مع العديد من المفاجات.
(اسفة علي الاخطاء الاملائية)
باااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااي
😘😘😘😘😘😘😘😘😘😘😘😘😘

حادث غير مجري الحياةحيث تعيش القصص. اكتشف الآن