Pagi ini aku banyak mendiamkan diri tidak seperti selalu. Hari ini aku tidak ke sekolah kerana cuti hujung minggu. Aku berkira-kira mahu membuat study group bersama nabila petang nanti.
Talifon aku keluarkan dari poket seluar terus aku cari ikon whatsapp. Aku buka applikasi tersebut. Aku mencari nama nabila lalu aku menaip beberapa patah perkataan disitu.
#amani
Assalamualaikum. Weyh bella. Petang nie jom pergi perpustakaan 1malaysia nak tak? Aku nak buat study group. Pastu kau ajak la sape2 yang pandai math. Boleh ajar kita nanti.
Tiga minit kemudian
#bella
Waalaikumsalam. Okay cun. Petang ni kita jumpa sana.
#amani
Orite.. Jumpa sana..bye
Amani keluar dari biliknya untuk duduk diruang tamu mahu menonton drama korea. Terus sahaja dibuka siaran one hd. Khusyuk dia menonton drama sehingga tidak perasan abangnya sudah pulang. Abangnya Asyraf Aiman sekarang sedang belajar di tingkatan enam.
Asyraf yang sedari tadi melihat adiknya hanya tersenyum. Kelihatan adiknya asik tersenyum seorang diri sahaja apabila melayan drama korea. Asyraf menghapiri amani perlahan-lahan. Kakinya terjingkit-jingkit mendekati amani. Dipandang adiknya yang bungsu terus jari telunjuknya diletakkan dibibir miliknya. Memberi isyarat agar adiknya itu diam.
Fitriah imani hanya mengangguk dan berpura-pura seperti tiada apa-apa yang berlaku.
Satu, dua, tiga asyraf mengira secara berbisik cukup sekadar dirinya yang mendengar.
"Warghhhh!!! "Asyraf menyergah amani dari belakang.
"Allah huakbar!!! "Amani terus meloncat dari atas kerusi yang didudukinya. Mukanya pucat lesi. Peluh mula meleleh diwajahnya. Diurut dadanya yang sakit akibat terkejut.
Amani memandang alongnya dengan pandangan yang sangat menyeramkan. Along mula cuak. Dia tahu adiknya yang seorang ini boleh tahan juga ilmu membelasah orangnya.
Tak sempat asyraf lari menyelamatkan diri.Dirinya sudah jatuh terjelepok atas lantai. Amek kau amani melocat atas badan sasa along asyrafnya. Ditarik-tarik rambut alongnya sehingga ada yang tercabut.
"Aduhh!! Amani jangan!! Sakit!! Adoiii arhh!! "Asyraf menjerit kesakitan.
Tiba-tiba amani menangis. Tangannya berhenti menarik rambut alongnya. Asyraf mula rasa bersalah. Dipeluk adiknya lalu dipujuknya lembut.
"Amani. Along mintak maaf k. Along niat nak gurau je tadi. Tak tahu amani terkejut sampai macam ni. Along mintak maaf ye. Jangan la nangis. Adik along kan gengster. Mane boleh nangis-nangis. Malu la dah besar nangis. Dah dah diam.tak mau nangis-nangis. "
YOU ARE READING
Suka Atau Cinta
RandomPersahabatan dua orang remaja yang membawa kepada satu perasaan yang aneh. "kau suke aku eh"amani "eh memang tak la nak suka kau"adam Setiap masa dan saat asik memikirkan tentang dia. Setiap butir bicara mesti diiringi nama dia. Kenapa dengan aku...