Bab3 Pertemuan Tak Diduga II

207 11 5
                                    

Usai solat subuh, Muqri Izhar ke meja lalu membuka laptop menyemak e-mel yang beratur macam kereta api di skrin laptopnya sehingga pukul 7. Lana memanjat tangga menuju ke bilik Muqri lalu mengetuk pintu"abang jom turun makan, mama dengan papa dah tunggu kat bawah tu" Seminit.. Dua minit.. Tiada jawapan. Lana mengetuk lagi. Tok.. Tok.. Tokkk.. Diam. Lalu Lana membuka pintu dan merah mukanya menahan marah apabila melihat abangnya hanya menggerakkan jari tanda melambainya di meja kerja itu. Lana membalas jelingan tajam lalu berlalu pergi seraya berkata "u already make me stress in the morning"😒

Belum sempat Lana melangkah, Muqri menyambar tangan Lana dan menariknya menghadap Muqri. Muqri mengelus rambut adiknya dengan lembut sambil berkata" sorry my dear.. Tadi abang malas nak bangun, lagipon abang tengah check laptop abang..banyak kerja tu.. Sorry ya sayang" Lana yang mendengar ayat maut itu terus merah padam mukanya sambil berkara dalam hati "abang kenapa? Tiba-tiba je sweet semacam je.. Geli aku.. Betul ke ni Muqri Izhar yang aku kenal dulu.. Nerd.. " kata-kata Lana terpadam apabila dia mendengar abangnya ketawa berdekah-dekah. Lana berasa marah dan berkata"abang ni kenapa? Suka kenakan Lana!! " Lalu Muqri membalas"mana ada.. Abang just nak tergelak tengok Lana blushing.. Tu baru sweet dengan abang.. Kalau sweet dengan bf, mesti blushing lagi teruk kan? "

Puan Maznah yang mendengar kekecohan di atas terus menuju ke bilik Muqri seraya berkata" Muqri Izhar! Dhia Alana! Apa bising-bising ni? Malu lah orang dengar. Tu lah korang, bila dah berjumpa, bergaduh je kerjanya.. Peningla mama macam ni.. Please be matured ..both of you dah besar kan.. Jangan buat perangai budak-budak okay?
Lalu Lana membalas " tah abang ni! Keje nak usik Lana je.. Huh!" Lana berlalu ke berlalu ke bawah.

Di meja makan, Muqri menarik kerusi lalu duduk di sebelah adiknya yang comel itu. Lana terus menarik muncung itik apabila melihat abangnya. Encik Izham yang sedari tadi berdiam lalu menegur Lana dengan lembut "Lana, what's wrong with you? Tak baik buat muka macam tu depan rezeki ni". Belum sempat Lana menjawab, Muqri terlebih dahulu mencantasnya dan berkata sambil mendekatkan pipinya ke mulut Lana yang muncung itu " it's nothing pa.. Actually Lana just nak kiss Muq je.. Kan Lana kan? " kata Muqri dengan senyuman yang nakal. Lana terus mengelap bibirnya yang tercium pipi Muqri itu seraya berkata" eee apa abang ni!! Sweet-sweet pulak.. " lalu encik Izham memerli Muqri " ala Lana, abang Muq tu bukannya apa.. Dia kalau sweet-sweet macam tu.. Maknanya tak sabar dah nak kawin" kata encik Izham sambil ketawa. Lana membalas " haa.. Bagusla tu, abang kawin cepat-cepat sikit.. Nanti abang pegi la sweet-sweet degan isteri abang.." Puan Maznah yang hanya tersenyum melihat telatah anak-anaknya berkata " betul tu Muq, kawin la cepat sikit, cepat la mama dengan papa dapat cucu".

Muqri hanya tersenyum.. Sedang mereka makan, Lana bersuara " Maa.. Paa.. Esk Lana nak call cikgu datang rumah boleh? Lana nak suruh dia ajar Lana.. Lagipon exam dah nak dekat". Mamanya bersetuju dan bertanya cikgu mana yang Lana mahu jemput ke rumah dan Lana membalas " mestilah cikgu Mya Alana!! My favourite teacher!! Boleh kan ma? Serentak itu Muqri hampir tersembur air sirap yang diminumnya lalu tersedak. " Muqri!! Kamu ni kenapa? Tiba-tiba tersedak? Kata Encik Izham. Muqri cuba berselindung dan berkata sambil melihat ke arah jam tangan yang dipakai olehnya " eh takde apalah paa.. Muq lupa yang Muq ada janji dengan kawan nak pegi Tasik Titiwangsa.. Muq dah lambat ni". Muqri terus menghabiskan makanan di dalam pinggan dan berlalu ke atas menuju ke biliknya.

Ketika Muqri berjoging seorang diri, dia merebahkan badannya dan bersandar pada pokok yang rendang. Tiba-tiba Muqri terdengar suara ketawa yang amat dikenalinya. Di melihat 3 orang gadis berada di pondok berhampiran sedang membelakanginya dan berborak-borak. Mereka ialah Balqish, Leya dan sudah semestinya first love Muqri. Hampir tergolek keluar biji mata Muqri melihat buah hatinya itu.

Muqri tersenyum mendapat idea lalu berjoging di hadapan gadis-gadis itu sambil tersenyum ke arah mereka. Mereka membalas senyuman Muqri. Setelah Muqri berasa dia berlari jauh dari mereka, dia kembali ke pondok tersebut dan menyorok di belakang semak untuk mendengar perbualan mereka sama ada mereka kenal Muqri ataupon tidak.

Muqri mendengar Balqish berkata "wah!! Handsome nya mamat tadi" lalu disambung oleh Leya" kan..... Kening dia lawa doo!! Tebal macam kening Red dalam cerita Angry Birds The Movie.. Kalau dia angkat kening dia tu, mesti merechikk punya lah". Mya yang hanya tersenyum terus berkata " Balqish!! Leya!! Gatal eh korang ni!! Babap kang baru tau.. Tah-tah tu suami orang ke.. Haa.. "

"Mya! Kau tak rasa ke laki tu handsome hah? "

"Jujur la, kay dia memang handsome, badan sado nampak macho and senyuman dia tu macam sweet je aku tengok". Kata Lana.

"Haaa... Tengok tu Leya!! Mya pulak yang puji mamat tu melambung-lambung", kata Balqish.

Di sebalik semak, Muqri hanya tersenyum kerana mereka tidak mengenalinya. Hatinya berdebar bila setiap kali dia memandang wajah Mya Alana.

Lelaki nerd itu AKU PUNYAWhere stories live. Discover now