Mak,makanan makan malam dah siap,jom makan. Lia masak lauk patin masak tempoyak,Tempe masak pedas,Ikan sweet sour,ayam madu pon Ade.Lia Ade buat jus mangga dengan jus nenas.
Eee,tak kuase aku nak makan masakkan kau,aku dengan In nak makan Kat restoran berstandard sikit.
Mak,makan lah sikit kalau ye pon,penat tau Lia masak.Sebenci mane pon mak kat Lia mak tetap mak Lia.
Puihh!mak konon,aku ni just mak tiri kau je so sedarlah diri tu sikit faham,perempuan keji.
Mak,janganlah cakap macam tu,Lia ni anak mak walaupon cume anak tiri.
Tok,Tok,Tok.
Hah!ape lagi pergilah bukak!tercegat Kat sini lagi kenapa?
Eh!abah dah balik,jom makan sama-sama.
Takpelah abah nak cakap sesuatu dengan korang semua.
Cakap?cakap pasal ape?
Pergi panggil semua orang..perlahan suare Datuk Al-Ghazali.
Baik abah.Kenapa tingkah laku abah semangkin pelik semenjak dua menjak ni ye.Bisik hati Lia.
Ma,abah dah balik,dia mintak kita semua turun bawah sekejap.Katenye ade sesuatu Yang nak dicakapkan.
Ish,japlah.
Okay.
Eh,Yang In ni kenape ikut sekali?dia bukan ahli keluarge kita dia just your anak sedare her.
Eh,abang ni at least Ada kena mengena dengan kita pade pompuan terkutuk ni.
Eh,jage sikit mulut awak yer Lia ni anak kandung saye,awak tu mak tiri dia.
Whatever.
Go,go right now!back to your own home right now!I said right now!!!!
Arh!!!aaa ha
Yang you ni kenape hah hati ni macam kene sampuk hantu tiba tiba perangai jadi macam orang JK je.
Ye,memang I JK,I JK sebab perangai you!!!.
So,what thing that you said important tu?
I dah fikir dua tiga kali pasal siape Yang lawak mewarisi Harte I.
So,siapa??
Lia.
What!pompuan ni Yang you Kate layak dah lah selekeh nak kate comel ,tak berape sangat.You gile ke!!You ingat pompuan ni baik sangat ke jujur sangat ke?same je macam perangai mak dia!
Pish!
Kau boleh hine aku tapi kau jangan sesekali hine bini dengan anak aku.Arh!Ceraikan I !ceraikan I!
Ouch!
Ayah ,ayah kenape?ayah sakit jantung lagi ye?sabar ye ayah
Sikit je Lia,Lia jage company elok-elok.Jage diri elok-elok bile papa dah takde nanti ye.
Ayah mengucap yah,mengucap jangan cakap macam ni Lia tak mampu hidup sorang.Ayah,Ayah,Ayahhhhhh,jangan tinggalkan Lia yah Lia satang ayah ayah bangun jangan tinggalkan Lia yah.
Abang,abang.kenape abang kejam sangat abang bagi semua Harte abang kat pompuan ni pastu abang tinggalkan Ton.
-----------------------------------------------------------
Ni,semua sebab kau pompuan!Mak,jangan cakap macam tu.
Kau keluar Dari umah aku,kau keluar!!!
Baiklah kalau tu Yang mak mintak,Lia ikut asalkan mak happy.
Keluar!keluar!!
Hei!pompuan tak dengar ke ape Yang maklong kesayangan aku ni cakap ke nak aku heret kau keluar?kalau tak nak keluar lah!!Ish pompuan bodo.
Lia menangis teresak-esak,Dan terus pergi dari rumah itu dengan hampa.
-----------------------------------------------------------Lia lari dengar laju.Namun tiba tiba....
Ahhhhhhhhh!
Dushhhhhhhh!
ninoninonino(bunyi Ambulans)
Hello,ni ahli keluarge Encik Dahlia Amalina ke?
Ye,saye nenek dia Ade ape?
Encik Dahlia Amalina telah terlibat dalam kemalangan jalan Raye,dia dihantar ke hospital besar Kuantan.
Ya Allah.cucu aku
-----------------------------------------------------------
Eh!Zaiton kau memang tak pandai nak jage anak kan!Ape ni mak bising -bising ni?
Eh,anak kau tengah terlantang Kat hospital Kuantan tu kau boleh tak tau!mak Jeni's ape kau ni hah!
Ape,saye dah cakap dah Kat dia terime je hakikat Yang ayah dia dah takde,tapi tak dia tetap larikan diri.
Dah cepat bawak aku pergi cucu aku sebelum aku baik hantu Kat kau ni.
Baik mak,tapi saye tak boleh ikut saye Ade anak jugak bukan dia sorang je tau,takpe mak pergi ngan pak Mat key .
Ah yelah,cepat sikit risau aku Kat cucu aku tu.
Pak Mat!oh Pak Mat
Ye,Puan nak ape?
Bawak mak aku ni ke hospital besar Kuantan!
Hospital besar Kuantan!!jauh nye Puan!
Hello ,tak jauh mane pon setakat KL ke Kuantan ape lah sangat.
Siape Yang masuk hospital nye Puan.
Dahlia.
Dahlia!Ya Allah,baiklah Puan.
-----------------------------------------------------------kenape ngan nenek tu maklong tiba -tibe je satang nak tengok Lia lah tu.
Taklah,.
Habistu?
Lia,masuk hospital.
Ohhhh,maklong In dah kena balik Jepun dah ni cuti semesta dah nak habis
Lah,kenape cepat sangat,bila?
Petang ni.
Ohhhh,pegang ni.emmm takpelah kalau macam tu .
-----------------------_------------------------------
Lia,sedar nak jangan tinggalkan nek.
Puan,Puan ni nenek dia ke?
Ye saye Ade ape?
Encik Lia disahkan koma harap Puan tabah peluang untuk dia hidup pon sipi-sipi je Puan.
Ya Allah cucu aku.
5 bulan kemudiannya.......
Lia,Lia dah sedar?
Nek,nek,Lia ha..ha..us..
Jap,nenek tuangkan air ye nak.
Nenek panggilkan doktor ye,doktor!oh doktor!doktorrr!
Ye,Ade ape.Alhamdullilah.
Syukur ya Allah cucu aku selamat.
Bila dia boleh discharge doktor?
Memandangkan keadaan dia okay jadi hati ni pun dah boleh bust keluar ni.
Terima kasih doktor.
Same-same.
YOU ARE READING
I LOVE YOU
RomanceSeperti seorang Cinderella,Lia dibuli oleh sepupu tirinye Dan mak tirinye namun abang angkatnye begitu prihatin padenye sampai hendak kahwin dengan adik angkatnye namun...