wasiat

316 7 0
                                    

hari ini hari yang amat mendebarkan  bagi Ristina. kerana hari ini wasiat ayahanda akan dibaca.wei..nervous...

sekarang  jam menunjukkan angka 10.tak lama lagi datanglah David and tak lupa sibling ayahandanya with anak kecil mereka.
........
10 pagi....

satu demi satu kereta mewah masuk ke perkarangan Ramon's villa.Ristina yang baru keluar dari bilik tingkat 3 menyuruh dulu grey menyambut tetamu yang agak tidak diundang itu.

Ristina sebenarnya tidak rapat sangat dengan sibling ayahandanya.awkward...dengan maklang dulu rapatlah.tapi tu 8 tahun dulu.hihi...

David pun dah datang.peguam peribadi yang handle wasiat ni semua.jugak kawan rapat ayahanda nya jugak dulu.

"semua dah ada?"tanya David.
…………………
Ristina POV

aku bermula dari maklang iaitu adik bawah ayahanda.erk...?dia senyum dengan akulah.okeylah..mengenangkan aku penah rapat dengan dia,so aku balas baliklah senyuman ikhlas tu

sekarang beralih pulak kat mak usu ku.wei..seriusnya muka tu.nak senyum pun sudah ke?kang ada mulut yang koyak aku kerjakan nanti.mak usu aku ni memang tak sukakan aku dari dulu.tak tahu kenapa.maybe dia pernah  strok kot,otak pun terus mereng tu yang jadi macam tu.

and sebelah mak usu adalah anak kecik maklang yang dok seronok main dia punya handphone.dia pandang muka aku dengan muka jengkelnya.what the?

sekarang cousine aku anak mak usu pulak.sama.main handphone juak.tapi ni special sikit..tengok handphone sambil sengih2.oh sama dengan maknya jugak..otak mereng..
anak maklah katakan..

"okey saya akan mulakan.sebelum itu akan diberitahu..dalam wasiat ni mengatakan setiap bahagian yang dah diberi tidak akan ada rungutan,bantahan,bangkangan."awal David memberitahu.macam sinetronlah,setiap pembacaan wasiat dibaca mesti ada pembangkang,kes tak puas hati.tak mustahil sekarang akan ada yang tak puas hatinya.

"okey..saya akan mulakan dari puan sarah.adik bawah ayahanda.setiap syarikat yang ada di malaysia,that mean ada 8  cawanganlah.puan akan dapat 25% dari saham setiap syarikat.banglo di cherating yang ayahanda janji dengan puan dulu."

aku tengok mata maklang merah.kenapa dengan banglo tu ek?ada memori istimewa ke?

"dan untuk puan kiara..."

"DATIN.datin kiara."nampak dia me ekankan D.A.T.I.N nya tu.uwekk..menyampah..maklang tu tittle puan sri tak pun suruh panggil nya dengan pangkat tu.

"maaf datin kiara..datin jugak akan dapat saham 25% setiap syarikat sama seperti puan sarah.dan resort De'ramons di pahang akan diambil alih oleh datin."

aku lihat mak usu dengan muka menyampah.uwekk..muntah ijo..

"dan sekarang beralih ke mohd firdaus shah..anak buah ayahanda..
"30% setiap saham di setiap syarikat.akan mengambil alih syarikat utama zbh di kl menggantikan cik ristina sebagai ceo.sebuah banglo di sarawak..kluang..seremban.."

okey!sekarang aku rasa nak membantah.what the hell dia yang ganti aku punya tempat?ni yang suruh darah aku mendidih ni..aku lihat si firdaus dah buat senyum kemenangannya dengan aku.saber ristine....sabar....

"tak ada bantahan remember?"sampuk david yang perasan muka aku yang dah merah padam.

"untuk camelia...sebuah butik milik zbh sendiri di malaysia yang mempunyai 4 cawangan di kl satu,seremban 2 dan di sarawak 1.saham syarikat pulak sebanyak 20%"

wait??kalau mak lang dan mak usu dapat saham 25% setiap syarikat.30% untuk mamat sindrom tu and 20% untuk minah sindrom tu..
mana bahagian untuk aku!!??

isteriku pailang di hati.....Where stories live. Discover now