104paylaşım
Düşünün! Bir insanı akıllı ya da zeki olarak tanımlamak için gerekli olan özellikler nelerdir? Hafızasının ne kadar güçlü olduğu mu? Hangi okulda yüksek lisans yaptığı mı? Ne bölümden mezun olduğu mu? IQ seviyesi mi? Belki de kritik bir anda ne kadar doğru kararlar verdiği veya kötü bir durumun içinden nasıl çıkılması gerektiğini bilmesidir, bir kişiyi akıllı olarak tanımlamamızı sağlayan! Ne diyorsunuz, etrafınızda akıllı olarak gösterebileceğiniz kişiler nasıl özelliklere sahip mesela? Hepsi de iyi okullardan mı mezun olmuş? İyi işlerde mi çalışıyor? Nedir, bunun kıstası?
Eğer kişiye akıllı ya da zeki diyebilmek için iyi bir eğitim almış olması gerek diyorsanız, bunun kısmen yanlış olduğunu belirteyim. Bakınız, doğru düzgün bir eğitim hayatı olmayan; ama dünyanın en başarılıları arasına girmeyi başarmış pek çok ünlü isim var. Disleksi hastalığından muzdarip olan ve liseyi bile bitirmeyen Richard Branson bunlardan bir tanesi. Oprah winfrey, James Cameron, Tom Hanks, Lady Gaga, Steve Jobs, Mark Zuckerberg de eğitim hayatında başarısız olan ünlü isimler arasında. Demek istediğim o ki bir insanı akıllı yapan okuduğu okul değil peki ama ne ozaman
Aslında soru yanlış sorulduğu için cevap bulamıyoruz. Kişiyi akıllı olarak tanımlayabilmek için bir değil, birden fazla özellik gerekiyor. Yani şu kişi şu özelliğe sahip o zaman akıllıdır, demek gerçekten saçma olur. İşte, bugün sizlere akıllı insanlarda rastlanabilecek ortak özelliklerden oluşan bir liste hazırladık. Aşağıdaki listeyi incelediğinizde, insanların sizin hakkınızda “zeki” tanımını yapıp yapmadığını görebileceksiniz. Şimdi 1 numaradan başlayın ve maddeleri okurken kendinize dürüst olun. Aşağıdaki özelliklerin hangilerine sahipsiniz? Hangileri yakınınızdan bile geçmiyor?1 Tasarruf Etmeyi Bilirler!
İhtiyatlı davranmak, cimrilik ya da açgözlülükle karıştırılmaması gereken bir kavramdır. Zeki insanlar da işte bu ayrımın farkında olan kişilerin başında gelmektedir. Onlar tasarruf etmenin ne demek olduğunu bilirler. Bazıları gibi temel ihtiyaçlardan kısıp da gereksiz şeyler için harcama yapmazlar. Mesela, ne mi? Örneğin, evlerinde enerji tasarruflu ampuller kullanırlar. Kredi kartı kullanmazlar, kullansalar bile gerçekten gerekli olduğu zaman başvururlar. Bir şey satın almadan önce o ürünün ne kadar gerekli olduğunu düşünür ve keyfi harcamalar yapmaktan kaçınırlar. Atıyorum, bir dergi ya da kablolu TV üyeliği yaptırmazlar. Çünkü internette istedikleri her türlü bilgiye erişebileceklerini bilirler. İşte bu durumlar gibi verilebilecek sayısız örnek var. Sonuçta zeki insanlar tasarruf etmeyi iyi bilirler.